  • Data: 2009-11-27 10:38:12
    Temat: Re: xenon zasilanie
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik dekoder napisał:

    > obudowa lampy jest duraluminiowa, więc wywierciłem otwór, posmarowałem
    > pastą i przykręciłem, teraz jest m.in. radiatorem,
    > a może jak wezmę większy np. na 40A to przestanie tak grzać ? ? ?

    Tylko nieznacznie - z około 1V spadku na każdej z diod mostka tylko 0.3V
    przypada na rezystancję diod - za resztę odpowiada bariera energetyczna.
    Powiększając mostek masz wpływ jedynie na spadek na rezystancji - czyli
    w sumie niewielki.
    Inna sprawa gdyby zamiast diod złączowych zastosować prostownicze diody
    Shottky'ego - nie wiem, dawno nie śledziłem rynku elementów mocy, czy
    ktoś robi takie mostki w postaci jednej kości.

    > jest jeszcze inna alternatywa - chłodzenie wodne, w pobliżu mam odpływ
    > wody z jednego filtra, więc może przykręcę go do bloku wodnego i
    > przepuszczę wodę, odciążyłbym sobie grzałkę a woda w akwarium i tak
    > nie zmieni w znaczący sposób temperatury bo jest jej równy kubik...

    No wiesz, łączenie w jednym urządzeniu elektryki wysokonapięciowej i
    instalacji wodnej to zawsze dodatkowe problemy. Już samo ciąganie wody
    do lampy i spowrotem to dodatkowy kłopot - węże, złączki, ryzyko że ktoś
    w to wlezie i uszkodzi - jak uszkodzisz kabel elektryczny to albo coś
    nie zadziała albo zwarcie zrobisz i bezpiecznik wywali. A jak uszkodzisz
    wąż z wodą to zanim zauważysz możesz mieć wody po kostki. Ja bym sobie
    wodne chłodzenie odpuścił.

    osobną sprawą jest to że temperatura mostka rzędu 65 stopni jest w miarę
    normalna temperaturą - pytanie jaką temperaturę ma obudowa lampy? Bo
    zewnętrzne elementy zasadniczo nie powinny się nagrzewać powyżej 55
    stopni - inaczej stważają ryzyko poparzenia kogoś i takie urządzenie nie
    kwalifikuje się do użytku powszechnego tylko dla przeszkolonych
    użytkowników.

    --
    Darek