  • 81. Data: 2012-02-24 23:13:53
    Temat: Re: Nikon D800 oficjalnie
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-24 11:21, de Fresz wrote:
    > Tylko że w praktyce najczęściej już f2.8 na APSC daje wystarczające
    > rozmycie dla przyzwoitej separacji tła. Owszem, czasem trzeba pokombinować
    > z ogniskową i odległością, ale tym się różni amator od profi, że ten
    > pierwszy nie ma musu zrobienia foty w każdych, choćby najmniej
    > sprzyjających warunkach. A jak czuje taki wewnętrzny mus, niech płacze i
    > płaci.

    Mi często deko brakowało, na 35mm jest ten zapas. Owszem aps-c tak
    zupełnie nie jest bez GO, ale właśnie jego możliwości przebiegają jak dla
    mnie zbyt blisko tej granicy, więc zapłakałem i zapłaciłem ;)
    Dyskusja właśnie jest o tym, że nie ma pozycji budżetowej w tym segmencie,
    a zrobić taki by się dało.

    > A Ty rozróżnij chęć wykorzystania (mam wrażenie, że wciskaną nieco na
    > siłę) od realnej potrzeby.

    Ależ realną potrzebę definiuje wykorzystanie. Jak zrobiłem sobie wykresy
    exp. plotem to dla APS-C w zakresie bliskim pełnemu otworowi było widać
    uciętego niemal na pół Gausa (mowa o stałkach), dla pełnej klatki było go
    realnie więcej, z niewielkim ucięciem. Wynika stąd, że raczej jednak to
    wykorzystuje. Dla zoomów f/2.8 właściwie sporo zaczyna się od pełnego.

    Podejrzewam, że znalazłbym zastosowania i dla f/1.0, niekoniecznie jak
    niektórzy sobie wyobrażają robiąc portety z GO na 0,5mm :)

    > Wszystkie? Śmiała teza.

    Wszystkie zdjęcia czy kompakty? ;)
    Jakkolwiek byś się czepiał zdecydowanie wolę większe matryce.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 82. Data: 2012-02-24 23:23:16
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-24 11:55, de Fresz wrote:
    > Błysk masakrycznie psuje foty tym, którzy nie opanowali nic więcej poza
    > podniesieniem wbudowanej lampy i lutnięciem na wprost. A jest dzisiaj
    > łatwo dostępnych wiele innych możliwości - odbijanie, najróżniejsze
    > modyfikatory, odpalanie zdalne, choćby kilku fleszy. I wszystko w zasięgu
    > kieszeni przeciętnego amatora, znacznie bardziej niż szkła po 7 kafli.

    Szczerze wątpię, że chodzisz z kilkoma flashami, rozstawiasz je w
    reporterce, nakładasz modyfikatory i uzyskujesz naturalne zdjęcia :)

    Oj sporo jest miejsc, gdzie nie lutniesz ani w górę, ani na boki, a nie
    masz czasu i miejsca, na rozstawienie czegoś i przygotowanie ujęcia. Tak
    się można bawić w studio, ale nie w rzeczywistości :)

    Przypomnij sobie chociażby GGF i pooglądaj zdjęcia z spotkań. Te ostatnie
    odbywały się w stylizowanej chacie, wszystko drewniane, więc brak białych
    ścian, sufitu. Do tego klimatyczne lampki z małą ilością światła.
    Pstrykanie z lampy jakkolwiek psuło tło, eliminowało cienie z twarzy i
    ogólnie zmieniało całe ujęcie.

    Pewnie, że są sytuacje, że użycie lampy się nasuwa samo przez siebie,
    inaczej nie ma jak zrobić dobrego zdjęcia, głównie technicznie, lampa też
    bywa niezłym efektem specjalnym, z kolorowymi filtrami można symulować
    wiele ciekawych spraw. Podobnie deko równoważenie ekspozycji (np. pod
    światło zdjęcia).

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 83. Data: 2012-02-25 00:06:24
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-24 12:03, de Fresz wrote:
    > Od lat...

    W sprawie mercedesa to się co chwila pojawia teoria spiskowa, jak to źle
    wtopili robiąc tak dobrą beczkę :) Jakoś jednak beczek na drogach nam nie
    przybywa lawinowo :)

    > No jest. A tak w praktyce jakie to ma znaczenie, czy GO będzie miała 16
    > czy 18 cm? Zmieni to w jakiś szczególny sposób środek wyrazu?

    Czy chcesz powiedzieć przez to, że nigdy nie zauważysz różnicy GO pomiędzy
    f a f + 1EV? :)
    Właśnie sęk w tym, że zmienia i podawałem Ci przykład z flintą. To szkło
    na prawdę ma sens na pełnej klatce, gdy na cropie daje taką niezdecydowaną
    GO pomiędzy rozmyciem, a wszystkim ostrym :)

    > Nasuwa mi się kolejne skojarzenie motoryzacyjne - piszesz o możliwości
    > jeżdżenia 300 km/h, podczas gdy już 200 bywa więcej niż wystarczające dla
    > normalnych ludzi.

