  • 51. Data: 2012-02-22 21:46:06
    Temat: Re: Nikon D800 oficjalnie
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    dominik wrote:

    > O ile się coś nie wydarzy niespodziewanego :) Np. chińska matryca
    > aps-c pojawi się w trzech pseudo lustrzankach za śmieszne pieniądze i
    > jakichś eivlkach. Póki co cena pełnej klatki jest raczej dość
    > sztuczna jak dla mnie i uzasadniona głównie marketingowo.

    bosz...

    popatrz jaka ma powierzchnie matryca FF a jaka APS-C...

    potem popatrz ile takich matryc wchodzi na wafel nawet duży.

    i teraz dalej. Struktura aby mogłą pójśc do aparatu musi byc pozbawiona wad
    jak masz wielką strukturę to jest wiekszy odpad, co za tym idzie z jednego
    wafla masz znacznei mniej dobrych struktury FF niż APS-C.

    i to niestety limituje ceny FF a także powoduje że dupki do średniego też
    kosztuja majątek, jeszcze większe spady.

    Coś mi jeszcze świta że struktury sie naświetla po jednej kolejno i im
    więsza struktura tym trudniej jest uzyskać dobre naswietlenie ale tego nei
    ejstem w 100% pewien.

  • 52. Data: 2012-02-22 22:58:36
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek Dyjor:

    > i teraz dalej. Struktura aby mogłą pójśc do aparatu musi byc pozbawiona wad
    > jak masz wielką strukturę to jest wiekszy odpad, co za tym idzie z jednego
    > wafla masz znacznei mniej dobrych struktury FF niż APS-C.

    Wierz w to dalej :)

  • 53. Data: 2012-02-23 06:36:36
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-22 22:46, Marek Dyjor wrote:
> [...]
    >
    > i to niestety limituje ceny FF a także powoduje że dupki do średniego też
    > kosztuja majątek, jeszcze większe spady.
    (...)

    Taka sama śpiewka była jak to niby lustra aps-c wchodziły, a kompakty
    sprzedawały się pod kilka tysięcy jeszcze.
    A potem się okazało, że da się zrobić lustro za tysiaka też z matrycą
    APS-C. A dalej jeszcze się okazało, że da się zrobić nawet aparat z
    obiektywem za tysiaka również z APS-C.

    Nie pisałem, że produkcja FF jest niesłychanie droga, ale to, że nie ma
    jakiegokolwiek aparatu niskiej półki z pełną klatką i to nie jest
    spowodowane ceną samej matrycy, bo ciągle da się oszczędzić na innych
    komponentach.

    Pewnie w erze EVIL-ków ktoś kiedyś zrobi jeszcze jakiegoś pełnoklatkowego,
    bo tam z kosztów odpada jeszcze więcej - wizjer czy też lustro itp. Dla
    Evilka wielkość matrycy ma wymiar tylko systemowy w końcu, bo całość
    reszty to i tak elektronika.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 54. Data: 2012-02-23 10:47:35
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-02-12 11:53:37 +0100, "Roger from Cracow"

    Nie ma.

    de Fresz

  • 55. Data: 2012-02-23 10:59:22
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-02-23 07:36:36 +0100, dominik <u...@d...net.pl> said:

> [...]
    > jakiegokolwiek aparatu niskiej półki z pełną klatką i to nie jest
    > spowodowane ceną samej matrycy, bo ciągle da się oszczędzić na innych

    Dopóki nie zaprezentujesz wiarygodnych kalkulacji kosztów produkcji
    matryc FF, to jest to tylko gdybactwo. Też mam pewne wątpliwości co do
    twierdzeń producentów w kwestii tych kosztów, ale z racji braku
    sensownych źródeł nie zamierzam uprawiać czczych spekulacji.

