  • 1. Data: 2012-04-04 22:57:56
    Temat: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Chodzi mi po głowie postawienie niedużego wiatraczka... Wiadomo - wiele
    on nie zasili, więc nie mogę go podłączyć do domu zamiast zasilania z ZE.

    Ma ktoś może jakieś ciekawe sugestie na wykorzystanie tej "darmowej"
    energii?

    Na początku krótko pomyślałem o jakimś urządzeniu synchronizującym
    "falę" z wiatraka z "falą" z linii energetycznej tak, żeby z punktu
    widzenia licznika zmniejszało się obciążenie.

    Ale zaraz przychodzą mi do głowy dwa problemy: (1) koszt - takie
    urządzenia pewnie nie są tanie, a co gorsza (2) przepisy i
    bezpieczeństwo; niby niczym się to nie różni od np. podłączenia silnika
    3-fazowego z dużym kołem zamachowym - w razie awarii zasilania z
    zewnątrz ten silnik stanie się (przez jakiś czas) źródłem zasilania -
    ale przypuszczam, że mógłby z tego być jakiś dym.

    Tak pół żartem, pół serio pomyślałem sobie też przez chwilę o układzie
    klasycznego stabilizatora zasilania/UPSa mechanicznego, czyli właśnie
    silnik z dużym kołem zamachowym i dom zasilany z generatora obracanego
    przez to koło. A wiatrak napędzający to koło tak, żeby silnik zasilany
    elektryką miał lżej (czyli żarł mniej energii). Oczywiście zaraz będzie
    problem z gabarytami i kosztem (generator na 14kW kosztuje pewnie kawał
    grosza).

    Jakbym miał oświetlenie 12V, to sprawa byłaby trywialna - oświetlenie z
    akumulatora ładowanego z wiatraka.

    Inna opcja to wydzielenie jakiegoś obwodu z urządzeniami o poborze
    dobranym do przeciętnej wydajności wiatraka i podciągnięcie do niego
    "darmowego" zasilania. I wtedy ewentualnie dodanie jakiegoś
    automatycznego przełącznika, który by podmieniał źródło na ZE w razie
    zbyt małego wiatru. I to chyba będzie miało najwięcej sensu pod względem
    funkcjonalności, ceny i bezpieczeństwa. Mógłbym sobie tak zasilić np.
    lodówkę. Albo komputer. Bo bojler to raczej myślę podłączyć do jakichś
    kolektorów słonecznych (w sumie latem wystarczy przepuszczać wodę przez
    gumowy wąż rzucony na dach ;) )

    Oczywiście na razie jest to tylko myśl na przyszłość - wątpię, żebym
    nawet w przyszłym roku zdążył się za to zabrać.

    Ma ktoś jakieś pomysły/sugestie/przemyślenia/doświadczenia?

  • 2. Data: 2012-04-05 09:41:55
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 04.04.2012 22:57, Andrzej Lawa pisze:
> [...]
    > on nie zasili, więc nie mogę go podłączyć do domu zamiast zasilania z ZE.
    >
    > Ma ktoś może jakieś ciekawe sugestie na wykorzystanie tej "darmowej"

    Ogrzewanie. CWU albo CO, to jest najtańsze i najprostsze do zrealizowania.

  • 3. Data: 2012-04-05 10:28:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 05 Apr 2012 09:41:55 +0200, Albercik napisał(a):

    > Ogrzewanie. CWU albo CO, to jest najtańsze i najprostsze do zrealizowania.

    Zdecydowanie. Dodatkowo możesz postawić kolektor słoneczny z tym samym
    przeznaczeniem. Wystarczy do tego istniejacy już zapewne w każdym domu
    zbiornik ciepłej wody. Wystarczy wykorzystać istniejącą lub zamontować
    dodatkową grzałkę czy spiralę.
    W handlu spotyka się przetwornice "tie inverter" dodające do sieci energię
    z wiatraka czy baterii słonecznej, lecz są drogie a wobec nieuregulowanego
    statusu prawnego jest raczej niemożliwe zawarcie stosownej umowy z ZE.
    Można próbować "na dziko" ale to z kolei wymaga licznika mogącego pracować
    wstecz. Stare jednofazowe indukcyjne mogły ale czy nowe elektroniczne też
    to nie wiem.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2012-04-05 12:00:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 04 Apr 2012 22:57:56 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):
> [...]
    > widzenia licznika zmniejszało się obciążenie.
    >
    > Ale zaraz przychodzą mi do głowy dwa problemy: (1) koszt - takie

    Jak chcesz kupic gotowe, to owszem - nie sa tanie.
    A jak chcesz zrobic ... nie tak szybko pierwsza dzialajaca sztuka powstanie
    :-)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_inverter
    i np pierwsze z googla
    http://www.solar-inverter.com/eu/en/products-solutio
    ns.htm

    Musza byc drogie, bo sie nie chwala cenami :)

    > a co gorsza (2) przepisy i bezpieczeństwo;

    Kupisz gotowy to niby bezpieczny.

> [...]
    > zewnątrz ten silnik stanie się (przez jakiś czas) źródłem zasilania -
    > ale przypuszczam, że mógłby z tego być jakiś dym.

    Akurat zwykly 3f silnik indukcyjny pod odcieciu od sieci czy cos wygeneruje
    ... to powatpiewam. Asynchroniczny to nie synchroniczny, klatka nie magnes,
    to niby co ma indukowac napiecie ?

