  • 51. Data: 2010-01-11 19:52:14
    Temat: Re: dysk hdd przez usb nie widoczny
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

    > "Maciek" hiddff$7ek$...@a...news.neostrada.pl

    > Ktoś tu pisał o tym, że drugie USB może dać tylko 100 mA. Więc
    > razem można dostać 600 mA. Jak więc uruchomić dysk o poborze 890 mA?

    A to już pytaj osobę piszacą o 600mA.
    Ja wcześniej pisałem, że mam USB1.1, które nie marudzi z zasilaniem,
    dając ile trzeba - dużo więcej, niż 0,5A. Za to transmisja jest powolna.
    Dla poprawy szybkości mam PCMCIA z portami USB 2.0, ograniczonymi
    prądowo do wymaganych 0,5A. Stąd dla mnie idealnym rozwiązaniem jest
    trójnik pobierający prąd z USB1.1 a dane idą USB2.0
    Mam też gniazdko zasilające w karcie PCMCIA, którym można podać do 1A
    zewnętrznego zasilania ale to już jest bardzo niewygodne. Kolega obok
    napisał, że poradził sobie z podłączeniem zewnętrznego zasilania przez
    ładowarkę USB. Nie ma rady - trzeba przeczytać instrukcję obsługi płyty
    głównej lub laptopa i szukać rozwiązania.
    Tylko jeden dysk Samsunga przyznawał się w instrukcji ile tak naprawdę
    pobiera. Inne (WD) tylko podpowiadają przyczyny problemów ale ile tego
    jest naprawdę, to już musiałbym sklecić kabel pomiarowy.
    Maciek

  • 52. Data: 2010-01-11 19:54:29
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

    > Ktoś tu pisał o tym, że drugie USB może dać tylko 100 mA. Więc
    > razem można dostać 600 mA. Jak więc uruchomić dysk o poborze 890 mA?

    Jeszcze jendo - pisałem, że mój kabel mini USB "Y" nie ma sumatora ale
    być może są kable, które pobierają prąd z jednego i drugiego portu, więc
    może tylko w ten sposób uda się uzyskać 2x1A=2A.

  • 53. Data: 2010-01-11 21:17:00
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2010-01-11 20:08, Robert Kois pisze:
    > Ze zdania wynika, że to linia zasilająca ma maksymalny pobór 0,5A. O
    > odbiornikach nic tu nie ma.
    Linia (a dokładniej port USB między stykami +5V i GND) jest źródłem i
    nie pobiera energii ale ją daje. W każdym rzeczywistym źródle wraz ze
    wzrostem prądu obciążenia napięcie na obciążeniu maleje (przyjmując
    model źródła napięciowego, musimy uwzględnić, że część napięcia -
    proporcjonalna do prądu obciązenia - odkłada się na rezystancji
    wewnętrznej źródła).
    Specyfikacja USB określa, że to źródło musi zagwarantować żeby przy -
    określonym jako maksymalne - obciążeniu prądem 500 mA napięcie na
    odbiorniku nie spadło poniżej określonego w specyfikacji (4,75V).
    Inaczej: urządzenie podłączone do portu USB zgodnego ze specyfikacją ma
    mieć zagwarantowane, że nawet gdy pobierać będzie maksymalny według
    specyfikacji prąd to napięcie na nim nie będzie niższe od minimalnego.
    Jeśli obciążenie prądowe będzie wyższe i źródło będzie w stanie mimo
    wyższego prądu oddawanego podać prawidłowe napięcie to nadal to źródło
    spełniać będzie wymagania specyfikacji.

    > No i co z tym co w wikipedia en piszą "A
    > maximum of 5 unit loads (500 mA) can be drawn from a port in USB
    > 2.0"?
    Ja to rozumiem jako ograniczenie dla obciążenia, które może pobrać z
    portu maksymalnie 500 mA aby mieć zagwarantowane napięcie mieszczące się
    w oczekiwanym zakresie.

