    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: stare budownictwo
    Date: Sat, 5 Jan 2013 16:40:24 +0100

    Dnia Sat, 5 Jan 2013 14:03:59 +0000 (UTC), AMX napisał(a):
    > On Sun, 23 Dec 2012 17:50:48 +0100, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > 1. Kiedyś były zupełnie inne relacje cen materiałów do robocizny.
    > Gdyby ceny materiałów były takie jak są ale można było zatrudniać
    > Chińczyków po 100 zł/miesiąc, to budując domek jednorodzinny każdy
    > budujący kazałby sortować cegły wg. odcienia aby elewacja ładnie
    > wyglądała.

    cos podobnego mi wychodzi po przemysleniach, ale:
    -skad inwestor mial na domek, skoro tak malo zarabial ?
    -czemu te materialy take drogie, co to - nie wystarczy w kopalni i cegielni
    zatrudnic chinczykow i niech robia ?

    Czyzby wszystko przez tych kapitalistycznych wyzyskiwaczy ?
    Chcieli miec cos ladnego i mogli sobie pozwolic, skoro robotnikom
    wystarczyla miska ziemniakow. A ziemniakow mieli duzo, bo chlopi
    panszczyzniani im robili :-)

    > 2. Technologia. Niektóre detale, które wydają się być ozdobą w
    > rzeczywistości wynikały z technologii. Dawniej (dużo dawniej)
    > obowiązkowo na oknami i drzwiami były łuki.

    No owszem, ale co innego mialem na mysli.
    Po co na dworcu kolejowym wieza, a nawet dwie ?

    > 1. Dworce i ratusze. A właściwie ratusze i dworce. Ratusz był
    > wizytówką miasta, mówił czy miasto jest zamożne i dobrze
    > zarządzane. W dzisiajeszych kategoriach ,,przyciągał inwestorów''.
    > Który kupiec - ale taki poważny kupiec, nie taki handlujący
    > jajami i serem z pobliskimi wsiami - chciałby się osiedlić w
    > mieścinie, gdzie nawet porządnego ratusza nie mają?

    Kazdy rozsadny ? Bo:
    a) w biednym miescie bedzie gruba ryba,
    b) ratusz kiepski, to widac podatki male :-)

    > 2. Dworce pełniły kiedyś inną rolę niż dzisiaj. To było miejsce,
    > gdzie przyjezdny stykał się z miastem. Dzisiaj wjeżdża się
    > najczęściej samochodem i nie ma takiego punktu w którym skupia
    > się ruch ludności. A jeśli dworzec był obowiązkowym punktem,
    > gdzie musiał się pojawić każdy przyjeżdżający/wyjeżdżający to
    > patrz pkt. 1.

    no ale wychodzi ze dworce budowaly towarzystwa kolejowe, a nie miasta.
    Czyli co - obywatel nie wsiadzie do kolei, jesli dworzec nie bedzie
    reprezentacyjny ?

    No bo jesli dworzec ma dwie baszty obronne, to tego przyjezdny nie widzi,
    dopiero przy powrocie :-)

    > 3. Fabryki. W dużym stopniu kształt fabryk był wynikiem braku
    > doświadczeń i budowy dużego budynku tak jak inne duże
    > (reprezentacyjne) budynki budowano.

    Ale mowie tu gdzies o polowie 19-go wieku, inzynieria juz stoi wysoko,
    przynajmniej ta od zelaza.

    J.