  • 11. Data: 2024-07-29 19:24:36
    Temat: Re: dokładne poziomowanie
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-29 04:36, Marcin Debowski wrote:
    > Taki problem, a raczej zagadnienie, które ma u źródeł pytanie, jak
    > dobrze wypoziomować gimbal drona. Z rozwiązań nie powodujących
    > bankructwa są te kostkowe poziomice cyfrowe. Niektóre w miarę
    > akceptowalnych firm, np. Uni-T LM320A. Delkarowana precyzja (ciekawe jak
    > dokładność) to 0.2 deg. Ale mi z obliczeń wygląda, że dobrze by było coś
    > w okolicach 0.1 deg. To, przyjmując, że taki gimbal da się z taką
    > precyzją wypoziomować. Jakieś pomysły w stylu DIY? Dłuuuugie wahadełko
    > (pion) z przydatkami raczej odpada.

    Jak sznurek i nakretka to dla ciebie za duzo to nie ma nic prostszego.

    Ale ten gimbal powinien miec auto poziomowanie. Jak sie pomacha nim to
    se elektronika powinna sama wybadac gdzie jest poziom i uchwyt do noego
    dostosowac.

    Wiec albo poszukaj instrukcji do swojego albo kup taki co to umie albo
    zamiast sznurka kup libelke w castoramie.

    --
    Lukasz

  • 12. Data: 2024-07-30 02:24:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-29, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Są statywy i poziomice do teodolitów/niwelatorow.
    >
    > Ale to raczej drogie rzeczy.

    > Może to być efekt dryftów i wiatru - takie zdjęcia się chwilę robi,
    > a w miedzyczasie moze dron drgać.

    Po to jest ten gimbal aby własnie stabilizował. Dryft góra/dół/na boki,
    nie robią. Przechył na 5px przy standardowym AR i rodzielczości 20Mpx
    już niestety widać, stąd te 0.1 deg. W kazdym razie, chcę sprawdzić, czy
    to to czy coś innego.

    > Dodać uchwyt z 4-6 aparatami?

    To jest mały dron, 250g

    > Czy jednak skorygować na obrazkach?

    Da się, ale to babranina, a jak jest dobrze to oprogramowanie do panoram
    sobie z tym wszystkim elegancko radzi.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2024-07-30 02:28:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-29, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Jak wyjdzie tak wyjdzie. Uśrednić kładąc na ta szkło.

    E, no, ma być lepiej :) Jesli zywica nie będzie zbyt lepka i zbyt szybko
    wiążąca to powinno się w miarę udac. Byleby tylko za duzo bąbelków nie
    załapało przy mieszaniu. Odgazować reczej nie zdąże. Na razie kupiłem
    jakąs epoksydową jubilerska, ale ma stosunkowo krótki czas wiązania.
    Może sformułuje coś sam jak z tym mi nie wyjdzie.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2024-09-04 22:20:34
    Od: PD <p...@g...pl>

    > Dron ma automatyczną procedurę poziomowania gimbala, ale bazą jest to,
    > że stoi na płaskim czyli wypoziomowanym. Potrzebuję jakoś wypoziomować
    > stolik do tego automatycznego poziomowania.

    Coś (jakiś parametr) musisz umieć zmierzyć dokładnie. Jeśli umiesz
    mierzyć kąt, wieszasz ciężarki na nitkach po rogach i tak manewrujesz
    stołem, by wszystkie nitki miały kąt prosty do płaszczyzny dolnej stołu
    - zakładamy, że dolna jest równoległa z górną. Umiesz mierzyć odległość,
    mierzysz przekątne zaczepów, liczysz stosunek, mierzysz przekątne między
    ciężarkami, stosunek, porównujesz obydwa i majtasz stołem żeby były
    takie same. Skoro umiesz mierzyć odległość, to zakładam, że umiesz
    zadbać, by wszystkie nitki miały taką samą długość ;) Coś musisz umieć
    zmierzyć dokładnie - cokolwiek - pod to coś można wymyśleć układ
    poziomujący.

    PD

  • 15. Data: 2024-09-04 23:02:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.09.2024 o 22:20, PD pisze:

> [...]
    > zadbać, by wszystkie nitki miały taką samą długość ;) Coś musisz umieć
    > zmierzyć dokładnie - cokolwiek - pod to coś można wymyśleć układ

    Jeśli to nie musi być jakoś strasznie dokładnie, to ja bym wziął stolik
    o trzech nogach i przykleił tam taką poziomicę bąbelkową od chińczyków.
    Ta: https://tiny.pl/gt1yxhbr ma dokładność do 1/4° (deklarują 0,005).
    Pod nóżki albo podkładamy kliniki / papierki, albo w wersji bardziej
    wypasionej wykręcane nóżki. Dwie, bo jedna może być stała.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 16. Data: 2024-09-05 16:17:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 4 Sep 2024 23:02:55 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]

    Hm, a może jednak pion sie przyda?
    Zrobić mu autopoziomowanie, sfotografować linkę pionu, i jak będzie
    skosnie, to przechylic stolik.

