    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: dysk hdd przez usb nie widoczny
    Date: Tue, 12 Jan 2010 18:34:17 +0100

    On Tue, 12 Jan 2010, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Czyli wg Ciebie zasilenie dysku, który pobiera 900 mA nie
    > jest możliwe z komputerowych USB?
    > (mamy wszak możliwości: 100+100, 100+500 i 500+500)

    Przecież Ci już napisali i wyraźnie podkreśliłem: całkiem
    sporo komputerów ma wyjścia USB *NIEZGODNE ZE STANDARDEM*.
    Pewnie celem przyoszczędzenia paru elementów *oraz*
    uproszczenia obsługi (driver ma mniej zajęcia, po prostu
    ignoruje negocjację prądu) mają *stałe* ograniczenie
    na pół ampera.
    Nadal nie ma to NIC do Twoich wynurzeń na temat domniemanych
    problemów ze skonstruowaniem elektroniki, która potrafiłaby
    zrobić tak skomplikowaną :P rzecz, jak przy limitować
    prąd (nastawialnie na dwa progi, z niekrytyczną tolerancją).

    > I wg ciebie sam dysk decyduje o tym, jaki prąd płynie w kabelku
    > zasilającym ów dysk przy napięciu na wyjściu portu USB 5 V?

    A co masz na myśli, pisząc "dysk decyduje"?
    W zakresie zasilania do progu ogranicznika - oczywiście,
    że "decyduje", tak jak każde obciążenie źródła *napięciowego*.
    Po przekroczeniu progu - tnie ogranicznik prądowy i basta,
    więcej nie "wyciągniesz".

    Jak masz na myśli, że dysk *NASTAWIA PRÓG*, to napisz to
    wyraźnie, bo widać że *chcesz* namieszać :> wrzucając
    zupełnie różne rzeczy do jednego worka.
    Tak:
    1. dysk *powinien* nastawić próg, ze 100 na 500mA
    2. a kontroler *powinien* podnieść go ze 100 na 500 mA

    Pic w tym, że więszkszość konstolerów jest niezgodna ze
    specyfikacją, tak jak IE z HTML :P - ale ta *niezgodność*
    została wykorzystana (czy to coś dziwnego?)

    > Dysk potrzebuje więcej lub mniej energii (bo rusza głowicą
    > lub nie) i przy tym samym napięciu zasilania (5 V) pobiera
    > ten sam prąd (500 mA) czy może pobieranym prądem steruje za
    > pomocą styków sygnałowych? (może mówi do portu -- daj większy prąd lub daj
    > mniejszy?)

    Rodziel 2 rzeczy:
    - samo działanie ogranicznika, który jest układem elektronicznym
    działającym "analogowo" i wtrąca się dopiero, jak prąd "chce"
    przekroczyć próg, jego obecności z grubsza NIE "widać",
    dopóki ktoś nie *próbuje* pobrać ponad 500mA (z jednego gniazda)
    Dopóki się NIE wtrąca, prąd wynika z "zapotrzebowania dysku".
    Jeśli JUŻ się wtrąci, to płynie "prąd progu" (z grubsza, bo
    ch-ka oczywiście pionowa nie jest, więc niewielkie zmiany
    między 4V a 1V są :>) i dysk NIE DOSTANIE więcej
    - układ programujący próg, który albo nastawia wartość w ograniczniku,
    albo steruje dwoma ogranicznikami.

    Piszesz tak, jakbyś sugerował głupoty w rodzaju "ogranicznik
    prądu wpycha pół ampera dyskowi" :>

    Nie umiesz wyjść poza układ zrobiony z oporników czy jak??

    > A może zechcesz narysować zasilanie via USB, jakie wg Ciebie jest stosowane?
    > :)

    Takie, które działa w 90++ procent komputerów (zwyczajnie zwierające
    dwa zasilania USB, przyjmujące *założenie* że zasilanie *nie*
    będzie zgodne ze standardem), czy takie zasilanie *od strony USB*,
    jakie *powinno* być (i dyskowi, który chciałby wziąć 900mA
    po prostu opuści napięcie)?
    :)

    Bo to pierwsze, to jest zwykły, przymitywny trójnik.
    Prądy z ograniczników się *sumują*, więc trochę ponad 1A da się
    z tego pociągnąć (a 1A "musi się dać").

    pzdr, Gotfryd