    From: MKi <e...@t...op.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: dysk hdd przez usb nie widoczny
    Date: Tue, 12 Jan 2010 18:45:04 +0100

    >>> Tak więc chyba ;) "MKi" hid5sf$tsh$...@n...onet.pl pisze bzdury. :)

    Wywołany imiennie postaram się odpowiedzieć...
    Zaznaczę na początek, że temat jest
    mocno elektroniczny, nie fotograficzny i mogę się
    nie wysłowić zrozumiale. Ale z urządzeniami USB
    mam troszkę do czynienia "od wewnątrz".

    > Czyli wg Ciebie zasilenie dysku, który pobiera 900 mA nie
    > jest możliwe z komputerowych USB?
    > (mamy wszak możliwości: 100+100, 100+500 i 500+500)

    Tak, jeśli dysk jest zasilany z zwykłego trójnika zasilania
    (ślicznie namalowanego w innej gałęzi wątku), a dodatkowo
    sterownik portów USB w komputerze ściśle trzyma się standardu.

    Dodatkowo standard USB mówi, że urządzenie nie ma prawa ciągnąć
    więcej niż 100mA bez zezwolenia. A (ściśle według prawa) żeby
    można było na wtyczce, przy gniazdku czy gdziekolwiek namalować
    logo USB, trzeba spełnić standard. Czyli, jeśli dysk chce
    ciągnąć 1A na zwykłym trójniku, to nie spełnia standardu
    i nie ma prawa być na nim logo USB (jeśli jest, możesz donieść
    na producenta dysku do usb.org).

    > I wg ciebie sam dysk decyduje o tym, jaki prąd płynie w kabelku
    > zasilającym ów dysk przy napięciu na wyjściu portu USB 5 V?
    > Dysk potrzebuje więcej lub mniej energii (bo rusza głowicą
    > lub nie) i przy tym samym napięciu zasilania (5 V) pobiera
    > ten sam prąd (500 mA) czy może pobieranym prądem steruje za
    > pomocą styków sygnałowych? (może mówi do portu -- daj większy prąd lub
    > daj mniejszy?)

    Ile prądu dać, to decyduje port USB w komputerze, nie w dysku.
    Tak, są takie układy, które potrafią zmierzyć i zezwolić na pobór
    tylko określonego prądu. A co się dzieje, jeśli urządzenie (dysk)
    będzie chciał więcej? Po prostu spadnie napięcie!

    Wyobraź sobie, że podłączasz do zasilania USB zwykły potencjometr
    100 omów, nastawiony na maksymalną oporność. Dodaj do schematu
    stosownie podłączony woltomierz i amperomierz. Popłynie prąd 50mA,
    przy napięciu 5V. Teraz zmniejszaj tę oporność, kręcąc potencjometrem.
    Na początku prąd będzie rósł, a napięcie pozostanie stałe. Ale
    jak myślisz, co się stanie, gdy zjedziesz z opornością do zera?
    Dalej będzie 5V i gigantyczny prąd? Nie, po prostu spadnie napięcie,
    gdy przekroczysz możliwości mocy zasilacza lub gdy trafisz na
    poprawnie wykonany port USB, z ograniczeniami. Ja spotkałem
    konstrukcję (w laptopie), gdzie bez negocjacji obciążenie
    opornością 40 omów (przy napięciu 5V powinno być 125mA) dało efekt
    ok. 4,4V i ok. 110mA. Jak urządzenie poprosiło (podaje się to w
    deskryptorze USB, czyli w informacjach, jakie są wysyłane
    do komputera po podłączeniu urządzenia) o 500mA, napięcie
    grzecznie wróciło do 5V, prąd wzrósł do rzeczonych 125mA.

    > A może zechcesz narysować zasilanie via USB, jakie wg Ciebie jest
    > stosowane? :)

    Nie jestem taki dobry w ASCII art. Ale do układu, który opisałem,
    po stronie zasilania, dodaj czarną skrzynkę "układ ograniczający prąd"
    i będzie to, co trzeba ;)

    Pozdrowienia,
    MKi