  • 61. Data: 2010-01-12 17:49:04
    Temat: Re: dysk hdd przez usb nie widoczny
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Powiedz mi, w jaki sposób dać 100 mA lub więcej na żądanie
    > inne niż zmniejszanie oporu urządzenia dołączonego, czyli
    > w tym wypadku dysku? :) Napięcie musi być stałe -- 5 V.
    > Prąd to iloraz napięcia i oporu sumarycznego.

    Troszkę już opisałem w innej gałęzi wątku. A tutaj
    wskażę jeszcze jedno podejście - sam zasugerowałeś:

    OPORU SUMARYCZNEGO! Port USB wewnątrz ma regulowany
    (elektronicznie rzecz jasna) opornik, podłączony szeregowo
    z urządzeniem. Teraz może być?

    > Czyżby jakiś opór wewnętrzny gniazdka czy portu USB?

    Ot, to!

    > To nie ładowarka dająca określone prądy ładowania.
    > Ładowarka prąd reguluje napięciem ładowania. :)
    > Tutaj napięcie musi być stałe -- 5 V z jakąś tolerancją. :)

    A czym się różni ładowarka od zasilacza? Opornością
    wewnętrzną, rzecz jasna.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 62. Data: 2010-01-12 18:13:05
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    Dodam jeszcze, że problem zbyt słabego zasilania
    w USB jest zauważony przez różne firmy i powstało
    parę dodatkowych standardów, najpopularniejszy
    jest chyba PoweredUSB (poweredusb.org). Inne
    rozwiązanie stosuje HP - trudno coś znaleźć
    w sieci, raczej się nie chwalą swoim rozwiązaniem,
    ale zerknij a zdjęcie w tej aukcji:
    http://www.allegro.pl/item859039534_hp_multibay_crad
    le_usb_dc373a_zasilacz_kabel_box.html
    Kabelek od strony napędu ma dwa końce (zasilanie
    i USB) a od strony komputera wtyczka USB ma dodatkowy
    pin - właśnie do zasilania przekraczającego 500mA.
    Oczywiście musi być to tego odpowiednie gniazdko :P

    Wszystkie te "podstandardy" USB umożliwiają wtykanie
    zwykłych wtyczek USB.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 63. Data: 2010-01-12 19:13:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "MKi" hiicmg$5af$...@n...onet.pl

> [...]

    > OPORU SUMARYCZNEGO! Port USB wewnątrz ma regulowany
    > (elektronicznie rzecz jasna) opornik, podłączony szeregowo

    Pogrążasz się. :) Dla 5 V i różnego oporu urządzenia masz różny prąd. :)

    > A czym się różni ładowarka od zasilacza? Opornością
    > wewnętrzną, rzecz jasna.

    Ładowarka nie daje stałego napięcia. :)
    Dopasowuje je tak, aby prąd był stały, zadany. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 64. Data: 2010-01-12 19:21:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1001121815370.448@quad

    > Przecież Ci już napisali i wyraźnie podkreśliłem: całkiem
    > sporo komputerów ma wyjścia USB *NIEZGODNE ZE STANDARDEM*.
    > Pewnie celem przyoszczędzenia paru elementów *oraz*
    > uproszczenia obsługi (driver ma mniej zajęcia, po prostu
    > ignoruje negocjację prądu) mają *stałe* ograniczenie
    > na pół ampera.
    > Nadal nie ma to NIC do Twoich wynurzeń na temat domniemanych
    > problemów ze skonstruowaniem elektroniki, która potrafiłaby
    > zrobić tak skomplikowaną :P rzecz, jak przy limitować
    > prąd (nastawialnie na dwa progi, z niekrytyczną tolerancją).

    Gotfrydzie -- MKi przyznał się jednoznacznie do tego, iż uważa,
    że można stabilizować oba parametry naraz. :) (a więc uznał, że
    ja go dobrze zrozumiałem, gdy napisałem, że [on] pisze bzdury)

    "MKi" hiicmg$5af$...@n...onet.pl

> [...]

    > wewnętrzną, rzecz jasna.

