  • Data: 2017-08-07 23:27:55
    Temat: Re: gazoport
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 7 Aug 2017 18:01:23 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie pytam "po co", gdy mnie to w niczym nie przeszkadza. Poza tym
    > lubię jak tak mam.

    A mnie troche przeszkadza. Stoje przed ta polka i zastanawiam sie jak
    glupi, ktora paste wybrac :-)

    > Socjalizm tego nie wiedział, ale jak czegoś jest 50, to mała szansa,
    > że nagle nawet jednego nie będzie. Inżynier na to powie "redundancja"
    > -- dla inżynierów dusz termin obcy.

    Do redundacji wystarcza 2, zreszta redundacja moze byc w fabrykach, a
    nie w rodzajach.

    > Miotanie się od ściany do ściany też jest rzeczą nierozerwalnie związaną
    > z tym systemem. Ale wracając do tematu -- Oskar Lange był wielkim
    > orendownikiem rozwiązywania problemu sznurka do snopowiązałki za pomocą
    > komputerów. Hayek, czy inni ze szkoły austriackiej, utrzymywali, że
    > tylko rynek może prowadzić do równowagi ekonomicznej. A ten na to, że
    > to austryjackie gadane z epoki przedkomputerowej, a on tu zaraz tak mózgi
    > elektronowe zaprogramuje, że wszystko od razu będzie wiadomo.

    Hm, zmarl w 65. O komputery mogl zahaczyc, ale planowa gospodarke
    chwalil ponoc od lat 30-tych.

    [...]
    > Gosopdarka, jak każdy złożony układ, pozbawiona *sterowania* musi
    > się wyłożyć. A sterowaniem jest rynek, a nie jak naiwnie sądzono,
    > liczydła planistów.

    planisci mogla tez raporty rynkowe uwzgledniac.
    Mnie chodzilo o to, ze buty potrzebuja, skory, nici, igiel, maszyn,
    skora krowy czy swini, zwierzeta paszy itd.

    > Moi rodzice kupili i nie była to zła decyzja. Można sprzedać, kupić
    > coś innego, mieszkać gdzie się chce.

    A ktory to byl rok ?
    Bo o wykupy to chyba gdzies w latach 90-ych czytalem.
    I to po znizkowej cenie bylo - wiec warto :-)

    Tym niemniej biedni nie musieli kupowac.

    > Problemem był po prostu brak.

    Teraz mieszkan nie brakuje, za to pieniedzy brak :-)

    > Absolutnie i do końca pewien! One są z oficjalnego rocznika.
    > Kiełbasa zwyczajna, najtańsza, kosztowała 44 zł -- mówiono na nią
    > "mickiewiczowska", więc fakt ten z wielką zajadłościa trzyma się
    > pamięci.

    Kielbasa 44, a mieso 126 ?

    > I raczej uważano, że skoro tak tania, to dobra być nie może.

    Jak siegam pamiecia ... to jakosc wedlin nam sie popsula.

    > Z innych tego typu ciekawostek -- wino mrki "Wino", czyli
    > ordynarny jabol był za 23 zł. Mowiono też na to "tanie wino".
    > Jezus Maria, Kano Galilejsko! Toż średniej moich współczesnych
    > winnych zakupów daleko do tej sumy! Rocznik podaje: Tokaj Furmint
    > -- 124 zł. Owszem, węgrzyna tez mogę, ale furmint na ogół z tych
    > pośledniejszych jest. W Lidlu poniżej dychy.

    No i pol litra 100 zl. Alkohol istotnie byl drogi ... znaczy sie stara
    wladza lepiej dbala o trzezwosc narodu. Dzis minimalnej pensji nie
    przepijesz :-)

    no ale bez alkoholu mozna zyc, wina do oceny biedy nie wliczamy :-)

    > Mogą kosztować i dziesięć tysięcy, a 190 zł, to już połowa tamtej sumy.
    > Też istotnie taniej niż kiedyś, choć nie jedna trzecia.

    Podawales i 180 zl.

    > Absolutnie nie! Inżynierowie (ci od materiałoznawstwa) przez ten
    > czas nie próżnowali. Te wszystkie membrany zachowują sieę lepiej
    > od naturalnej skóry.

    Ale wtedy nie kosztuja 20zl, ani 40, ani 80 :-)

    > Ale nawet mi się nie chciało iść do piwn^Wna górę, można skorzystać
    > on-line z najważniejszych stron:
    >
    > http://c355.republika.pl/Rocznik_1981.htm

    Dzieki.
    Ale tamze - wieprzowina z koscia 59 zl w 1980.
    Wolowina z koscia 30. 126 to na targowisku.

    Fryzjer meski 15 zl w kat I w stolicy, dzis na prowincji place 20-25
    :-)

    > Do pracy na przykład.

    500m ?

    > Pomykało się przecież rączo po niezatłoczonych
    > ulicach. Z tym że mnie by taki dojazd kosztował stówę dziennie.

    No dobra, mozna bylo zmienic prace, 20 km, 2 litry, 36 zl.

    > No to po co było pytać "po co kupować?" (w odniesieniu do mieszaknia).

    Bo dzis w zasadzie innego wyjscia nie ma.

    > Dzisiaj kurczaka na rosół da się kupić za kilka złotych. Stale się
    > polepsza, nie ma co się oszukiwać.

    Zywnosc relatywnie potaniala, ale IMO - daleko bylo od glodowania z
    braku pieniedzy.

    > Być może na całą rodzinę. I już na nic więcej nie starcza. Smutno jakoś.

    To tylko wtedy, gdy jedna osoba pracuje, zarabia malo, i kupuje mieso
    na targowisku zamiast w panstwowym sklepie :-)

    J.