    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dlaczego elektornicy nie lubią programować?
    Date: Mon, 4 Feb 2013 17:11:43 +0100

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:ana2s2Fd7o9U8@mid.uni-berlin.de...
    (Telefoniarze wiedzieli, że oficjalnie, na centrali telefonicznej, wymagana
    była klima. Wilgotność musiała być utrzymana w ryzach, aby albo izolacja nie
    rozsychała się, albo, już nie pamiętam :), chyba chodziło, żeby się styki
    nadmiernie nie syfiły. Wszyscy wiemy, jak to na starszych centralach
    wyglądało. Pracowałem na takich, gdzie, aby zapewnić temperaturę znośną dla
    ludzi, nieoficjalnieotwierało się okno, wprawdzie kierownik ganiał za to,
    ale bardziej proceduralnie, jako tzw. dupochron, a po cichu i tak wiedział,
    że się to robi i czasem udawał, że nie widzi.

    >(...) przycisk z drugiej strony. Klima była nawalona i czasami nie dało się

    To i tak dobrze mieliście :) Choć na konkretnie mojej - ACMM Warszawa,
    PC-GCI, były w kilku oknach "klimatyzatory bytowe", takie duże blaszane
    pudła, z czyś w rodzaju lodówki w środku, mało efektywne, mocno awaryjne.
    Jak się załączał, to nawet chłodził, ale jak się wyłaczał, bo osiągnął
    temperaturę, momentalnie ciepło centrali grzało w plecy. Temperatura
    dochodziła do 40 stopni, co przy ilości wspomagającej elektroniki kończyło
    się dla niej nieciekawie - przegrzana portrafia dupnąć, choć na szczęście
    "płotki", łatwe do naprawy, ale zawsze uciążliwość... starsza kuzynka MN60
    (Tesla) elektroniki miała tyle, co diody (1N4005) w przeliczniku i lampy w
    panelu nadzoru, reszta to elektromechanika, ta mogła jechać bez klimy, czy
    mróz, czy upał...

    > wczytać systemu z taśmy, bo strajkowała. Otwieranie okien i drzwi i
    > robienie przeciągu pomagało ;-). Ach, to były czasy!

    I jakież to było "korzystne" dla zestyków w polach stykowych i przekaźnikach
    :)) Pomijam już jakość części zamiennych (Strowger 32A(A|B))... Oj, były to
    czasy!
    Na szczęście, przy E10A (mało brakowało, a komusze aparatczyki by to
    odwalili, nie pozwolili wprowadzić do Polski, takie tam polityczne
    przepychanki) już nie cwaniaczyli i klima była, działająca, czujniki na 3
    poziomach, jak gdzieś temperatura przekroczyła 32 stopnie, to zabezpieczenia
    wyłączały centralę. Więc, klima 3-krotnie większa (na przykładzie ACMM-E10A)
    niż część komutacyjna, po prostu działała. I należy uczciwie przyznać - na
    sali urządzeń, było wyraźnie chłodno, nawet ciut zimnawo (...naście stopni,
    nie pamiętam dokładnie).