    No i osobiście w dalszym ciągu nie łapię tego pędu ku FF - po kiego
    grzyba się w to pchać z czysto amatorskiego punktu widzenia? Dla lansu?
    Dzisiejsze APS-C (a nawet "wczorajsze") jest IMHO w zupełności
    wystarczające na potrzeby niemal każdego amatora, jak ktoś czuje, że
    musi mieć (z naciskiem właśnie na "mieć") jeszcze lepiej, niech płaci.
    I tyle.

    de Fresz

  • 56. Data: 2012-02-23 14:32:07
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "de Fresz" <d...@N...pl> wrote:

> [...]
    > twierdzeń producentów w kwestii tych kosztów, ale z racji braku
    > sensownych źródeł nie zamierzam uprawiać czczych spekulacji.

    Oj, da się, da się... (nie bez pewnego gdybactwa ;) , ale da się):

    Załóżmy tylko że... ;) producenci nie dopłacają do aparatów.
    Wówczas nawet gdyby przyjąć najostrzejsze przeliczenia wadliwości
    produkowanych matryc, oraz zupełnie kosmiczne założenie, że
    w najtańszych aparacikach koszt matrycy stanowi ponad połowę hurtowej
    ceny aparatu i z tego punktu wychodząc liczyć koszty FF, to i tak
    wypadną z tego nie tak duże pieniądze (a w rzeczywistości na pewno
    jeszcze bardziej skromne).
    Koszt aparatów FF (oprócz przyczyn czysto marketingowych) obecnie
    nabija jedynie niszowość produkcji - w elektronice koszty krańcowe są
    znikome, za to koszty wejścia - gigantyczne. Gdyby zrobić z FF standard,
    różnica w kosztach byłaby trudna do zauważenia.

    Producenci wejdą w FF (albo inny wynalazek, tego nie wiem), dopiero
    gdy rynek kompletnie nasyci się obecną produkcją, która zwróci koszty
    wejścia (a ostatnio nie jest z tym różowo - kolejni producenci ogłaszają
    roczne straty). Dopiero wówczas zainwestują w nowe możliwości, które
    zmuszą "konserwatystów" patrzących na możliwości nowego sprzętu do
    powiedzenia: - O, fajne... Ja też tak chcę!

    > No i osobiście w dalszym ciągu nie łapię tego pędu ku FF - po kiego
    > grzyba się w to pchać z czysto amatorskiego punktu widzenia? Dla
    > lansu?

    Zupełnie nie. Przy danej technologii matryce dają "dobrego" liniowo
    proporcjonalnie do powierzchni, do tego dochodzą prawa optyki:

    - dodatkowe 2 EV czułości "za darmo" - możliwość rezygnacji
    z niedyskretnego flesza;
    - podobny zysk w dynamice i tonalności (jeśli pikseli tyle, co na 4/3);
    - znacznie większa swoboda sterowania GO na szerokim kącie
    (z kalkulatora GO wynika różnica 2 EV z 4/3 i 1i2/3EV z APS-C):
    - lekki i tani zoom 5.6 odpowiednikiem najdroższego
    "premium" 2.8 na m4/3;
    - stałka choćby 1.8, np. na szerokim kącie - zupełny
    brak odpowiedników na m4/3 - możliwość wyboru niedostępna na
    mniejszych formatach.

    > Dzisiejsze APS-C (a nawet "wczorajsze") jest IMHO w zupełności
    > wystarczające na potrzeby niemal każdego amatora, jak ktoś czuje, że
    > musi mieć (z naciskiem właśnie na "mieć") jeszcze lepiej, niech płaci.

    Nie chodzi tylko o różnicę w cenie (która jest czysto marketingowa),
    ale także o rozmiary i wagę: kiedyś produkowano malutkie analogi, dziś
    FF to obowiązkowo kloce muszące ważyć (z przyczyn marketingowych!)
    dobrze ponad 1 kg - dla mnie aparat ma być lekki, a sama matryca tyle
    nie waży... :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 57. Data: 2012-02-23 15:23:25
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-02-23 15:32:07 +0100, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

    > Oj, da się, da się... (nie bez pewnego gdybactwa ;) , ale da się):

    Dalej nie rzuciełeś konkretną kwotą popartą praktycznymi wyliczeniami,
    same przypuszczenia.