    > [...] Specyfikacji mi się czytac nie chce bo długa, nudna
    > i nikt za to nie płaci :).
    A ta tak jak ze mną :-) - czytałem tylko z ciekawości i - przyznam -
    trochę pobieżnie. Resztę opinii wyrobiłem sobie w oparciu o znajomość
    m.in. teorii obwodów. Być może obraz ten nie jest nieco uproszczony, ale
    myślę, że wystarczający do tego aby zrozumieć działanie całości systemu
    i założeń jego konstruktorów. W końcu aby dostrzec piękno fotografii (to
    tak aby wrócić do tematyki grupy) nie trzeba przyglądać się każdemu
    pikselowi z osobna. ;-)

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 54. Data: 2010-01-12 00:16:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Jan 2010, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Albo inaczej -- czym ograniczyć te 100 mA?

    Tym samym, czym do 500mA.

    Układów ograniczenia prądowego jest "od metra", od najprymitywniejszego,
    słabo powtarzalnego i mocno wraźliwego na temperaturę prostego
    "sterowania prądem 1/beta" do potrójnego układu "wzmacniacza
    pomiarowego" (3x różnicowy) stabilizującego spadek napięcia
    na oporności pomiarowej - ja tam nikomu wybierał nie będę,
    niech sobie każdy stosuje co chce :|
    Pewnie do często stosowanych należą układy z tranzystorem
    polowym "niskoodcinającym" - bez istotnych strat (parę
    miliwoltów) da się tym sterować napieciami <5V, acz *jak
    sądzę* jednak lepiej skorzystać z +12V (i pogodzić się albo
    ze stratami albo z przetwornicą), ze względu na łatwość
    pomiaru prądu.

    > Napięcie musi być 5 V, opór
    > urządzenia nie zależy od USB, czyżby więc jakiś opór wewnętrzny?

    Naprawdę sądzisz, że konstruktorzy zasilania USB nie wyszli
    poza układy liniowe?

    > Tak więc chyba ;) "MKi" hid5sf$tsh$...@n...onet.pl pisze bzdury. :)

    Chyba jednak kto inny, ba, chyba wiemy kto ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2010-01-12 00:17:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" hifvm6$asp$...@a...news.neostrada.pl

    > A to już pytaj osobę piszacą o 600mA.

    Nie ma o co pytać -- już mu odpowiedziałem, że pisze bzdury,
    bo jednak nie można kontrolować prądu bez zmieniania napięcia,
    a to musi być dokładnie (z dokładnością zadaną przez specyfikację)
    stałe -- ma wynosić 5 V, czyli prąd nie zależy od regulacji portu
    USB, ale od obciążnika, jakim jest dysk podpięty do tegoż portu. :)

    Wprawdzie można zwiększać opór wewnętrzny portu USB, ale chyba
    takie tłumaczenie nie ma sensu -- gniazdko ma dać 5 V na wyjściu
    przy 500 mA i koniec. Może dać mniejszy prąd przy tym napięciu,
    ale linie sygnałowe nie są potrzebne do tego, aby napięcie nie
    spadało przy wyższym prądzie niż 100 mA. :)

    > Ja wcześniej pisałem, że mam USB1.1, które nie marudzi z zasilaniem, dając ile
    trzeba - dużo więcej, niż 0,5A. Za to transmisja
    > jest powolna.

    Zaraz powolna... 1 MB/s -- 30 razy mniej niż po USB 2. :)
    Płyta DVD (wiem -- pleonazm) przeskakuje w godzinę i dwadzieścia minut. ;)

    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 56. Data: 2010-01-12 00:41:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" hifvqc$asp$...@a...news.neostrada.pl

    > Jeszcze jendo - pisałem, że mój kabel mini USB "Y" nie ma sumatora ale być może są
    kable, które pobierają prąd z jednego i
    > drugiego portu, więc może tylko w ten sposób uda się uzyskać 2x1A=2A.