    > Jeśli to nie musi być jakoś strasznie dokładnie, to ja bym wziął stolik
    > o trzech nogach i przykleił tam taką poziomicę bąbelkową od chińczyków.
    > Ta: https://tiny.pl/gt1yxhbr ma dokładność do 1/4° (deklarują 0,005).

    Kolega chciałby dokładniej, ale moze i to dobre :-)
    Pytanie tylko, czy to dobrze zrobione, czy spód ma taki np na 2
    stopnie różnicy.

    J.

  • 17. Data: 2024-09-06 01:27:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-04, PD <p...@g...pl> wrote:

> [...]
    > zadbać, by wszystkie nitki miały taką samą długość ;) Coś musisz umieć
    > zmierzyć dokładnie - cokolwiek - pod to coś można wymyśleć układ

    No jo, ale ciężarkami nie zejdę w sposób prosty poniżej 0.1 deg. To
    brzmi jak dobre podejście ale tylko na pierwszy rzut oka. Obciążniki
    musiłaby być odpowiednie (porządnie wykonane, z równomiernym rozkładem
    wagi wzdłuż osi, linka dopasowana bez luzów), linka długa, a jak długa
    to się będzie stabilizowała długie minuty, a mam coś przy tym jeszcze
    manipulować nie powodując ruchów powietrza.

    Na razie kupiłem żywicę, jak znajdę trochę sił by się tym pobabrać,
    wyleję na jakiś stateczny talerz na podłodze. Może się uda bez bąbli.
    Dalej jeśli mi w to koty nie wejdą, to wykalibruję tym elektroniczną
    poziomicę, i może tak zbliże się do tego 0.1 deg.

    Nb. ciekawe na jakiej zasadzie te poziomice działają. Co jest w środku
    czujnikiem.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2024-09-06 01:33:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-04, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Pod nóżki albo podkładamy kliniki / papierki, albo w wersji bardziej
    > wypasionej wykręcane nóżki. Dwie, bo jedna może być stała.

    1/4 deg to jest spory przechył dla zdjęcia. Przy czym tak się
    zastanawiam, czy taki gimbal ma faktycznie realną możliwości aby
    stabilizować na tym poziomie, w sensie np. jego silnik, czy może mieć
    taką precyzję. Kamera w sumie jest bardzo lekka, to może i ma.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2024-09-06 16:45:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Na razie kupiłem żywicę, jak znajdę trochę sił by się tym pobabrać,
    > wyleję na jakiś stateczny talerz na podłodze. Może się uda bez bąbli.

    We wtorek przywieźli mi pod dom chyba z tonę takiej. Pan majster wylał
    to wszystko w kuchni. Miał taki fajny kolczasty wałek do debomblizacji.

    > Dalej jeśli mi w to koty nie wejdą, to wykalibruję tym elektroniczną
    > poziomicę, i może tak zbliże się do tego 0.1 deg.

    O co chodzi z tą kalibracją i dlaczego konieczna do niej jest pozioma
    powierzchnia? Jeśli poziomnica po odwróceniu jej o 180° daje ten sam
    odczyt, ale z innym znakiem, to znaczy, że jest dobra. Jeśli dodatkowo
    odczyt jest zerowy, to powierzchnia trzyma poziom. Czy ja czegos nie
    rozumiem?

    > Nb. ciekawe na jakiej zasadzie te poziomice działają. Co jest w środku
    > czujnikiem.

    Mam w telefonie apkę z waserwagą -- działa zaskakująco dobrze. Telefon
    ma zwykłe tanie akcelerometry. Test opisany wyżej przechodzi. Majster
    przyniósł poziomnicę laserową, która wyświetla na ścianach zielone
    poziomice. Te pogibią się kilka sekund, później stają w miejscu.
    Czujniki w środku pewnie te same, co w telefonie. Precyzja też. Tyko
    prezentacja lepsza.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2024-09-09 03:41:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-06, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > powierzchnia? Jeśli poziomnica po odwróceniu jej o 180° daje ten sam
    > odczyt, ale z innym znakiem, to znaczy, że jest dobra. Jeśli dodatkowo

    Nie daje, bo najwyraźniej przyjęto tylko jedną powierzchnię pomiarową.

    > odczyt jest zerowy, to powierzchnia trzyma poziom. Czy ja czegos nie
    > rozumiem?

    Chodzi o gimbala drona i jak ten gimbal jest kalibrowany. Mam z jednym
    takim problem, a efekty są takie, że automatyczny soft do składania
    panoram robi mi ze zdjęć lekką masakrę. W praktyce, wyszło mi, że odchył
    od lini horyzontu na jakieś 0.2 deg jest już mocno widoczny więc
    chciałem mieć pewność, że ów gimbal jest skalibrowany w oparciu o
    rzeczywiście wypoziomowaną powierzchnię. A powierzchnia dlatego, że
    kalibruje się kładąc drona na płaskim.

> [...]
    > poziomice. Te pogibią się kilka sekund, później stają w miejscu.
    > Czujniki w środku pewnie te same, co w telefonie. Precyzja też. Tyko

    Mam już w tej chwili dwie elektroniczne poziomice. Pokazują każda co
    innego.

    --
    Marcin