    From: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: współczesne lampy z świetlówkami
    Date: Tue, 30 Apr 2013 02:43:35 +0200

    W dniu 2013-04-30 02:15, Pawel O'Pajak pisze:
    > Powitanko,

    > Nie mam czym sprawdzic przy ilu rpm, ale mojej wiertarko-frezareczce
    > wrzeciono "stawalo" stroboskopowo przy jakies zwyklej kompaktowce. Byl
    > jakis efekt rozmycia, albo nie do konca gaslo, albo luminofor
    > "wybrzmiewał:-)", anyway wyraznie jednak pulsowalo pewnie kolo kilkuset
    > Hz. Wszystko zalezy jaki producent, w koncu kwarcem to popedzane nie jest.
    > Nie ma to jak halogen, najprzyjemniejsze swiatlo ze sztucznych.

    Kompakty to jest jeszcze inna sprawa. Problem z kompaktami jest taki, że
    ta przetwornica musi być mała, więc jest ogołocona z wielu elementów.
    Może np. obserwowałeś 100 Hz pochodzące z prostowania prądu *nałożone*
    na główny przebieg >20 kHz? W kompaktach niby jest kondensator
    wygładzający, ale siłą rzeczy on jest mały.

    Tak jeszcze do wątkotwórcy - zasilanie przetwornic z trzech faz, wcale
    nie gwarantuje braku pulsowania. Jeśli czasy startu tych przetwornic
    będą różniły się o 3 milisekundy, może się zdarzyć, że dwie przetwornice
    z zasilane różnych faz zgrają się fazowo tak, że będą pulsować
    równocześnie (zakładając dodatkowo, że częstotliwość jest stała, bo
    jeśli jest różna, to jeszcze dochodzi dudnienie). Tak więc jedynym
    gwarantem niepulsowania jest dobrej jakości przetwornica, a nie
    zasilanie z różnych faz.