    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: dokładne poziomowanie
    <LWJpO.116059$1Cac.32158@fx12.ams1> <vbafej$onq$1@news.chmurka.net>
    <28rCO.88708$hnMb.32316@fx12.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <VmsDO.114350$KKF5.50057@fx09.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5qfzllm7ufbp$.1lzczou07k2es$.dlg@40tude.net>
    <O2CDO.12724$Ema7.1333@fx02.ams1>
    <2atp6lg4o833$.154ufuhw9z5gq$.dlg@40tude.net>
    Date: Wed, 11 Sep 2024 00:40:39 GMT

    On 2024-09-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jesli gimbal ma własny czujnik poziomu, to się IMHO nie skalibruje,
    > tzn źle się skalibruje, jeśli podstawa krzywa, nóżki nierówne,
    > lub przekładnia czy enkoder przestawiony.

    > Co też nie jest takie proste bo każde przechylenie skutkuje
    > przesunięciem widzianego obrazu.
    > Ale do przechylenia mają żyroskopy.

    Tego typu gimbale? Bardzo wątpię. Bardziej zgrubne gimbale tego typu to
    są np. do komórek. Są na tyle masywne, że jakby tam był zyroskop to byś
    go wyczuł. Miałem ze 2 takie i nic nie wskazywało na żyroskop. A ten w
    dronie to jest naprawdę filigranowy. Tam nawet nie byłoby gdzie upchnąć
    zyroskopu.

    > No ale jedyna możliwośc skalibrowania tego czujnika w gimbalu,
    > to ustawić na poziomej powierzchni, mieć równe nóżki, aby dron był
    > poziomo, ustawić gimbala równolegle do drona, i mierzyć co czujnik
    > pokazuje.

    No i też do takich wniosków doszedłem. Tzn. ja nie mam jak mierzyć, ale
    zakładam, że gimbal ma :)

    > Trzy miejsca, które mogą spowodować, ze gimbal nie jest tak naprawdę
    > poziomy.

    > A zawis robi świetnie?

    Pływa. Natomiast stabilizacja gimbala, w sensie kompensacji takich i
    duzo gorszych ruchów jest zasadniczo imponująca, tylko, że jak filmujesz
    czy robisz zdjęcia tradycyjne, to odchyłki rzędu 1-2 deg, nie mają
    wiekszego znaczenia. Szczególnie przy filmowaniu. A pojedyńcze zdjęcie
    bez problemu się wypoziomuje.

    Zresztą oprogramowanie do panoram też ma często funkcje ręcznego
    składania, tyle, że jest to sporo pierniczenia nawet przy wstepnym
    poskładaniu automatem.

    --
    Marcin