    Ładowarka nie daje stałego napięcia. :)
    Dopasowuje je tak, aby prąd był stały, zadany. :)

    Tym samym Twoja obrona MKi nie ma już racji bytu. On uważa, że można
    stabilizować i prąd, i napięcie przy różnym obciążeniu. Nawet podaje
    metodę takiej stabilizacji -- zmienianie oporu wewnętrznego zasilacza USB. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 65. Data: 2010-01-12 19:32:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1001121834330.448@quad

    > Daj sobie powiedzieć (napisać?) że to (jednak) Ty piszesz bzdury.
    > Wiesz jak działa *ogranicznik prądowy* czy nie wiesz?

    Gotfrydzie -- MKi napisał wyraźnie, że wg niego można stabilizować
    obie wartości naraz. Nawet napisał, jak tego dokonać -- oporem
    wewnętrznym zasilacza. :) A skoro on pisze, że obie te wartości
    można regulować naraz/jednocześnie (przy zmieniającym się rzecz
    jasna obciążeniu) to on pisze bzdury... A Ty piszesz, że ja piszę bzdury... :)

    "MKi" hiicmg$5af$...@n...onet.pl

> [...]

    > wewnętrzną, rzecz jasna.

    Ładowarka nie daje stałego napięcia. :)
    Dopasowuje je tak, aby prąd był stały, zadany. :)

    Czy nadal utrzymujesz, że MKi pisze jedynie o ograniczniku prądowym?
    O odcięciu zasilania w wypadku przesilenia lub o zaprzestaniu
    stabilizowania napicia przy jakimś progowym prądzie zadanym? :)

    On reguluje/stabilizuje prąd -- na dodatek podaje, jak tego dokonuje. :)
    A dokonuje wewnętrznym oporem zasilacza. Oporem, który (elektronicznie)
    zmienia. :) On ma jednocześnie i 5 V, i 100 mA niezależnie od obciążenia... :)

    I ja piszę, że on pisze bzdury, zaś Ty go bronisz i dodajesz, że
    bzdury pisze ktoś inny, sugerując jednoznacznie, że tym kimś jestem ja. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 66. Data: 2010-01-12 19:42:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "MKi" hiicf1$4j5$...@n...onet.pl

    > Nie jestem taki dobry w ASCII art. Ale do układu, który opisałem,
    > po stronie zasilania, dodaj czarną skrzynkę "układ ograniczający prąd"
    > i będzie to, co trzeba ;)

    Piszesz wyraźnie o możliwości jednoczesnej stabilizacji i prądu, i napięcia. :)
    Nawet podajesz, jak tego dokonać -- za pomocą zmieniania oporu wewnętrznego
    zasilacza. :) I dodajesz, że ładowarka tak robi. :)

    "MKi" hiicmg$5af$...@n...onet.pl

> [...]

    > wewnętrzną, rzecz jasna.

    Ładowarka nie daje stałego napięcia. :)
    Dopasowuje je tak, aby prąd był stały, zadany. :)

    Ten zmieniający się opór wewnętrzny nie jest u Ciebie jedynie
    ogranicznikiem maksymalnego natężenia prądu, ale jest wg Ciebie
    stabilizatorem natężenia prądu. :) I tutaj popełniasz błąd -- nie
    ustabilizujesz obu tych wartości naraz. :) (chyba że tak, iż nie
    zmienisz oporu urządzenia zewnętrznego, czyli podłączonego dysku)

    Na pierwszy rzut oka niby można tak zmieniać opór wewnętrzny, aby
    sumaryczny był stały, ale niestety przy różnym oporze wewnętrznym
    stracisz stabilizacje napięciową... :)

    A jeszcze łatwiej -- natężenie równa się napięcie dzielone przez opór.

    Gdy opór zewnętrzny zmieni się przy stałym napięciu, nie
    unikniesz zmiany natężenia prądu płynącego przez odbiornik. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 67. Data: 2010-01-12 21:52:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010, MKi wrote:

    > Dodam jeszcze, że problem zbyt słabego zasilania
    > w USB jest zauważony przez różne firmy i powstało
    > parę dodatkowych standardów, najpopularniejszy
    > jest chyba PoweredUSB (poweredusb.org).

