    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: dokładne poziomowanie
    Date: Tue, 10 Sep 2024 12:11:59 +0200

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Problem osobliwie daje się tym bardziej we znaki im bardziej jest
    > zdefiniowana (widoczna) linia horyzontu. Paradoksalnie, bo wydawałoby
    > się oprogramowanie do panoram jakoś to mogłoby po tym horyzoncie
    > efektywnie korygować.

    O poszukaniu linii horyzontu przez program pomyślałem zanim to
    przeczytałem i obejrzałem obrazki. Teraz dodam, że *dla mnie*
    linia jest łatwijsza do określenie w tej dobrej panoramie, nie
    w masakrycznej. Czyli paradoksu nie dostrzegam.

    Tak przy okazji, ze dwadzieścia lat temu myślałem o robieniu panoram
    przerobionym skanerem płaskim. Skaner widzi ostro nie tylko kartkę
    papieru, ale przedmioty oddalone, kilka czy kilkanaście centymetrów
    od szkła. Gdyby mu skorygowac optycznie krótkowzroczność i ustawić
    ostrość na nieskończoność oraz zamienić ruch posuwisty na obrotowy,
    to by można zdejmować panoramy 365°.

    Jeszcze wcześniej, w połowie lat dziewięćdziesiątych, po raz pierwszy
    używałem cyfrowego aparatu fotograficznego. Studyjnego, drogiego jak
    diabli. Nie miał on matrycy, tylko liniowy przetwornik poruszany
    mechanicznie, jak w skanerze. Z zasady aparat przeznaczony do martwej
    natury, ale dało się zrobić portret, gdy kto spokojnie siedział przez
    kilkanaście sekund.

    Jarek

    --
    -- Czy dworzec kolejowy trudno fotografować?
    -- Lżej niż cokolwiek innego -- odpowiedział Szwejk -- bo dworzec