  • 1. Data: 2012-02-06 15:52:08
    Temat: Takie tam o pikselach
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Ponieważ narzekania na zbyt dużą ilość pikseli w nowych aparatach (jako
    przyczynę coraz gorszej jakości zdjęć) przybierają na sile, proponuję
    małe porównanko.

    http://as.elte-s.com/temp/resize/12mpx.jpg
    Tu jest fragment ujęcia (1:1) z matrycy 12Mpx, przy ustawieniach i
    obróbce dającej maksimum z tego, co dać może taka matryca z dobrym
    obiektywem.

    http://as.elte-s.com/temp/resize/24mpx_12mpx.jpg
    Tu jest panorama powstała z dwóch ujęć robiona sprzętem jak wyżej, po
    czym została przeskalowana do wielkości jak wyżej. Inaczej - taki
    rezultat dałaby matryca 24Mpx o podobnych parametrach po dwukrotnym
    (powierzchniowo) zmniejszeniu. Oczywiście przy założeniach, że obiektyw
    mamy na tyle dobry, że nie stanie się ogniwem ograniczającym rozdzielczość.

    Jeśli ktoś nie za bardzo widzi różnicę, tu powiększenie dwukrotne
    fragmentów:
    http://as.elte-s.com/temp/resize/200procent.jpg

    Niestety pogoda w tej chwili nie pozwala pokazać wzrostu dynamiki
    użytecznej, ale jak będzie okazja, pokażę.

    --
    pozdrawia Adam
    /zarabiam jedyne/

  • 2. Data: 2012-02-06 15:57:07
    Temat: Re: Takie tam o pikselach
    Od: tygrysek <t...@z...pl>

> [...]
    > mamy na tyle dobry, że nie stanie się ogniwem ograniczającym rozdzielczość.

    wlasnie na tym polega problem, ze fizyka staje sie przeszkoda,
    wlasciwosci optyki, rozmiar fizyczny piksela itd.

    ze juz nie wspomne, ze na pokazanym przykladzie az takiej rzucajacej na
    kolana roznicy jak dla mnie nie ma...

  • 3. Data: 2012-02-06 16:15:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-06 16:57, tygrysek pisze:
    > wlasnie na tym polega problem, ze fizyka staje sie przeszkoda,
    > wlasciwosci optyki, rozmiar fizyczny piksela itd.

    Problem polega, że fizyka jest konkretna, a większości coś się tam
    wydaje i najczęściej z dala od tego konkretu.

    > ze juz nie wspomne, ze na pokazanym przykladzie az takiej rzucajacej na
    > kolana roznicy jak dla mnie nie ma...

    Nie ma żadnego problemu, wymagam tylko tego, że jeśli ktoś różnicy nie
    widzi, winien nie marudzić - a tak bywa bardzo często :)

    --
    pozdrawia Adam
    /lustro jest dla mnie źródłem chwil szczęścia i wzruszeń/

  • 4. Data: 2012-02-06 19:35:10
    Od: " Gil" <g...@W...gazeta.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> napisał(a):

    > Ponieważ narzekania na zbyt dużą ilość pikseli w nowych aparatach (jako
    > przyczynę coraz gorszej jakości zdjęć) przybierają na sile, proponuję
    > małe porównanko.

    A na jakich monitorach można przeprowadzać to porównanie?
    Od full HD do VGA przecież będzie tak samo na pełnym obrazku.

  • 5. Data: 2012-02-06 19:38:26
    Od: Chuck <c...@k...ass>

    2012-02-06 16:52, Janko Muzykant napisał(a):

> [...]
    > czym została przeskalowana do wielkości jak wyżej. Inaczej - taki
    > rezultat dałaby matryca 24Mpx o podobnych parametrach po dwukrotnym

    tyle, że w twoim przykładzie powierzchnia pixela matrycy 24M jest
    dwukrotnie większa niż 12M. *
    W rzeczywistości przy zagęszczeniu matrycy, sytuacja byłaby odwrotna.

    *- tak wiem że przeskalowałeś obrazek, ale to nie odzwierciedla
    zmniejszenia ilości światła padającego na zmniejszoną powierzchnię
    punktu na matrycy.

    --
    CZAK
    fotoamator

  • 6. Data: 2012-02-06 19:45:37
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-06 20:35, Gil pisze:
    > A na jakich monitorach można przeprowadzać to porównanie?

    Na każdym, łącznie z komórkami. Wystarczy włączyć plusik w lupce
    (firefox) :)

    --
    pozdrawia Adam
    /kto pisze inaczej to jest po prostu niequmaty w piłce dyletant [pis.oryg.]/

  • 7. Data: 2012-02-06 19:47:29
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-06 20:38, Chuck pisze:
> [...]
    >
    > *- tak wiem że przeskalowałeś obrazek, ale to nie odzwierciedla
    > zmniejszenia ilości światła padającego na zmniejszoną powierzchnię

    A o co się założymy, że gdy wezmę jakąś dobrą matrycę 24Mpx, dobry
    obiektyw, w praktyce dostanę to samo?

    --
    pozdrawia Adam
    /pięć chlebów, dwie ryby, woda w wino - kto dał przykład piractwu?/

  • 8. Data: 2012-02-06 20:13:32
    Od: " Gil" <g...@W...gazeta.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> napisał(a):

    > A o co się założymy, że gdy wezmę jakąś dobrą matrycę 24Mpx, dobry
    > obiektyw, w praktyce dostanę to samo?

    Było założenie. Był pomiar. Czekamy na wnioski.

  • 9. Data: 2012-02-07 07:52:14
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2012-02-06 16:52, Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > http://as.elte-s.com/temp/resize/200procent.jpg
    >
    > Niestety pogoda w tej chwili nie pozwala pokazać wzrostu dynamiki użytecznej, ale

    Równie dobrze mógłbyś zamiast robić panoramę nałożyć dwie ekspozycje i cieszyć się,
    że szum się uśrednił.
    Przyjąłeś złe założenia. Twój eksperyment nie ma się nijak do realnego zagadnienia,
    którym jest kompromis między liczbą pikseli a
    ich wielkością w ramach jednej matrycy o zadanych rozmiarach. W aspekcie szumów jedno
    jest kompensowane przez drugie a wraz ze
    wzrostem rozdzielczości dostajemy dodatkowo możliwość uzyskania potencjalnie większej
    liczby szczegółów. I nie miałbym nic przeciwko
    większej rozdzielczości matrycy, jeśliby się to nie wiązało z większymi kosztami:
    a) przechowywania
    b) obróbki

    Reasumując - dostaję potencjalnie więcej szczegółów (których nie potrzebuję) kosztem
    czasu i/lub sprzętu (których w tej sytuacji nie
    ma sensu ponosić).

    --
    Mirek

  • 10. Data: 2012-02-07 08:24:27
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 06.02.2012 16:52, Janko Muzykant pisze:
    > Ponieważ narzekania na zbyt dużą ilość pikseli w nowych aparatach (jako
    > przyczynę coraz gorszej jakości zdjęć) przybierają na sile, proponuję
    > małe porównanko.

    [ciach]

    Porównanie bez sensu, bo "piksele" masz ciągle takiej samej "wielkości".

    Weź średnioformatową matrycę 35mpix i zachwycaj jeszcze lepszą dynamiką.

    Tylko obiektywy będą drogawe ;) (o matrycy nie wspomnę)