-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.213.192.88.68!
not-for-mail
From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: awaryjne zasilenie samochodu
Date: Thu, 8 Aug 2024 13:56:40 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <v92bpj$tbm$2@news.chmurka.net>
References: <X...@1...0.0.1> <v8rmle$15ae8$3@dont-email.me>
<v8ro4m$rnr3$1@news.icm.edu.pl> <o...@l...harvard.local>
<v8u1mn$1007p$1@news.icm.edu.pl>
<X...@1...0.0.1> <v8vnp1$tv9$2@news.chmurka.net>
<X...@1...0.0.1>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Thu, 8 Aug 2024 11:56:35 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="PiotrGalka";
posting-host="213.192.88.68"; logging-data="30070";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla Thunderbird
Cancel-Lock: sha1:MG4MO2myYLuHthdv7/ur667OXFA=
sha256:+jwTBrQV79hC5QGWpVEQANDTwapHt7Fupo7exordfNQ=
sha1:dCzEOjv/rYDQ4xPk4lz5acCU3es=
sha256:1tB9+pE3+dSi2LtgClHYH9gNPAptDHG0SA8q3Pu2hq4=
Content-Language: en-US, pl
In-Reply-To: <X...@1...0.0.1>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:793401
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2024-08-07 o 19:02, PiteR pisze:
> Ale to się zatrzaskiwało czy musiało być ciągle wsadzone?
> Bo jak ciągle to nie odważyłbym się wyprzedzać a coś nie połączy i
> silnik zgaśnie.
Trafiłeś w najsłabszy punkt tego rozwiązania.
Z tym zapłonem tranzystorowym - musiało być cały czas. Te późniejsze z
przekaźnikami już miały zatrzaskiwanie (stykami przekaźnika).
Było dawno (początek lat 90-tych). Musiał to być pierwszy rok oferty
Favoritek bo kazali używać płynu do chłodnicy, który okazał się żrący i
po roku wyżerał uszczelkę pod głowicą.
Wymiana tej uszczelki to najbardziej zaawansowana moja operacja przy
samochodzie, ever. ASO liczyła na to 4h. Nam z bratem zajęło to prawie
8h, ale się jednocześnie uczyliśmy jak to się robi.
Znacznie mniej wiedziałem niż teraz i nie przyszło mi do głowy, że
powinno się zatrzaskiwać.
Faktycznie raz mi silnik przerwał przy wyprzedzaniu.
Uznałem, że przyczyną jest problem z kontaktowaniem jednego z 3 styków
wtyczki Jack (kształt wtyczki powoduje, że jeden ze styków jest słabiej
dociśnięty.
Przerobiłem generator tak, że sygnał wypuszczał na ten sam przewód który
go zasilał i dwa styki wtyczki połączyłem równolegle.
Nigdy więcej problem już się nie powtórzył. Ale teraz nie uznałbym
takiego rozwiązania za dopuszczalne.
Trochę inne czasy były i inne przyzwyczajenia. Jak do taty Fiata 2300
zrobiłem cały zapłon tyrystorowy to też przecież awaria mojego (nie
posiadającego żadnych atestów) urządzenia w czasie wyprzedzania była groźna.
Raz ten zapłon wysiadł. Obluzowała się końcówka w kondensatorze (taki
przezroczysty zawijany).
> Za bardzo nie chowam choć pstrokatych kabli też nie używam.
> Wierzę, że jak szybko nie odpalą to odpuszczą i nie będą rozkręcać
> samochodu i szukać.
>
> Teraz mam taki pomysł. Czujnik mikrofalowy plus syrena lub czujnik plus
> radiopowiadamianie.
Bezsensowne skojarzenie.
W latach 70-tych kupiłem syrenę 12V (coś wielkości grubego kubka). W
sobotę robiłem trochę porządków i po raz setny się zastanawiałem czy już
ją wyrzucić, czy dalej przechowywać.
> Dosyć ciekawy patent imho znaleziony w necie to podłączenie do zapłonu
> cewki przekaźnika zwłocznego podającego napiecie na klakson. Czyli
> złodziej przekręca kluczyk zapala lub nie i klakson wyje.
Znów skojarzenie, ale cel tej przeróbki był inny.
W maluchu (cewka podwójna 6V z szeregowym rezystorem) dorobiłem
przekaźnik zwłoczny który po przekręceniu kluczyka na kilka sekund
zwierał ten rezystor.
Normalne rozwiązanie polegało na wykorzystaniu do tego sygnału do
rozrusznika, ale postanowiłem to zrobić jak miałem grypę i nie pasowało
mi grzebanie się (nie miałem garażu) w samochodzie, bo to chyba było
gdzieś od dołu. A to z przekaźnikiem czasowym (NE555) mogłem wszystko
przygotować w domu i potem tylko wpiąć w złącza.
Problemy z rozruchem jak ręką odjął, ale jak tata pojechał tym
samochodem na działkę to utknął. Nie wiedział, że rozruch trzeba od razu
po przekręceniu kluczyka i, że przed każdą kolejną próbą trzeba go
całkiem cofnąć. No i wyszło, że zabezpieczyłem samochód przed odpaleniem
przez mojego tatę :)
Wyszło też, że w normalnym układzie to miałbym ciągłe problemy z odpalaniem.
P.G.
Następne wpisy z tego wątku
- 08.08.24 21:55 PiteR
- 08.08.24 22:13 PiteR
- 08.08.24 22:25 PiteR
- 09.08.24 07:37 ptoki
- 10.08.24 11:37 Arnold Ziffel
- 10.08.24 11:40 Arnold Ziffel
- 10.08.24 11:59 Arnold Ziffel
- 10.08.24 12:24 PiteR
- 10.08.24 12:27 PiteR
- 10.08.24 12:52 Paweł Pawłowicz
- 10.08.24 12:50 Paweł Pawłowicz
- 10.08.24 17:40 Pixel(R)??
- 10.08.24 19:43 Pixel(R)??
- 10.08.24 19:52 Pixel(R)??
- 12.08.24 11:41 Arnold Ziffel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
- Płytki Milkv-Duo
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
- rozklejanie obudowy
- Prośba o identyfikację komponentu
- Smart gniazdko straciło na zasięgu wifi?
- Smart gniazdko straciło zasięg wifi?
- nurtuje mnie
- dziwna sprawa...
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=