  • Data: 2017-08-07 06:23:02
    Temat: Re: gazoport
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 6 Aug 2017 11:03:37 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Może był nawet koło banku centralnego i wytwórni papierów wartościowych,
    > która też chciała wykonać, a nawet przekroczyć plan...

    Tak czy inaczej obrot gotowkowy byl, tato te nowe banknoty zanosil do
    sklepu, sklep wplacal do banku ... i co z nimi robil ?

    W imie przekroczenia planu okreslal jako "zniszczone", oddawal na
    makulature i zamawial nowe? A przy okazji mial papier do d* na premie
    dla pracownikow ?

    > [...]
    > CHZ nie miala takich kompetencji -- od tego była PKC (Państwowa
    > Komisja Cen).

    Nie chce mi sie wierzyc, zeby o kazdej srubce czy gwozdziu decydowala,
    tym niemniej to problemu nie zmienia - dwie ceny, jedna krajowa, druga
    dla CHZ, nizsza ?

    > A to już w ogóle kryminał! Zmowa przeciwko gospodarce planowej!
    > Zamknąć sposkowców a wieczorem pokazać w telewizorze.

    No i pokazywali ... jako dobry przyklad :-)

    > Mieli faszystów u władzy, więc jak z deszczu pod rynnę. Ale jeśli
    > chodzi o kwestię dysponowania wypracowaną częścią produktu krajowego,
    > to tak, mieli lepiej.

    Ale w jakim sensie - ze ceny towarow w skosunku do sredniej pensji
    byly nizsze niz u nas ?

    > Bo zbieranie kiedyś było tanie.

    Tylko formalnie, bo jak sam pisales - trzeba doplacic do chleba, do
    kurczaka i to w $ :-)

    > Ale niegdysiejsza powszechność czereśni
    > wcale nie oznaczała ich taniości. Nie było porównania do tanich owoców
    > z innych krajów. To w ogóle mit, że żywność była za komuny tania,
    > podsycany przez miłośniów ustroju. Nie wytrzymuje on konfrontacji
    > z rocznikiem statystycznym (ci miłośnicy mają na ogół wstręt do bibliotek,
    > więc trudno ich przekonać).

    Jakos nie pamietam, zeby rodacy z glodu umierali. A dzis ci
    najbiedniejsi maja problem ... choc tez nie umieraja.

    Kolejki w sklepach i "nawis inflacyjny" swiadcza o nadmiarze
    pieniedzy, aczkolwiek ... zamieszki publiczne byly u nas zawsze
    spowodowane podwyzkami miesa, czyzby wiec brakowalo w portfelu?

    Struktura wydatkow tez byla inna, wiec porownac sie nie da.
    Buty byly drogie, ale porzadne, mieszka tanie, samochod ... samochod
    nie byl dla wszystkich.

    Czeresnie za mlodu jadlem, ale z wlasnej dzialki. Dzis nie jem, bo za
    drogie. Pomarancze tansze :-)

    J.