    Ale źle konstruujesz to porównanie. Prędkość powyżej pewnej wartości to
    akurat ma średnio użyteczny wymiar na naszych drogach i przy tej ogromnej
    liczbie autostrad to już zupełnie.
    Ale pomyśl np. o wielkości auta. W 98% przypadków większości wystarczyłby
    spokojnie mały smart. Bo jadą do pracy, na zakupy, w większości sami.
    Natomiast jednak większa część kupuje 5 drzwiowe auta, do tego często
    wielkie. Dla jakichś tych 2% to zupełnie nieoptymalne przecież.
    A jednak większy samochód ma sporo swoich zalet i czasem mimo że nie
    trzeba nam ich cały czas to jednak taki pada wybór. Sam mam crossovera
    między innymi dla 4x4 na kilka dni strasznej zimy ;) Smartem też by się
    dało spokojnie, ale widać wolałem jednak wielkie :)

    > Ino wciąż zupełnie pomijasz fakt, iż jasne szkła nader często są używane
    > nie tyle z racji płytkiej GO, co z powodu braku światła - a wtedy ta super
    > płytka GO wcale nie jest zaletą i czasem wręcz trzeba się gimnastykować,
    > aby z niej uciec odległością/ogniskową lub podbijać ISO nie z 200 na 400
    > tylko z 1600 na 6400, poniżej pewnego poziomu czasem migawki nie
    > uciekniesz przy ruchomych obiektach.

    Ależ doskonale sobie zdaję sprawę z tego, że czasem GO jest wrogiem i
    potrafi popsuć zdjęcie. Trzeba oczywiście starać się jakkolwiek osiągnąć
    swój cel z wykorzystaniem trzech parametrów - czas, przysłona, czułość.
    Każdy z nich wpływa na zdjęcie inaczej i działa w innym zakresie.

    > Taaaa, z pewnością dramatycznie wpłynie to na wygląd zdjęć w galerii www,
    > czy na odbitkach choćby i 30x20.

    Nie sprowadzajmy porównania do odbitki 10x15 bo wyjdzie nam zaraz, że i
    komórą da się :)

    > Zara zara, zaczęło się od kwękania, że FF wciąż za drogie i amatorom
    > przydałoby się coś tańszego, a teraz tym samym niezamożnym amatorom,
    > których nie stać na ~8k zł na obecne FF, na każdym kroku wciskasz szkła po
    > 5-8 tysięcy. Zdecyduj się może, co?

    Ale nawet amatorzy nie muszą kupować najdroższych systemowych z
    stabilizacjami czy logiem zeissa. W przypadku 35m akurat sporo jest
    starszych ale jasnych konstrukcji, a na rynku wtórnym też da się coś
    fajnego wybrać.

    > Jest za to sporo niedrogich szkieł pod APSC z f1.8-2.8 i twierdzę, że dla
    > znakomitej większości amatorów jest to w zupełności wystarczające w
    > kwestii kontroli nad GO.

    Tym co to i tak mieli co najwyżej double kita to pewnie tak, dla nich zbyt
    duża kontrola nad GO oznaczałaby, że nie będą z nią trafiać i tym samym
    będą mieli popsute swoje zdjęcia.

    > Środek zwykle jest akurat najostrzejszy, to brzegi klękają pod pełną
    > klatką właśnie. A bzdurnym uproszczeniem jest, że portret tylko centrum
    > kadru stoi.

    Zależy od szkła, trzeba by się dokładnie przyjrzeć temu konkretnemu.

    > A nie siła światła?

    Na prawdę byś dopłacił kilka tysięcy za różnicę pół działki i dostając
    jednak wiele gorszy MTF. Jak dla mnie zdecydowanie tego obiektywu używa
    się do tego, żeby mieć po pierwsze ciekawe tło, po drugie jeszcze więcej
    kontroli nad GO. Połówka działki w iso do przełknięcia powinna być zawsze.

    > A jak porównasz 135/2 na APSC z kosmiczną ceną 200/2 na FF to wnioski będą
    > jeszcze ciekawsze.

    Jak dla mnie powinieneś porównać raczej do 200/2.8.

    > Czekaj, dobry, jasny wizjer jest wielką zaletą dzisiejszych, drogich FF,
    > podczas gdy to hipotetyczne kastrowane FF miałoby go raczej nie mieć
    > (wszak gdzieś koszty ciąć trzeba), więc jak miałoby niby dawać tą
    > "przyjemność tradycyjnej lustrzanki"?

    Tamto było o mnie - pisałem, że A900 daje ten wizjer bardzo fajny :)
    Co do taniego FF - pewnie tani wizjer byłby na poziomie tych najlepszych z
    APS-C, więc zupełnie dorby byłby to stosunek ceny do jakości.

    > A co, zachwiało to Twoją żądzą posiadania takiego kastrata? ;-)

    Nie, to uczciwe dość porównanie, zresztą pisałem wyżej.
    Póki co mam puszkę pełnoklatkową, jak nie miałem to na tyle co
    potrzebowałem wyciągałem analoga jeszcze.
    Gdyby było to jednak w ofercie w chwili kupna to poważnie bym się nad tym
    zastanowił.