    Jaki tam sumator? Połączone druciki. :)
    Podepnij dysk tylko na jedną wtyczkę -- dyskiem zakręci, czyli zasilanie idzie. :)
    Podepnij dysk tylko na drugą wtyczkę -- też dyskiem zakręci, czyli zasilanie także
    dociera. :) Jaki tam ma być sumator? Transformatorek z diodami? :) Pewnie by takie
    coś było dobre, bo można by było zasilać i z komputera, i z zewnętrznego zasilacza
    bez obawy o różnicę potencjałów zer. ;)

    ==========
    H ----------------.------------ d
    D ----------------|---------- c
    D ----------------|---------- b
    ----------------|-.---------- a
    | |
    | |
    | |
    | |

    '------------ d
    ==========

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    Postscriptum: Potęga eksperymentu... Miernik (za dychę) z ohmomierzem i kabelek Y.
    Pomiędzy stykami (zewnętrznymi -- wewnętrzne to sygnałówki?) obu
    wtyczek kabelka Y nie ma niczego ciekawego poza miedzią drutów. :) Żadnych diod,
    żadnych transformatorków, żadnych rezystorków (poza tym, że wszystko ma jakiś
    swój opór) ani żadnych kondensatorków (z zastrzeżeniem jak wyżej) czy żadnych
    innych biernoczynnych przeszkód -- znów z zastrzeżeniem jak wyżej... :)

  • 57. Data: 2010-01-12 01:15:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1001120109150.1668@quad

> [...]

    > Naprawdę sądzisz, że konstruktorzy zasilania USB nie wyszli
    > poza układy liniowe?

    > Chyba jednak kto inny, ba, chyba wiemy kto ;)

    Czyli wg Ciebie zasilenie dysku, który pobiera 900 mA nie
    jest możliwe z komputerowych USB?
    (mamy wszak możliwości: 100+100, 100+500 i 500+500)

    I wg ciebie sam dysk decyduje o tym, jaki prąd płynie w kabelku
    zasilającym ów dysk przy napięciu na wyjściu portu USB 5 V?
    Dysk potrzebuje więcej lub mniej energii (bo rusza głowicą
    lub nie) i przy tym samym napięciu zasilania (5 V) pobiera
    ten sam prąd (500 mA) czy może pobieranym prądem steruje za
    pomocą styków sygnałowych? (może mówi do portu -- daj większy prąd lub daj mniejszy?)

    A może zechcesz narysować zasilanie via USB, jakie wg Ciebie jest stosowane? :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 58. Data: 2010-01-12 17:34:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Czyli wg Ciebie zasilenie dysku, który pobiera 900 mA nie
    > jest możliwe z komputerowych USB?
    > (mamy wszak możliwości: 100+100, 100+500 i 500+500)

    Przecież Ci już napisali i wyraźnie podkreśliłem: całkiem
    sporo komputerów ma wyjścia USB *NIEZGODNE ZE STANDARDEM*.
    Pewnie celem przyoszczędzenia paru elementów *oraz*
    uproszczenia obsługi (driver ma mniej zajęcia, po prostu
    ignoruje negocjację prądu) mają *stałe* ograniczenie
    na pół ampera.
    Nadal nie ma to NIC do Twoich wynurzeń na temat domniemanych
    problemów ze skonstruowaniem elektroniki, która potrafiłaby
    zrobić tak skomplikowaną :P rzecz, jak przy limitować
    prąd (nastawialnie na dwa progi, z niekrytyczną tolerancją).

    > I wg ciebie sam dysk decyduje o tym, jaki prąd płynie w kabelku
    > zasilającym ów dysk przy napięciu na wyjściu portu USB 5 V?

    A co masz na myśli, pisząc "dysk decyduje"?
    W zakresie zasilania do progu ogranicznika - oczywiście,
    że "decyduje", tak jak każde obciążenie źródła *napięciowego*.
    Po przekroczeniu progu - tnie ogranicznik prądowy i basta,
    więcej nie "wyciągniesz".