    Ale poki zasilanie z sieci jest to ponoc dziala (generator asynchroniczny).
    A skoro dziala to musi zmniejszac pobor pradu rejestrowany przez licznik.
    I to by bylo rozwiazanie dla Ciebie - podlaczyc taki silnik i rozkrecic
    zewnetrznym napedem do ponad 3000 rpm (lub mniej, jesli wielobiegunowy).
    Tylko trzeba miec 3f, bo na 1 to nie zadziala.

> [...]
    > elektryką miał lżej (czyli żarł mniej energii). Oczywiście zaraz będzie
    > problem z gabarytami i kosztem (generator na 14kW kosztuje pewnie kawał

    Nawet nie trzeba takich cudow - kolo zamachowe niepotrzebne, napedzasz
    wiatrakiem, i tylko troche przekladni trzeba, moze sprzegiel, i troche
    automatyki, zebys nie dostal rachunku za robienie wiatru w okolicy :-)

    > Jakbym miał oświetlenie 12V, to sprawa byłaby trywialna - oświetlenie z
    > akumulatora ładowanego z wiatraka.

    Swietlowki "awaryjne" 12V byly kiedys niedrogie, ale ostatnio jakby
    podrozaly. Np
    http://allegro.pl/swietlowka-11w-75w-12v-phocos-gwin
    t-e27-solar-i2253740961.html

    Przy czym nie musisz sie koncentrowac na 12V - prosta przetwornica na
    wieksze napiecie nie jest skomplikowana, a wiele wspolczesnych sprzetow tak
    naprawde jest na 300V DC a nie 230AC. Swietlowki kompaktowe, telewizory,
    komputery - na poczatku maja prostownik ... a potem uklad PFC, ktory moze
    bruzdzic :-)

    A na DC prosciej - zwykla dioda robi za inteligenty przelacznik :-)

    Mozna probowac jaki UPS przerobic i podladowywac mu akumulatory z zewnatrz.

    > Mógłbym sobie tak zasilić np. lodówkę. Albo komputer.

    Lodowka akurat pewnie ma silnik indukcyjny, i najchetniej pracuje na
    sinusoidalnym napieciu, ale moze i prostokatne przemienne ja zadowoli.

    Tylko ze ona pracuje chwilami i stosunkowo malo pradu bierze.

    J.

  • 5. Data: 2012-04-05 14:45:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 05.04.2012 09:41, Albercik pisze:

    > Ogrzewanie. CWU albo CO, to jest najtańsze i najprostsze do zrealizowania.

    Do CWU jak pisałem planuję kolektor. CO mam realizowane kominkiem.

  • 6. Data: 2012-04-05 15:01:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 05 Apr 2012 14:45:34 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Do CWU jak pisałem planuję kolektor.

    Słońce nie zawsze świeci. A za to wiatr właśnie wtedy jakby większy :)
    Energia z wiatraka może się znakomicie uzupełniać z kolektorem słonecznym.
    Oczywiście zdajesz sobie sprawę że tzw. free energia jest oczywiście free
    ale bynajmniej nie darmo? A nawet całkiem sporo kosztuje.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2012-04-05 15:44:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 05.04.2012 15:01, Jacek Maciejewski pisze:

    > Słońce nie zawsze świeci. A za to wiatr właśnie wtedy jakby większy :)

    Hmm... W sumie słusznie.

    > Energia z wiatraka może się znakomicie uzupełniać z kolektorem słonecznym.
    > Oczywiście zdajesz sobie sprawę że tzw. free energia jest oczywiście free
    > ale bynajmniej nie darmo? A nawet całkiem sporo kosztuje.

    Pewnie :)

    Dlatego (1) na razie są to plany oraz (2) planuję robić to możliwie
    "chałupniczo".

  • 8. Data: 2012-04-05 16:05:24
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    > Ogrzewanie. CWU albo CO, to jest najtańsze i najprostsze do zrealizowania.

    A i taka myśl mi chodzi po głowie jeszcze...
    Jak by wiatrak zaprząc do ogrzewania, to po kiego grzyba bawić się w
    prąd po drodze? zamiast prądnicy zamontować sprężarkę klimatyzacji z
    samochodu i grzać pompą ciepła.
    Pojawia się nam dość sporo problemów technicznych(szczelność instalacji)
    ale zysk powinien być większy..
    Tak wiem że temat się robi z lekko OT zupełnie OT, ale skoro się już
    zaczął...

  • 9. Data: 2012-04-05 20:22:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 05 Apr 2012 16:05:24 +0200, Albercik napisał(a):

    > Jak by wiatrak zaprząc do ogrzewania, to po kiego grzyba bawić się w
    > prąd po drodze? zamiast prądnicy zamontować sprężarkę klimatyzacji z
    > samochodu i grzać pompą ciepła.

    No możnaby ale będą problemy z transmisją energii. Jednak pod tym względem
    nic się nie równa z elektrycznością. A w ogóle to są znane rozwiązania
    grzania CWU przez mieszanie wody w zbiorniku mieszadłem napędzanym
    bezpośrednio przez wiatrak :)
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2012-04-05 23:12:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > A w ogóle to są znane rozwiązania grzania CWU przez mieszanie wody
    > w zbiorniku mieszadłem napędzanym bezpośrednio przez wiatrak :)

    Raczej mieszania jakiejś parafiny, nie wody. I nie ma się z czego
    śmiać, to dobre rozwiązanie. Tylko nie wiem czemu przypomniało mi
    się teraz o tej herbacie, co to od mieszania się słodsza ma robić.

    --
    Jarek