    > Ale wciąż tu wraca temat "taniego, skastrowanego FF", a on już tej zalety
    > FF mieć by nie mógł.

    Ale zapewniałby małym kosztem przyzwoity wizjer. To też jest ok.

    > I OK, tylko nie mieszaj tego z tym, co jest realnie potrzebne.

    To fotografia w ogóle jest realnie potrzebna? :) hłyhły :)
    Hobby jak każde inne zbieractwo :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 84. Data: 2012-02-25 22:38:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Feb 2012, de Fresz wrote:

    > Jeeeeżu, znowu ta GO.

    Przyjmijmy że GO pomijamy, pomijamy również to że dotąd
    chyba wychodziło iż zoom z F:4 jakby łatwiej zrobić ostry, niż zoom
    z f:2,8

    Mi chodzi o to:

    > 50 mm na APS-C przy f2.8 i odległości 2 m daje 0.18 m
    > 75 mm na FF przy f4 i odległości 2 m 0.16 m
    > Powalające różnice. A teraz może porozmawiajmy o różnicy w ilości światła
    > pomiędzy tym f2.8 i f4?

    Bardzo, BARDZO byłoby to wskazane :)
    Otóż "ilości światła" owo f:4 z przykładu wyżej daje... tyle samo.
    Nie ma zmiłuj, prosta geometria - o "ilości światła" decyduje kąt
    widziany od strony, z której to światło pada, ten sam kąt decyduje
    o GO, jeśli GO jest to samo - ilość światło liczone "per szczegół
    na obrazie" (taki sam szczegół) jest ta sama.
    Trzeba pamiętać, że czułość wyrażona w ISO to jest czułość
    powierzchniowa, a nie "per szczegół". Owszem, możliwa jest różnica,
    ale tylko o ile obraz o większej powierzchni (obraz NA MATRYCY)
    będzie odbierany ze stała gęstością szczegółów (czyli *cały* obraz
    z większej matrycy będzie miał większą rozdzielczość).
    Jeśli z dwu matryc pozbieramy obrazy i sprowadzimy je do jednakowej
    rozdzielczości, "ilość światła" per piksel będzie dla obu przypadków
    (które mają tę samą GO) taka sama.
    Z dokładnością do ew. strat na szczeliny międzypikselowe oczywiście.
    Ale w tej konkurencji wyjdzie, że "ilość użytecznego światła" jest
    nieco większa dla 75mm f:4 ;)

    > Pozdrawiam
    > de Fresz

    wzajem, Gotfryd

  • 85. Data: 2012-02-25 22:47:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Feb 2012, de Fresz wrote:

    > Z tym się można zgodzić, tylko nie zapomnij wziąć pod uwagę również kosztów
    > R&D dzielonych na mniejszą ilość egzemplarzy.

    Jasne, tu w pełni zgoda.
    Mowa była o gdybaniu nad tezą "jakby FF przyjęło się jako standard",
    do tego przeciwko tezie "FF jest drogie bo *produkcja* matrycy FF
    jest droga".

    > Biorą więcej bo mogą, bo to klasa premium.

    A to oczywiście.
    Chodziło o zdyskretowanie mitu jakoby to koszty produkcji miały
    być przeszkodą dla FF :)

    > Z fizyką jakoś tak zwykle bywa, że większości teorii można dowieść
    > eksperymentami praktycznymi. No więc poproszę w takim razie o dowody na
    > poprawność tej teorii.

    Nie mam żadnego FF celem wsparcia :)
    Nie wiem czy przyuważyłeś: owa teoria służyła wskazaniu, że 2 EV
    nie znajduje pokrycia (choćby w teorii).

    > No fakt, wszak wokół płytkiej GO kręci się cała fotografia.

    Nie chodzi o GO osiągalną dla f:1,4 przy FF.
    Chodzi o to, że mimo znacznie większych kosztów większego (z powodu
    konieczności zapewnienia dużo większego koła obrazowego) obiektywu,
    jednak łatwiej zrobić taki o większej przysłonie niż o mniejszej.
    A o "ilości światła" napisałem obok - przekłada się *wprost*
    na równoważnik GO, z dokładnością do strat w szkłach.

    > Niech będzie tylko z AFem.

    Czyli tu też się zgadzamy.

    pzdr, Gotfryd

  • 86. Data: 2012-02-26 10:13:15
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-23 11:59, de Fresz wrote:
    > No i osobiście w dalszym ciągu nie łapię tego pędu ku FF - po kiego grzyba
    > się w to pchać z czysto amatorskiego punktu widzenia? Dla lansu?

    Zerknij tu na ankietę:
    http://www.sonyalpharumors.com/sr2-a-sony-camera-roa
    dmap-for-2012-2013/

    Poza życzeniami w plotce większość głosuje za NEX FF i A950 (update A900).
    Jednak więc sporo osób chce takich konstrukcji ;) Wiem, że to specyficzna
    grupa, ale jednak celuje w to co ciekawe, a nie ma tego teraz. Jak by się
    pojawił NEX FF to by był pewnie moim faworytem do kieszeni, a jak A950 to
    pewnie rozważałbym jakoś update kiedyś.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564