  • 1. Data: 2013-04-29 23:12:30
    Temat: współczesne lampy z świetlówkami
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Pytanie, czy obecnie preferowane "nowoczesne" oprawy do świetlówek,
    wyposażone w przetwornice zamiast tradycyjnego zapłonnika ze
    statecznikiem, migoczą jak klasyczne?
    Muszę zdecydować odnośnie oświetlenia i nie wiem, czy dalej warto
    rozkładać lampy pomiędzy fazami, czy można sobie dać już z tym spokój.

    Irek.N.

  • 2. Data: 2013-04-30 01:48:22
    Temat: Re: współczesne lampy z świetlówkami
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-04-29 23:12, Irek N. pisze:
> [...]
    > Muszę zdecydować odnośnie oświetlenia i nie wiem, czy dalej warto
    > rozkładać lampy pomiędzy fazami, czy można sobie dać już z tym spokój.

    Nie. Migoczą wyłącznie te lampy, w których plazma gaśnie między jednym a
    następnym pulsem czyli zasilane z 50 Hz.

    Przetwornice elektroniczne pracują na częstotliwościach chyba wyższych
    niż 20 kHz, bo nie pamiętam, żebym słyszał piszczenie takowej. W takich
    świetlówkach plazma nie gaśnie między jednym a drugim pulsem, więc nie
    ma mrugania, w dodatku sprawność jest wyższa bo nie traci się energii na
    odtworzenie kanału jonowego.

    Ktoś się orientuje, jak to jest w EN57 i świetlówkach na 500 Hz, mrugają
    czy nie?

  • 3. Data: 2013-04-30 02:15:48
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > nie ma mrugania

    Nie mam czym sprawdzic przy ilu rpm, ale mojej wiertarko-frezareczce
    wrzeciono "stawalo" stroboskopowo przy jakies zwyklej kompaktowce. Byl
    jakis efekt rozmycia, albo nie do konca gaslo, albo luminofor
    "wybrzmiewał:-)", anyway wyraznie jednak pulsowalo pewnie kolo kilkuset
    Hz. Wszystko zalezy jaki producent, w koncu kwarcem to popedzane nie jest.
    Nie ma to jak halogen, najprzyjemniejsze swiatlo ze sztucznych.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2013-04-30 02:43:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-04-30 02:15, Pawel O'Pajak pisze:
> [...]
    > Hz. Wszystko zalezy jaki producent, w koncu kwarcem to popedzane nie jest.
    > Nie ma to jak halogen, najprzyjemniejsze swiatlo ze sztucznych.

    Kompakty to jest jeszcze inna sprawa. Problem z kompaktami jest taki, że
    ta przetwornica musi być mała, więc jest ogołocona z wielu elementów.
    Może np. obserwowałeś 100 Hz pochodzące z prostowania prądu *nałożone*
    na główny przebieg >20 kHz? W kompaktach niby jest kondensator
    wygładzający, ale siłą rzeczy on jest mały.

    Tak jeszcze do wątkotwórcy - zasilanie przetwornic z trzech faz, wcale
    nie gwarantuje braku pulsowania. Jeśli czasy startu tych przetwornic
    będą różniły się o 3 milisekundy, może się zdarzyć, że dwie przetwornice
    z zasilane różnych faz zgrają się fazowo tak, że będą pulsować
    równocześnie (zakładając dodatkowo, że częstotliwość jest stała, bo
    jeśli jest różna, to jeszcze dochodzi dudnienie). Tak więc jedynym
    gwarantem niepulsowania jest dobrej jakości przetwornica, a nie
    zasilanie z różnych faz.

  • 5. Data: 2013-04-30 07:59:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-04-29 23:12, Irek N. pisze:
    Jeżeli mogę dorzucić trzy grosze: kup stateczniki z podgrzewaniem
    skrętek przed zapłonem.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2013-04-30 09:17:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 29 Apr 2013 23:12:30 +0200, Irek N. napisał(a):

    > Muszę zdecydować odnośnie oświetlenia

    Przejdź na LEDy. Przy hurtowym zakupe wynegocjujesz zniżkę. A po
    zamontowaniu zwalniasz elektryka co ci wymieniał żarówy. Nic sie nie psuje,
    elektryk zbędny.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-04-30 10:19:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 09:17:08 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):
    > Przejdź na LEDy. Przy hurtowym zakupe wynegocjujesz zniżkę. A po
    > zamontowaniu zwalniasz elektryka co ci wymieniał żarówy. Nic sie nie psuje,
    > elektryk zbędny.

    A po dwoch latach okaze sie ze ledy sa kiepskie i znow trzeba
    elektryka szukac, i w dodatku bardzo duzo placic. A nie, tym razem
    malo, tylko trzeba jakos swietlowki z chin przemycic :-)

    Poza tym problemu to nie rozwiazuje - ledy migaja, nie migaja ?
    Maja PFC, nie maja ?

    J.

  • 8. Data: 2013-04-30 10:24:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 02:15:48 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
> [...]
    > wrzeciono "stawalo" stroboskopowo przy jakies zwyklej kompaktowce. Byl
    > jakis efekt rozmycia, albo nie do konca gaslo, albo luminofor

    luminofor w swielowkach imo dlugo "wybrzmiewa", ale swietlowka nie
    stroboskop - okres swiecenia relatywnie dlugi, nawet jak bedzie gasla
    do konca, to bedzie rozmycie.

    > anyway wyraznie jednak pulsowalo pewnie kolo kilkuset Hz.

    Czy 100Hz ?

    Bo wiekszosc ma kondensator filtrujacy na zasilaniu, a pracuje na
    znacznie wiekszej. Wiec moze to jakis chinski PFC ..

    J.

  • 9. Data: 2013-04-30 10:39:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 10:19:55 +0200, J.F. napisał(a):

    > Poza tym problemu to nie rozwiazuje - ledy migaja, nie migaja ?
    > Maja PFC, nie maja ?

    LEDy nie migają kiedy je zasilisz stałym prądem. I tak wymagają zasilacza,
    więc to nie jest istotny problem. A z tym przesunięciem fazy to miały by
    tak jak wszystkie zasilacze prostownikowe. Pytanie czy to ważne od
    ekonomicznej strony. Przy małej mocy raczej mało ważne.
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2013-04-30 13:32:12
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    On 29 Kwi, 23:12, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote:
> [...]
    > Muszę zdecydować odnośnie oświetlenia i nie wiem, czy dalej warto
    > rozkładać lampy pomiędzy fazami, czy można sobie dać już z tym spokój.

    Jesli chodzi o rury 40W to nie migaja, ale te ekologiczne maja cos z
    kompaktow. Kompakty startuja powiedzmy od 20% do 100% w ciagu 5min.
    Rurki 40-ki startuja od 60-70% w czasie podobnym.