  • 131. Data: 2011-09-18 08:57:43
    Temat: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały wrote:

    > No własnie. Dokładnie na tej samej zasadzie można powiedzieć że Windows
    > supportuje promy kosmiczne, bo wystarczy napisać driver.

    Jeszcze nie widziałem PCta z wbudowanym promem kosmicznym.

    A na serio, jak nie wiesz jak pisać drivery to twój problem. Ale Windows
    pozwala na pisanie swoich driverów.

    > Owszem. Tylko to nie ja wcisnąłem peceta z kartą LPT. Ja bym tego nie
    > zrobił. Od tego są sterowniki w których scalaki z podstawek nie
    > wypadają, druty z gniazdek nie wychodzą i zasilacze się nie palą. Pecet
    > może sobie co najwyżej grzecznie liczyć ile wyciśnięto garnków.

    Są też PCty spełniające ww warunki. Oprócz tego zabezpieczenia robi się, w
    zależności od niebezpieczeństw w przypadku awarii. Analizy kumulacji błędów
    też trzeba zrobić.

    Waldek

  • 132. Data: 2011-09-18 09:12:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-18 10:57, Waldemar Krzok wrote:
    > Jeszcze nie widziałem PCta z wbudowanym promem kosmicznym.

    Ja zaś ostatnio nie widziałem peceta z wbudowanym LPT. Dalej to nijak
    nie tłumaczy że Windows ma wsparcie dla LPT w sensie jaki istnieje w tym
    wątku.

    > A na serio, jak nie wiesz jak pisać drivery to twój problem.

    K... znowu jakaś osobista wycieczka. Skąd wiesz że nie potrafię?

    > Ale Windows
    > pozwala na pisanie swoich driverów.

    ROTFL. No właśnie. System nie wspiera bezpośrednio i tylko o to mi
    chodzi. Znalezienie się windowsa na tej liście to pomyłka. On nie
    wspiera dłubania po pinach LPT. Nie ma żadnego API do tego. Nie ma
    żadnego sterownika do tego. Musisz sobie sam to wydziobać. Prawie jak w
    Atmelku, z resztą co tam prawie, *DOKŁADNIE* jak w Atmelku.

    > Są też PCty spełniające ww warunki.

    Gdyby Babcia miała wąsy.... Skoro była mowa o wypadającej karcie LPT to
    zapewniam, że nie ma mowy o *takim* pececie.

    > Oprócz tego zabezpieczenia robi się, w
    > zależności od niebezpieczeństw w przypadku awarii. Analizy kumulacji błędów
    > też trzeba zrobić.

    Polemizuje tutaj z Twoją tezą że winny jest programista od softu na PC.
    Otóż on nie jest winny - winny jest wyłacznie pokemon projektujący cusia
    po drugiej stronie LPT. Programista softu na PC po wypadnięciu karty ze
    złacza *NIC* nie może zrobić. On stracił właśnie kontrolę nad wszystkim.

  • 133. Data: 2011-09-18 10:06:27
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-18 08:53, Desoft pisze:

    > No to jak może być komputer bez komputera?

    > Obawiam się że jest niezbędne.

    W panelu może siedzieć armowy komputer z windows CE. Bardziej można go
    porównać do palmtopa czy tableta niż do PC. A jeśli nawet HMI jest
    zrobione na PC (na przykład ze SCADA) to przecież służy do wizualizacji
    a nie odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo maszyny.

    MD

  • 134. Data: 2011-09-18 11:09:51
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > zrobione na PC (na przykład ze SCADA) to przecież służy do wizualizacji a
    > nie odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo maszyny.

    Brdzo trudno zrobić "bezpieczeństwo" na sterowaniu. 90% nowych maszyn nadal
    używa specjalizowanych modułow do tego.

    --
    Desoft

  • 135. Data: 2011-09-18 12:26:14
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 18.09.2011 11:12, Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > żadnego sterownika do tego. Musisz sobie sam to wydziobać. Prawie jak w
    > Atmelku, z resztą co tam prawie, *DOKŁADNIE* jak w Atmelku.
    Po sieci krąży coś o nazwie zdaje się inout32.dll co jest sterownikiem
    pozwalającym na bezpośrednie odwołania do LPT z userspace. Problem jest
    jedynie taki, że scheduler może nadal robić dziwne numery. (Opisywałem
    chyba jakiś czas temu jak to po SPI zrobionym za pomocą LPT co pewien
    czas przychodziły śmieci.)

    Michoo

  • 136. Data: 2011-09-18 14:12:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-18 13:09, Desoft pisze:

    > Brdzo trudno zrobić "bezpieczeństwo" na sterowaniu. 90% nowych maszyn
    > nadal używa specjalizowanych modułow do tego.

