  • Data: 2017-08-05 16:28:30
    Temat: Re: gazoport
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Ale to mnie wlasnie interesuje.
    > O podatku nie slyszalem ... wie tak jak Kogutek mowi - wyslac
    > towary, a zjednoczenie pieniadze na wyplaty przysle ?
    > Chyba nie, fabryki faktury wystawialy.
    >
    > To skad ten rzad mial pieniadze - z drukarni ?
    > Po % podatku mozna by ocenic przychody budzetowe :-)

    Z drukarni. Mój ojciec bardzo wcześnie zauważył, że dają mu zawsze
    wypłatę w nowych banknotach. Nie była to fabryka, ale instytut.
    Choć również badawczy, to również przynoszący gospodarce (nawet tej
    socjalistycznej) ogromne dochody.

    > Taki reealny, bo jak CHZ przeliczyla te marki po oficjalnym kursie,
    > to sie robila strata.

    Zysk podwójny. Bo rząd miał realne pieniądze, a fabrykantowi się
    powiedziało, że słabo się stara i nie zasługuje na nic więcej, niż
    to co dostawał wcześniej.

    > Albo i nierealny, jakby doliczyc konieczne doplaty do zlotowki,
    > w pszenicy, w kukurydzy ...

    Cała ekonomia socjalizmu jest nierealna. Nijak nie da się policzyć
    bilansu. A że się nie bilansuje, to dopiero było widać jak ludzie
    wyszli na ulicę.

    > No to jak policzyc o jakim % wydatkow decydowalo panstwo ?

    Dobrym wskaźnikiem było porównanie cen detalicznych i płac z jakąś
    Portugalią czy Grecją, krajami będącymi na podobnym poziomie.

    > No, w sumie to o bardzo duzym, bo obywatele mogli wydac tylko
    > na to, co im panstwo dostarczylo :-)

    A jak już zdecydowało sie dostarczyć, to musiało dostarczyć tanio.
    Jak na przykład chleb z kanadyjskiej mąki. Krajowe czereśnie były
    tanie w porównaniu z importowanymi pomarańczami, czy pospolitymi
    arbuzami.

    Jarek

    --
    meloun stál sedm a třešně tři