  • Data: 2023-10-02 18:11:44
    Temat: Re: generator kwarcowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-10-02 o 17:03, J.F pisze:

    > W sumie, to najprosciej byłoby zmierzyc czestotliwosc kwarcu w moich
    > zegarkach. Mowisz, ze elektroda, wzmacniacz i dobry ekran?

    Mam w szufladzie taki, zrobiony przeze mnie czujnik z wtyczką jack 3
    pionową (masa, zasilanie i wyjście).
    Zrobiłem kiedyś (koniec ubiegłego wieku) dwa takie czujniki (jeden do
    firmy, a drugi dla nas - do biura konstrukcyjnego) bo używaliśmy ich
    wtedy do kalibrowania RTC w naszych kontrolerach.

    Kiedyś już tu opisywałem jak za pomocą przestrajanego zegarka 32768 i
    odbiornika DCF ustaliłem odchyłkę wzorca w moim częstościomierzu
    (przyjmując nośną DCF jako wzorzec).
    Tak samo ustaliłem odchyłkę wzorca w częstościomierzu na produkcji i w
    oparciu o te dane przeprowadzaliśmy te kalibracje RTC.

    Ostatnio użyłem go wiele lat temu do kupionego w Makro zegara ściennego
    za chyba 9,99. Fatalnie chodził, a że mam worek z kilkudziesięcioma
    kwarcami zegarkowymi to dobrałem taki, że przez pół roku (między
    zmianami czasu) nie dawało się zauważyć odchyłki zegara.

    > Slyszalem tez o wersji mikrofonowej.

    Kojarzy mi się to tylko z chronokomparatorem do zwykłych zegarków
    mechanicznych. Te, które w czasach studenckich naprawiałem miały jako
    czujnik element z wkładki adapterowej i to się najczęściej psuło
    (kruszyło). Jak w sklepie kupowałem 10 wkładek to się dziwili :).
    Do tego silniczek w którym częstotliwość obracającego się pola
    magnetycznego była uzyskiwana z generatora kwarcowego. Na obracanym
    bębnie były skośne druty a u góry zgodna z osią bębna listwa uderzała w
    takt zegarka w samobarwiącą się taśmę powoli przesuwaną do przodu.
    Mechanizmu tego przesuwania nie pamiętam (widocznie to się nigdy nie psuło).
    P.G.