-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.task.gda
.pl!news.mm.pl!not-for-mail
From: Karolek <d...@o...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
Date: Wed, 01 Dec 2010 13:22:53 +0100
Organization: Multimedia Polska SA
Lines: 141
Message-ID: <id5eqi$gp2$1@news.mm.pl>
References: <id2ff4$v55$1@news.onet.pl>
<7...@f...googlegroups.com>
<id2ke3$hsq$2@news.onet.pl> <id2ort$vh$1@news.onet.pl>
<id2pm2$22k$1@usenet.news.interia.pl> <id2tam$95d$1@inews.gazeta.pl>
<id2vaj$p2r$1@news.onet.pl> <id317q$nae$1@inews.gazeta.pl>
<id345a$ml$1@news.mm.pl> <id3638$cc5$1@inews.gazeta.pl>
<id36j2$199n$1@news.mm.pl> <id50u1$jo$1@inews.gazeta.pl>
<id5589$1fli$1@news.mm.pl> <id5cjh$dl2$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: host-81-190-86-247.gdynia.mm.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.mm.pl 1291206290 17186 81.190.86.247 (1 Dec 2010 12:24:50 GMT)
X-Complaints-To: a...@m...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 1 Dec 2010 12:24:50 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.2.12) Gecko/20101027
Thunderbird/3.1.6
In-Reply-To: <id5cjh$dl2$1@inews.gazeta.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2330057
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2010-12-01 12:46, Arek (G) pisze:
>> Skad mieszkasz najpierw napisz.
>
> Warszawa
>
Daleko, za daleko.
>> Jak na razie to mialem tylko przypadek, ze wlasnie przez system ABS nie
>> zatrzymalem sie w miejscu, w ktorym planowalem.
>
> Ale nie wiesz gdzie byś się zatrzymał nie mając ABS w tamtej sytuacji.
> Sporo osób nie mających ABS również nie zatrzymywało się tam gdzie
> trzeba. Nie bez powodu są one standardem.
>
Wlasnie w tym rzecz, ze wiem gdzie bym sie zatrzymal.
Po prostu juz w koncowej fazie (ostatnie metry) na asfalcie byl
rozsypany piasek, efekt byl taki, jakbym nagle puscil hamulec, a jakbym
nie mial ABSu to bym sie zatrzymal.
>>> Dobrze, prowadzić i wyczuć - tzw. pieprzenie w bambus.
>>>
>> Dlaczego?
>
> Bo to tylko czcze przechwałki.
>
Nieprawda.
>>> Nie jesteś w stanie wyczuć samochodu na każdej prędkości, na każdym
>>> rodzaju nawierzchni.
>>
>> IMHO jestes w stanie.
>
> No to jesteś jakimś ewenementem. Oprócz Ciebie żaden człowiek nie
> wyczuje lepiej poślizgu niż mechanizm badający różnice prędkości koła z
> częstotliwością np. 50 razy na sekundę.
>
Tak widac jestem, bo w przeciwienstwie do systemu ABS zazwyczaj potrafie
przewidziec poslizg zanim nastapi (nawet jezeli to mialyby byc ulamki
sekund).
Poslizg to nie jest jakis stwor wyskakujacy zza drzewa, jak ktos ma
doswiadczenie w prowadzeniu auta to juz zanim wpadnie w poslizg, wie, ze
to nastapi.
ABS tego nie moze wiedziec, on reaguje juz na zaistaniala sytuacje i to
tez nie w sposob idealny.
>
>>> ABS wykryje poślizg w ułamku sekundy, kontroluje
>>> każde koło niezależnie.
>>
>> Nie dziala to tak doskonale jak sobie wyobrazasz.
>
> Nie raz się przekonałem, że owszem tak. Wystarczy, że jedno koło łapie
> poślizg i ABS to od razu wykrywa. W samochodzie nie da się tego wyczuć,
> że coś się ślizga.
>
Ale to ze cos sie slizga to jeszcze nie koniec swiata.
>> W zasadzie to sprowadza sie to do kontroli przednich kol, bo tylne
>> hamuja o wiele slabiej i problem ich blokowania raczej nie istnieje.
>> A blokade kol latwo kontrolowac, wystarczy puscic hamulec.
>
> Ale kiedy nastąpi Twoja reakcja? Gdy wyczujesz jakieś zmiany? Przecież
> to będzie wieki po reakcji ABS'u. Czyli już jesteś w plecy bo ten czas
> zamiast hamować jedziesz na zblokowanych kołach.
Zablokowane kola tez hamuja.
> Potem w cholerę czasu
> zajmuje reakcja czyli jakaś kontra gdy samochód tańczy, dodatkowo
> zmniejszenie siły hamowania.
Zazwyczaj wystarzy puszczenie hamulca zanim wprowadzisz auto w
niekontrolowany poslizg.
Mi sie kiedys udalo nawet zrobic jeszcze dodatkowo redukcje, dodac gazu
wyprowadzajac samochod z poslizgu i ominac samochod, ktory wymusil na
mnie pierwszenstwo, ale to bylo na sniegu przy moze 50km/h wiec byl czas
na takie manewry.
