  • Data: 2023-09-25 20:19:48
    Temat: Re: generator kwarcowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-09-25 o 07:56, Jacek pisze:

    > Widziałem, ale on wg. karty katalogowej ma wykonania 50 lub 100 ppm i
    > znając życie kupię ten 100 i to ze skraja :) A potrzebuję go jako wzorca
    > częstotliwości, stąd nacisk na 20 ppm.
    > I nie wiedziałem że wszystkim się 1 MHz kojarzy z 8 bitami :)

    Nie wszystkim.
    Mnie się kojarzy z pierwszym moim poważniejszym zarobkiem. W 1981 lub
    1982 roku zrobiłem na zamówienie znajomego rzemieślnika miernik zegarków
    elektronicznych. Fabryczny taki kosztował około 20000, ja za mój
    dostałem 5000 (średnia miesięczna pensja była wtedy chyba około 2000).
    Zasada pracy - z odebranego z zegarka sygnału wytwarzałem 1s, którą
    bramkowałem sygnał z generatora 1MHz i na wyświetlaczu wyświetlałem
    ostatnie 3 cyfry stanu licznika. Oznaczało to pomiar prędkości zegarka z
    rozdzielczością około 0.1s na dobę.
    Mój generator 1MHz miał jakieś 12x8x4cm. Obudowa wykonana z 1cm grubości
    styropianu. Wewnątrz kwarc 1MHz owinięty blachą aluminiową do której
    (tam gdzie już była podwójnie) był przykręcony termistor i dalej BD136
    czy BD137 jako grzałka.
    Ze względu na stabilizowanie się częstotliwości generatora urządzenie
    wymagało około 15 minut wygrzewania przed użyciem.
    P.G.