    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Date: Thu, 5 Apr 2012 12:00:00 +0200

    Dnia Wed, 04 Apr 2012 22:57:56 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):
    > Na początku krótko pomyślałem o jakimś urządzeniu synchronizującym
    > "falę" z wiatraka z "falą" z linii energetycznej tak, żeby z punktu
    > widzenia licznika zmniejszało się obciążenie.
    >
    > Ale zaraz przychodzą mi do głowy dwa problemy: (1) koszt - takie
    > urządzenia pewnie nie są tanie,

    Jak chcesz kupic gotowe, to owszem - nie sa tanie.
    A jak chcesz zrobic ... nie tak szybko pierwsza dzialajaca sztuka powstanie
    :-)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_inverter
    i np pierwsze z googla
    http://www.solar-inverter.com/eu/en/products-solutio
    ns.htm

    Musza byc drogie, bo sie nie chwala cenami :)

    > a co gorsza (2) przepisy i bezpieczeństwo;

    Kupisz gotowy to niby bezpieczny.

    > niby niczym się to nie różni od np. podłączenia silnika
    > 3-fazowego z dużym kołem zamachowym - w razie awarii zasilania z
    > zewnątrz ten silnik stanie się (przez jakiś czas) źródłem zasilania -
    > ale przypuszczam, że mógłby z tego być jakiś dym.

    Akurat zwykly 3f silnik indukcyjny pod odcieciu od sieci czy cos wygeneruje
    ... to powatpiewam. Asynchroniczny to nie synchroniczny, klatka nie magnes,
    to niby co ma indukowac napiecie ?

    Ale poki zasilanie z sieci jest to ponoc dziala (generator asynchroniczny).
    A skoro dziala to musi zmniejszac pobor pradu rejestrowany przez licznik.
    I to by bylo rozwiazanie dla Ciebie - podlaczyc taki silnik i rozkrecic
    zewnetrznym napedem do ponad 3000 rpm (lub mniej, jesli wielobiegunowy).
    Tylko trzeba miec 3f, bo na 1 to nie zadziala.

    > Tak pół żartem, pół serio pomyślałem sobie też przez chwilę o układzie
    > klasycznego stabilizatora zasilania/UPSa mechanicznego, czyli właśnie
    > silnik z dużym kołem zamachowym i dom zasilany z generatora obracanego
    > przez to koło. A wiatrak napędzający to koło tak, żeby silnik zasilany
    > elektryką miał lżej (czyli żarł mniej energii). Oczywiście zaraz będzie
    > problem z gabarytami i kosztem (generator na 14kW kosztuje pewnie kawał
    > grosza).

    Nawet nie trzeba takich cudow - kolo zamachowe niepotrzebne, napedzasz
    wiatrakiem, i tylko troche przekladni trzeba, moze sprzegiel, i troche
    automatyki, zebys nie dostal rachunku za robienie wiatru w okolicy :-)

    > Jakbym miał oświetlenie 12V, to sprawa byłaby trywialna - oświetlenie z
    > akumulatora ładowanego z wiatraka.

    Swietlowki "awaryjne" 12V byly kiedys niedrogie, ale ostatnio jakby
    podrozaly. Np
    http://allegro.pl/swietlowka-11w-75w-12v-phocos-gwin
    t-e27-solar-i2253740961.html

    Przy czym nie musisz sie koncentrowac na 12V - prosta przetwornica na
    wieksze napiecie nie jest skomplikowana, a wiele wspolczesnych sprzetow tak
    naprawde jest na 300V DC a nie 230AC. Swietlowki kompaktowe, telewizory,
    komputery - na poczatku maja prostownik ... a potem uklad PFC, ktory moze
    bruzdzic :-)

    A na DC prosciej - zwykla dioda robi za inteligenty przelacznik :-)

    Mozna probowac jaki UPS przerobic i podladowywac mu akumulatory z zewnatrz.

    > Mógłbym sobie tak zasilić np. lodówkę. Albo komputer.

    Lodowka akurat pewnie ma silnik indukcyjny, i najchetniej pracuje na
    sinusoidalnym napieciu, ale moze i prostokatne przemienne ja zadowoli.

    Tylko ze ona pracuje chwilami i stosunkowo malo pradu bierze.

    J.