    Jak masz na myśli, że dysk *NASTAWIA PRÓG*, to napisz to
    wyraźnie, bo widać że *chcesz* namieszać :> wrzucając
    zupełnie różne rzeczy do jednego worka.
    Tak:
    1. dysk *powinien* nastawić próg, ze 100 na 500mA
    2. a kontroler *powinien* podnieść go ze 100 na 500 mA

    Pic w tym, że więszkszość konstolerów jest niezgodna ze
    specyfikacją, tak jak IE z HTML :P - ale ta *niezgodność*
    została wykorzystana (czy to coś dziwnego?)

> [...]
    > ten sam prąd (500 mA) czy może pobieranym prądem steruje za
    > pomocą styków sygnałowych? (może mówi do portu -- daj większy prąd lub daj

    Rodziel 2 rzeczy:
    - samo działanie ogranicznika, który jest układem elektronicznym
    działającym "analogowo" i wtrąca się dopiero, jak prąd "chce"
    przekroczyć próg, jego obecności z grubsza NIE "widać",
    dopóki ktoś nie *próbuje* pobrać ponad 500mA (z jednego gniazda)
    Dopóki się NIE wtrąca, prąd wynika z "zapotrzebowania dysku".
    Jeśli JUŻ się wtrąci, to płynie "prąd progu" (z grubsza, bo
    ch-ka oczywiście pionowa nie jest, więc niewielkie zmiany
    między 4V a 1V są :>) i dysk NIE DOSTANIE więcej
    - układ programujący próg, który albo nastawia wartość w ograniczniku,
    albo steruje dwoma ogranicznikami.

    Piszesz tak, jakbyś sugerował głupoty w rodzaju "ogranicznik
    prądu wpycha pół ampera dyskowi" :>

    Nie umiesz wyjść poza układ zrobiony z oporników czy jak??

    > A może zechcesz narysować zasilanie via USB, jakie wg Ciebie jest stosowane?
    > :)

    Takie, które działa w 90++ procent komputerów (zwyczajnie zwierające
    dwa zasilania USB, przyjmujące *założenie* że zasilanie *nie*
    będzie zgodne ze standardem), czy takie zasilanie *od strony USB*,
    jakie *powinno* być (i dyskowi, który chciałby wziąć 900mA
    po prostu opuści napięcie)?
    :)

    Bo to pierwsze, to jest zwykły, przymitywny trójnik.
    Prądy z ograniczników się *sumują*, więc trochę ponad 1A da się
    z tego pociągnąć (a 1A "musi się dać").

    pzdr, Gotfryd

  • 59. Data: 2010-01-12 17:41:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > Nie ma o co pytać -- już mu odpowiedziałem, że pisze bzdury,
    > bo jednak nie można kontrolować prądu bez zmieniania napięcia,

    Daj sobie powiedzieć (napisać?) że to (jednak) Ty piszesz
    bzdury.
    Wiesz jak działa *ogranicznik prądowy* czy nie wiesz?

    Bo z tego:

    > a to musi być dokładnie (z dokładnością zadaną przez specyfikację)
    > stałe -- ma wynosić 5 V, czyli prąd nie zależy od regulacji portu
    > USB, ale od obciążnika, jakim jest dysk podpięty do tegoż portu. :)

    ...wynika, że na zmianę mylisz ogranicznik prądowy ze źródłem prądowym
    bądź (jak niżej) wyobrażasz sobie ograniczenie prądu jedynie opornością.

    A ogranicznik prądowy to taki klucz, który do "limitu"
    działa jak źródło NAPIĘCIOWE (jakby to ująć: "normalne
    zasilanie"), a dopiero przy próbie PRZEKROCZENIA PROGU
    zaczyna ograniczać prąd.