> [...]
    > proporcjonalnie do powierzchni, do tego dochodzą prawa optyki:
    >
    > - dodatkowe 2 EV czułości "za darmo" - możliwość rezygnacji

    Weeeeź, mój konstrukcyjnie 4-letni D90 daje ISO1600 wystarczające do
    niemal wszystkiego, czego amator może potrzebować, 3200 jest całkiem
    znośne, choć i tak używam sporadycznie. A focę dość często w nędznych
    warunkach z ręki, bo nie chce mi się targać statywu lub obiekty są
    ruchawe. A ostatnia matryca 16 MPx Sony jest jakieś 1 EV lepsza. Czy
    fajnie byłoby mieć gładziuchne ISO6400? Pewnie tak. Czy jest mi to
    realnie potrzebne? Ni hu hu.

    > - podobny zysk w dynamice i tonalności (jeśli pikseli tyle, co na 4/3);

    Pokaż tą przewagę dynamiki FF nad APS-C zbliżoną do 2 EV, bo ja jej
    nijak na zdjęciach nie mogę dostrzec.

    > - znacznie większa swoboda sterowania GO na szerokim kącie
    > (z kalkulatora GO wynika różnica 2 EV z 4/3 i 1i2/3EV z APS-C):

    GO mierzysz EV? No i tak w praktyce, jak często potrzebujesz sterować
    GO na szerokim kącie i ile kosztują obiektywy na to pozwalające?

    > - lekki i tani zoom 5.6 odpowiednikiem najdroższego
    > "premium" 2.8 na m4/3;

    Hę???

    > - stałka choćby 1.8, np. na szerokim kącie - zupełny
    > brak odpowiedników na m4/3 - możliwość wyboru niedostępna na
    > mniejszych formatach.

    Taaaa, wszak szkło za 7+k zł jest wręcz masowo kupowane przez amatorów
    wszelkiej maści. To ja jeszcze dołożę wszelkie tilto-szifty, te
    szerokie mają sens głównie na FF i pewnie _wyłącznie_ dlatego są tak
    rzadko nabywane przez amatorów...

    > Nie chodzi tylko o różnicę w cenie (która jest czysto marketingowa),
    > ale także o rozmiary i wagę: kiedyś produkowano malutkie analogi, dziś
    > FF to obowiązkowo kloce muszące ważyć (z przyczyn marketingowych!)

    To pokaż mi tego "malutkiego analoga" z AFem i ciągnącego z 5 fps.

    de Fresz

  • 58. Data: 2012-02-23 15:46:12
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "de Fresz" <d...@N...pl> wrote:

    [...]
    > Hę???

    Mowa o różnicy przysłon dających tę samą GO na tym samym kącie
    widzenia (dane z kalkulatora, parę lat temu precyzyjnie potwierdzone na
    samplach).

    Mariusz [mr.]

  • 59. Data: 2012-02-23 16:00:14
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "de Fresz" <d...@N...pl> wrote:

    [...]
    > To pokaż mi tego "malutkiego analoga" z AFem i ciągnącego z 5 fps.

    A taki był wymóg? (nie czytałem wcześniejszej dyskusji)

    Myślałem raczej, że wytkniesz mi, iż jest lekka Leica M9 FF... ;)

    [mr.]

  • 60. Data: 2012-02-23 16:26:41
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-02-23 17:00:14 +0100, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

    > A taki był wymóg? (nie czytałem wcześniejszej dyskusji)

    No ale co z czym chcesz porównywać? Te "małe, zgrabne analogi" zwykle
    nie miały żadnego napędu (a jeśli był dołączany, to fciul wielki),
    bateria jak z zegarka napędzała tylko światłomierz i może jakiegoś
    prostego scalaka do sterowania migawką. Analogi z AFem i wbudowanym
    napędem już takie fikuśnie maluśkie nie były, nie wspominając o
    drobiazgu jednak większego zapotrzebowania prądowegi cyfry, a od lustra
    zwykle oczekuje się kapkę więcej niż 200 strzałów na jednej baterii
    (która swoje waży i gdzieś się musi zmieścić.

    de Fresz