    Date: Sun, 13 Apr 2014 12:25:34 +0200
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: padl akumulator - jak sie przygotowac do reklamacji

    W dniu 2014-04-10 23:24, magda pisze:

> [...]

    Oczekujesz pomocy, czy tylko współczucia i potwierdzenia, że masz rację?

    > stracil pojemnosc, nie przyjmuje ladowania, moze ma zwarcie
    > zewnetrzne. wystarczy, czy chcesz regulke jaka zazwyczaj pisza podczas
    > odmowy uznania gwarancji ?
    >

    > a w temacie masz zamiar cos sensownego napisac ? jak sie zabezpieczyc
    > przed sprzedawca?

    Wybacz, ale to co tu napisałaś świadczy o Twojej ignorancji.
    Po pierwsze. Akumulatorów nie kupuje się w sklepach internetowych lecz w
    wyspecjalizowanych, lokalnych firmach, które są w stanie pomierzyć
    ładowanie oraz pojemność akumulatora, a ponadto zapewniają coroczny
    przegląd oraz serwis. Często przeglądy i serwis są nieodpłatne i
    odbywają się w ramach ceny zakupionego akumulatora. Zakup akumulatora w
    takich firmach ma tę zaletę, że akumulatory są nowe, gdyż w takich
    firmach jest duża rotacja akumulatorami i nie leżą one przez wiele
    miesięcy czy nawet po kilka lat na półce, zanim zostaną sprzedane, a
    ponadto firma dba o taki akumulator stale go doładowując. W takich
    firmach w razie problemów z akumulatorem, wszelkie reklamacje z reguły
    załatwiane są od ręki.
    Każdy akumulator ulega samorozładowaniu, a w razie pełnego rozładowania
    ulega on uszkodzeniu. Zatem pozostawienie takiego akumulatora na półce
    przez kilka miesięcy bez doładowywania, powoduje, że ten akumulator
    nadaje się do wyrzucenia.
    Po drugie, musisz być pewna, że przyczyna leży w akumulatorze, a nie w
    samochodzie. Dlatego należałoby jechać do najbliższego elektromechanika
    samochodowego, ab sprawdził instalację w samochodzie, pobór energii "na
    postoju" oraz ładowanie, a także pojemność akumulatora. Taką usługę
    elektromechanik wykona w 15 minut i nie weźmie więcej jak 20-30zł
    Jeżeli się okaże, że jednak akumulator stracił pojemność, a instalacja w
    samochodzie jest OK to poproś elektromechanika o orzeczenie na piśmie
    tłumacząc, że potrzebne Ci to jest do reklamacji akumulatora. Z takim
    orzeczeniem uniemożliwisz sprzedawcy zrzucenie winy na złą eksploatację
    czy na stan samochodu.
    Często bywa, że zaśniedziała klema powoduje problemy z odpalaniem
    samochodu, choć akumulator jest w pełni naładowany. Dlatego trzeba być
    pewnym co tak naprawdę się dzieje.
    Zachowanie które opisałaś, że po podłączeniu prostownika, akumulator
    pobiera początkowo prąd o wartości 3A i po kilkunastu minutach spada do
    zera, świadczy o tym, że akumulator jest w pełni naładowany. Problemy z
    odpalaniem poza złymi stykami instalacji elektrycznej (klemy, masa) czy
    też zabrudzeniem lub uszkodzeniem stycznika znajdującego się przy
    rozruszniku, może także być spowodowane z utratą pojemności akumulatora
    oraz jego zasiarczeniem lub zamuleniem.
    Po trzecie - jak należy składać reklamację?
    Jako konsument masz prawo do dwóch rodzajów reklamacji i Ty decydujesz,
    z którego roszczenia chcesz skorzystać. Sprzedawca nie ma prawa Cię
    zbywać, ani odsyłać do Gwaranta.
    1. Z tytułu "gwarancji" - roszczenie wobec producenta wyrobu lub
    dystrybutora, który zadeklarował świadczenie gwarancyjne. Sposób
    dochodzenia oraz termin określony jest w karcie gwarancyjnej. Jeżeli
    gwarant nie określił takiego terminu to może on takie roszczenie
    załatwiać choćby nawet i rok czasu. Zakres roszczenia jest ściśle
    określony w karcie gwarancyjnej i jako konsument możesz żądać tylko to,
    co zadeklarował Gwarant. Jeżeli Gwarant zadeklarował w karcie
    gwarancyjnej tylko i wyłącznie naprawę to nie możesz żądać wymiany lub
    zwrotu pieniędzy.
    2. Z tytułu niezgodności z umową" - roszczenie wobec sprzedawcy. Tu cały
    tryb dochodzenia oraz termin określone są ustawą. Odpowiedzialność
    sprzedawcy jest w ciągu 2 lat od chwili zakupu i przedłuża się o każdy
    okres, w którym jest realizowane roszczenie reklamacyjne, czyli od
    chwili złożenia reklamacji do chwili spełnienia roszczeń.
    http://www.adamusic.pl/userfiles/file/ust_o_szczegol
    _warunkach_sprzed_konsumenc_tekst_je.pdf
    Zgodnie z zapisem tej ustawy, sprzedawca musi się ustosunkować do Twoich
    roszczeń w przeciągu 14 dni. Jeżeli nie zdąży w tym terminie to z
    automatu Twoje roszczenia uznaje się za uzasadnione i sprzedawca jest
    zobowiązany do spełnienia Twoich żądań. W stosunku do sprzedawcy możesz
    żądać: naprawy (w przypadku uszkodzonego akumulatora taka naprawa nie
    może być wykonana), wymiany towaru na nowy lub zwrotu pieniędzy. Tylko
    nie myl terminu ustosunkowania się do roszczenia z terminem naprawy czy
    wymiany. Termin ustosunkowania się do Twojego roszczenia to okres, w
    którym sprzedawca musi Ci dać odpowiedź czy uznaje Twoje roszczenie i
    zaproponować sposób realizacji Twojego roszczenia.
    Przykładowo: żądasz zwrotu pieniędzy, a sprzedawca Ci odpowiada w
    przeciągu 14 dni, że uznaje zasadność Twojego roszczenia, ale proponuje
    wymianę na nowy i określa termin tej wymiany.

    Uważam, że najlepszą metodą reklamacji jest właśnie roszczenie z tytułu
    "Niezgodności z umową", dlatego należy takie roszczenie złożyć na piśmie
    u sprzedawcy z wyraźnym wskazaniem, że chodzi o roszczenie z tytułu
    "Niezgodności z umową", a nie z tytułu "Gwarancji", za potwierdzeniem
    odbioru na kopii. Olać to co pisze sprzedawca na stronie, bo roszczenie
    z tytułu "Niezgodności z umową" przysługuje na mocy prawnej, a nie na
    mocy deklaracji. Sprzedawca nie może takiego roszczenia olać czy
    scedować na Gwaranta, a od chwili złożenia takiego roszczenia, zaczyna
    tykać zegar odmierzający czas 14 dni, w którym sprzedawca "musi" się
    ustosunkować do Twojego roszczenia.

    Jeżeli chodzi o Rzecznika Praw Konsumenta to nie ma sensu z nim się
    kontaktować, bo tylko Ci przekaże te same informacje co ja.
    Z Rzecznikiem skontaktujesz się dopiero wtedy, kiedy będziesz mieć
    problemy z dochodzeniem roszczeń.