    Ty mi tutaj nie tutaj i nie smaruj rewelacyjnym
    rozwiązaniem, tylko powiedz gdzie dostanę *w rozsądnej
    cenie*, najlepiej z przesyłką "zwykłym listem poleconym"
    (cena przesyłki) wtyczki do tego ustrojstwa :)

    Otóż kupiłem sobie kiedyś panel AeroCoola, z wyjściem
    SATA, w tym SATA-power z przodu.
    REWELACJA! (jak trzeba na chwilę podpiąć jakiś dysk).

    Szkoda tylko, że marnuje się 3/4 panelu - bo
    wolniejszego czytnika aktualnie nie mam w domu ;),
    zaś gniazda PowerUSB są... tylko co mi z tego :>
    (a "zwykłe" USB są tam i tak, mam więc nadkomplet).

    pzdr, Gotfryd

  • 68. Data: 2010-01-13 08:59:50
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Tue, 12 Jan 2010 18:41:04 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Robisz filizofię z oczywistej rzeczy...

    Dyskutujesz z Eneuelem, czego się spodziewałeś? ;)

    --
    Kojer

  • 69. Data: 2010-01-13 10:54:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Kois" y...@k...kojer

    > Dyskutujesz z Eneuelem, czego się spodziewałeś? ;)

    Pisałem wiele razy -- MKi przyznał się jednoznacznie do tego,
    że napisał bzdurę. :) A Gotfryd uznał tę bzdurę za prawdę. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 70. Data: 2010-01-13 14:29:17
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Piszesz wyraźnie o możliwości jednoczesnej stabilizacji i prądu, i
    > napięcia. :)

    Czy mógłbyś przytoczyć, gdzie tak napisałem?
    Czy to ma być ten cytat na początku? To chyba
    mamy problem.

    Zawarłem na wstępie swojej poprzedniej odpowiedzi
    disclaimer - być może nie zrozumie mnie ktoś, kto
    nie jest elektronikiem. Czy byłbyś łaskaw dopuścić
    myśl, że być może nie masz racji? Czy mógłbyś
    przeczytać ze zrozumieniem to, co piszę i nie wkładać
    mi w usta tego, czego nie napisałem? A potem nakręcać
    się jeszcze bardziej, zniekształcać jeszcze bardziej
    i produkować kolejne <cenzura>?

    Nie będę Ci odpowiadał we wszystkich gałęziach wątku,
    tylko tu jeszcze przytoczę Twoją inną wypowiedź:

    > Ładowarka nie daje stałego napięcia. :)
    > Dopasowuje je tak, aby prąd był stały, zadany. :)

    Ładowarka nie jest urządzeniem, które daje stały prąd.
    Zdaje się, że i o ładowarkach masz nieco mylne pojęcie.
    Jakby prąd był stały, to przy luźnej wtyczce (czyli
    obciążeniu powietrzem, kilkadziesiąt megaomów najmniej)
    na stykach wtyczki panowałoby napięcie zdolne małą
    (albo i niemałą) przykrość zrobić.
    Poza tym, wyobraź sobie, dla różnych typów akumulatorów
    ładowarki mają różne charakterystyki prądowo-napięciowe.
    I tylko jedna z nich jest (w pewnym zakresie) stałoprądowa.

    Ja napisałem:
> [...]

    Czy to oznacza, że "piszę wyraźnie o możliwości
    jednoczesnej stabilizacji i prądu, i napięcia."?
    Albo ja, albo Ty - jeden z nas powinien udać się na kurs
    języka polskiego.

    > Ten zmieniający się opór wewnętrzny nie jest u Ciebie jedynie
    > ogranicznikiem maksymalnego natężenia prądu, ale jest wg Ciebie
    > stabilizatorem natężenia prądu. :)

    Nie, nie jest. Nie napisałem, że jest stabilizatorem prądu.
    Znajdź takie miejsce, gdzie to napisałem i wskaż wyraźnie.

    > A jeszcze łatwiej -- natężenie równa się napięcie dzielone przez opór.

    Jeśli Twoja wiedza o elektronice ogranicza się do prawa Ohma
    i widzisz zasilanie USB jako idealne źródło napięcia, zaś
    ładowarkę jako idealne źródło prądu, to ja się poddaję
    - grupa pl.rec.foto.cyfrowa nie jest miejscem na wykłady
    z podstaw elektroniki.

    Pozdrowienia,
    MKi