> [...]
    > ale linie sygnałowe nie są potrzebne do tego, aby napięcie nie
    > spadało przy wyższym prądzie niż 100 mA. :)

    No więc przyjmij do wiadomości, że po resecie komputera (i po
    każdym "resecie" gniazda USB), prąd na zasilaniu gniazda USB
    *powinien* być ustawiony na limit 100mA, a *nie* 500mA!
    I dopiero po "wynegocjowaniu", driver powinien przełączyć
    ogranicznik na 500mA.
    Tak, ogranicznik prądu *powinien* być *programowany*!
    A że nie jest... no to dyski działają ;) (na zwartych USB,
    bez "zaprogramowania" drugiego portu, wbrew specyfikacji).

    Robisz filizofię z oczywistej rzeczy...

    pzdr, Gotfryd

  • 60. Data: 2010-01-12 17:45:04
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    Wywołany imiennie postaram się odpowiedzieć...
    Zaznaczę na początek, że temat jest
    mocno elektroniczny, nie fotograficzny i mogę się
    nie wysłowić zrozumiale. Ale z urządzeniami USB
    mam troszkę do czynienia "od wewnątrz".

    > Czyli wg Ciebie zasilenie dysku, który pobiera 900 mA nie
    > jest możliwe z komputerowych USB?
    > (mamy wszak możliwości: 100+100, 100+500 i 500+500)

    Tak, jeśli dysk jest zasilany z zwykłego trójnika zasilania
    (ślicznie namalowanego w innej gałęzi wątku), a dodatkowo
    sterownik portów USB w komputerze ściśle trzyma się standardu.

    Dodatkowo standard USB mówi, że urządzenie nie ma prawa ciągnąć
    więcej niż 100mA bez zezwolenia. A (ściśle według prawa) żeby
    można było na wtyczce, przy gniazdku czy gdziekolwiek namalować
    logo USB, trzeba spełnić standard. Czyli, jeśli dysk chce
    ciągnąć 1A na zwykłym trójniku, to nie spełnia standardu
    i nie ma prawa być na nim logo USB (jeśli jest, możesz donieść
    na producenta dysku do usb.org).

> [...]
    > ten sam prąd (500 mA) czy może pobieranym prądem steruje za
    > pomocą styków sygnałowych? (może mówi do portu -- daj większy prąd lub

    Ile prądu dać, to decyduje port USB w komputerze, nie w dysku.
    Tak, są takie układy, które potrafią zmierzyć i zezwolić na pobór
    tylko określonego prądu. A co się dzieje, jeśli urządzenie (dysk)
    będzie chciał więcej? Po prostu spadnie napięcie!

    Wyobraź sobie, że podłączasz do zasilania USB zwykły potencjometr
    100 omów, nastawiony na maksymalną oporność. Dodaj do schematu
    stosownie podłączony woltomierz i amperomierz. Popłynie prąd 50mA,
    przy napięciu 5V. Teraz zmniejszaj tę oporność, kręcąc potencjometrem.
    Na początku prąd będzie rósł, a napięcie pozostanie stałe. Ale
    jak myślisz, co się stanie, gdy zjedziesz z opornością do zera?
    Dalej będzie 5V i gigantyczny prąd? Nie, po prostu spadnie napięcie,
    gdy przekroczysz możliwości mocy zasilacza lub gdy trafisz na
    poprawnie wykonany port USB, z ograniczeniami. Ja spotkałem
    konstrukcję (w laptopie), gdzie bez negocjacji obciążenie
    opornością 40 omów (przy napięciu 5V powinno być 125mA) dało efekt
    ok. 4,4V i ok. 110mA. Jak urządzenie poprosiło (podaje się to w
    deskryptorze USB, czyli w informacjach, jakie są wysyłane
    do komputera po podłączeniu urządzenia) o 500mA, napięcie
    grzecznie wróciło do 5V, prąd wzrósł do rzeczonych 125mA.

    > A może zechcesz narysować zasilanie via USB, jakie wg Ciebie jest
    > stosowane? :)

    Nie jestem taki dobry w ASCII art. Ale do układu, który opisałem,
    po stronie zasilania, dodaj czarną skrzynkę "układ ograniczający prąd"
    i będzie to, co trzeba ;)

    Pozdrowienia,
    MKi