    Trochę byłem nieścisły. Oczywiście obwody bezpieczeństwa to osobna
    sprawa, chociaż są sterowniki PLC typu Safety. I to nie tylko Pilz ale
    są też Schneider - Preventa a pewnie i inne firmy też mają coś w tym
    rodzaju.
    Ale mi chodziło o rozdzielenie zadań na wizualizację (PC z HMI) oraz
    wykonawcze np PLC - gdzie utrata komunikacji z PC nie spowoduje
    zagrożenia tym ze maszyna pojedzie w szkodę. A nawet jeśli sterowanie
    robisz na PC to porty zdalne czy to Advantys czy ET200, czy CompactBlock
    powinny przy utracie komunikacji zdjąć wszystkie stany z wyjść. Takie
    rozwiązania też są elementami bezpieczeństwa maszyny chociaż nie są
    wprost obwodami bezpieczeństwa.

    MD

  • 137. Data: 2011-09-18 15:26:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-18 14:26, Michoo wrote:
    > Po sieci krąży coś o nazwie zdaje się inout32.dll

    Bądź giveio. Obydwa to hackowanie pozwalające obejść ograniczenia
    windowsa. API nie ma, pozostaje dlubanie po portach jak w Atmelkach.

    > Problem jest
    > jedynie taki, że scheduler może nadal robić dziwne numery.

    Bo windows nie jest RT.

  • 138. Data: 2011-09-18 17:37:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Sep 2011 23:36:30 +0200, Desoft napisał(a):

    > Jakoś ciężko wyobrazić mi sobie maszynę sterowaną przez PLC.
    > Fanuc może trochę przypomina podrasowany PLC.
    > A jak zrobić HMI na czymś innym oprócz PC-ta?

    http://www.unitronics.com/Content.aspx?page=All_In_O
    ne

    Ale do sterowania typowymi maszynami CNC sie to raczej kiepsko nadaje.

    P.S. bledy ktore kosztowaly pare ludzkich zyc
    http://courses.cs.vt.edu/cs3604/lib/Therac_25/Therac
    _1.html

    PPS. Ale wodka chyba faktycznie chroni przed promieniowaniem
    http://bgoodscience.wordpress.com/2011/03/28/neurosc
    ience-cases-the-man-who-put-his-head-in-a-particle-a
    ccelerator/

    > Oprócz kasy to raczej mały problem. Najczęściej padają HDD, płyty
    > praktycznie wcale.

    Zdarza sie i plytom, a teraz moze i czesciej odkad bezolowiowe.

    A to nie jest problem tylko kasy, bo kasa bywa powazna, jak sie okaze ze z
    powodu braku odpowiedniej plyty trzeba cala maszyne zlomowac..

    > Siemens stosuje (stosował) win XP, w starszych maszynach można spotkać DOS.
    > Poza tym to własne. Jednak nie spotkałem się z tym co piszesz.

    Bo nie ma zadnych zabaw. Po prostu nie podlacza sie ich do sieci tylko
    biega z dyskietkami :-)
    Ewentualnie wydziela siec starannie.

    J.

  • 139. Data: 2011-09-18 17:46:28
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > utracie komunikacji zdjąć wszystkie stany z wyjść. Takie rozwiązania też
    > są elementami bezpieczeństwa maszyny chociaż nie są wprost obwodami

    I tak się robi.
    Najciekawsze jakie widziałem to dwa PC spięte poprzez szynę PCI.
    Co do szkód, to najwięcej spotkałem softwarowych popełnionych przez
    producenta maszyny.
    Pamiętam tylko jeden przypadek, gdzie wina leżała po stronie producenta
    sterowania.

    --
    Desoft

  • 140. Data: 2011-09-18 17:48:32
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 18-09-2011 01:34, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To dołożę kolejną na tym samym poziomie: trzeba wiedzieć do czego służy
    > "References" i umieć zrobić z tej wiedzy użytek.

    > Nie, to ja tak twierdzę.

    > Aż tak bardzo lenistwa nie mam zamiaru wspierać.

    A moze jednak. Sebastian ma racje iz uzywanie PC nie systemem
    operacyjnym ktory nie jest RT, z programami z jezyku ktory tez RT nie
    wspiera do bezposredniego sterowania obiektow jest karygodne. Nawet
    jesli to tylko wyswietlacz i nic zlego nie ma moze sie stac w/w
    postepowanie rodzi/promuje zle nawyki.

    > Cóż z tego, jeśli samo użycie jakiegoś języka może być aż tak dużym
    > błędem, że nie równoważy to błędów które ów język może wyeliminować?

    To jest temat na inna dyskusje, nowe problemy a ktorych wspominasz
    faktycznie bardzo czesto sa wynikiem nieodstateczego poziomu wiedzy czy
    lenistwa. Swoja droga mozesz doprecyzowac jakie to jezyki i co jest
    przeciw ich stosowaniu ?

    Pozdrawiam

    Marek