> Czas kontry to również wieki w porównaniu
> do tego co robi ABS.
>
ABS nie robi kontry, tylko odblokowuje kola, co tez dziala z jakas tam
zwloka.
> Reasumując, w porównaniu do mechanizmu, zachowujesz się jak żółw,
> tracisz cenne sekundy gdy nie hamujesz. Przy prędkości 60km/h w ciągu
> 1s, przejeżdżasz 20m. Więc łatwo policzyć, ile wydłużasz się droga
> hamowania przez Twoje powolne kontry.
>
Nie 20m tylko pewnie z 17m, do tego sekunda to cala wiecznosc w takich
sytuacjach.
> To co powyżej to sytuacja gdy przyczepność nie jest za dobra. Na dobrej
> przyczepności różnice są mniejsze ale nadal są.
>
Powiedzmy, ze ABS ma swoje plusy i minusy.
Zaleznie od kierowcy przewazaja plusy badz minusy.
>> Gdzie Ty masz normalna predkosc powyzej 120? Chyba tylko na autostradzie.
>> Tak czy siak, kiedys sie trenowalo i w praktyce tez zdazylo sie
>> wykozystac (bo mialem to szczescie zaczynac przygode z motoryzacja od
>> aut bez ABS) i to nie na jakiejs macie poslizgowej.
>
> 120 to za dużo? LOL.
Myslalem, ze rozmawiamy o sniegu... w takich warunkach to chyba nie jest
malo.
> Chciałbym (oczywiście tak teoretycznie) zobaczyć,
> co byś zrobił gdy na autostradzie/ekspresówce itp. a nawet drodze
> krajowej przy prędkości ok 160 będziesz musiał awaryjnie hamować.
Ostatnio musialem na ekspresowce i akurat nie dzialal mi ABS (rozne
rozmiary kol na osiach) do tego bylo mokro i przyblokowalo mi lewe
przednie kolo (pewnie sie zastanawiasz skad wiem, ze lewe :> ), wiec
dohamowalem ile sie dalo (zaczelo mnie sciagac na lewo) i po prostu
puscilem na chwile hamulec.
Teraz pytanie, dlaczego sciagalo samochod na lewo, a nie na prawo?
> Jak
> dobierzesz siłę hamowania aby przy tej prędkości nie wpaść w poślizg.
> Jak to zrobisz jeżeli to będzie na łuku.
Noga dobiore.
Pod tym wzgledem czlowiek dziala o wiele precyzyjniej niz ABS.
Jednak, zeby dyskusja nie zeszla na manowce to podkresle, ze nie jestem
za tym zeby kazdy jezdzil bez ABSu.
Wiekszosc ludzi jezdzi jak jezdzi i lepiej zeby mieli ten ABS ;>
--
Karolek
Następne wpisy z tego wątku
- 01.12.10 15:15 Arek (G)
- 01.12.10 16:04 Karolek
- 01.12.10 17:32 Arek (G)
- 01.12.10 19:49 ToMasz
- 01.12.10 20:22 Karolek
- 02.12.10 10:58 Arek (G)
- 02.12.10 12:52 Mariusz Chwalba
- 02.12.10 12:59 Karolek
- 02.12.10 13:19 Arek (G)
- 02.12.10 14:03 Arek (G)
- 02.12.10 14:51 Karolek
- 02.12.10 16:29 Arek (G)
- 02.12.10 19:27 Karolek
- 02.12.10 20:51 Mariusz Chwalba
- 03.12.10 01:16 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual: Installation Guide
- stare graty młode kozy
- Nadchodzi nowa opłata od posiadania aut spalinowych
- Droga dwukierunkowa
- Elektryki są fajne
- Elektryki są fajne :(
- USB -> jack
- Kupcie sobie nowoczesne auto
- Linie zatrzymania
- Obostrzenia
- Przyczyna piszczenia...
- Co to k jest?
- znalazłem samochód ;)
- Pierwszeństwo łamane
- zamek
Najnowsze wątki
- 2024-07-11 Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
- 2024-07-12 Zgody na przetwarzanie danych
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual: Installation Guide
- 2024-07-12 stare graty młode kozy
- 2024-07-11 8080
- 2024-07-13 Przyłącze dolne grzejnika
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Overview
- 2024-07-12 Czym wykonać otwór fi 100 w betonie komórkowym?
- 2024-07-12 Warszawa => Senior Rust Software Engineer <=
- 2024-07-12 Warszawa => Business Unit Manager (Recruitment Business) <=
- 2024-07-12 Warszawa => Head of WMS Competence Center for IT&D Contract Logistics
- 2024-07-12 Warszawa => Head od WMS Competence Center dla IT&D (Blue Yonder) <=
- 2024-07-12 Kraków => Ruby Backend Developer <=
- 2024-07-12 Warszawa => UX/UI Designer <=
- 2024-07-12 Częstochowa => Specjalista ds. Marketingu (E-Commerce) <=