  • 1. Data: 2024-10-28 09:44:19
    Temat: Światłowód między budynkami
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zabieram się w końcu za odkładany od jakiegoś czasu projekt
    przeciągnięcia sieci lokalnej z mojego domu do dwóch budynków
    gospodarczych, które z nim sąsiadują. Chodzi głównie o podłączenie
    kolejnych kamer IP, ale dodatkowym plusem będzie możliwość dołóżenia
    kolejnych AP w kluczowych punktach i rozszerzenia zasięgu Wi-Fi poza domem.

    Budynki znajdują się w stosunkowo niewielkiej odległości od siebie, tak
    więc założenia są następujące:

    1. Najpierw trzeba będzie przeciągnąć światłowód z głównej szafki
    sieciowej (znajdującej się na poddaszu budynki mieszkalnego), wzdłuż
    więźby dachowej, do punktu na ścianie, który jest najbliżej pierwszego
    budynku gospodarczego. Będzie tego może jakieś 10 metrów.
    2. Następnie planuję przewiesić światłowód między budynkami, na
    odciągach (jakieś 4 metry).
    3. W pierwszym budynku gospodarczym zostanie zainstalowana szafka -
    część włókien zostanie skonwertowana na zwykły Ethernet i połączona z
    siecią w tym budynku, część pójdzie dalej.
    4. Światłowód zostanie przeciągnięty wzdłuż więźby dachowej pierwszego
    budynku gospodarczego (kilkanaście metrów) i na odciągach do drugiego
    budynku gospodarczego (jakieś 6 metrów).
    5. W drugim budynku gospodarczym (konkretnie w garażu) zamontuję kolejną
    skrzynkę z konwersją do Ethernetu.
    6. Na chwilę obecną w tym miejscu światłowód będzie się kończył, ale
    chciałbym też zostawić kilka wolnych włókien, żeby w przyszłości można
    było pociągnąć połączenie (już ziemią) do granicy działki (jakieś 100
    metrów).

    W związku z tym mam kilka pytań:
    1. Jakiego kabla światłowodowego powinienem użyć? Wiem, że można
    kupić/zamówić gotowe patch-cordy zakończone złączkami, ale ich
    prowadzenia może być kłopotliwe. Bardziej skłaniam się w kierunku
    przeciągnięcia samych kabli i zlecenia komuś wykonania spawów.
    Dodatkowo mógłbym wtedy zastosować kable z wieloma włóknami, zostawiając
    ich trochę w zapasie. Wtedy oczywiście kabel łączący budyni gospodarcze
    miałby mniej włókien od kabla łączącego dom z pierwszym budynkiem
    gospodarczym.
    Na razie połączenie będzie zrealizowane w standardzie Gigabitowego
    Ethernetu (i tak nie mam szybszych switchy w domowej sieci) ale dobrze
    by było, gdyby przeciągnięty kabel w przyszłości dawał możliwość
    upgrade'u do 10 Gbps.
    2. W jaki sposób zrealizować montaż kabla między budynkami? Jakiś
    konkretny system odciągów? Dodatkowa linka zabezpieczająca światłowód?
    Zależy mi na tym, żeby połączenia było bezpieczne i solidne. Niestety
    prowadzenie kabla w ziemi po podwórku odpada.
    3. W jaki osprzęt się zaopatrzyć? Mam tutaj na myśli szafki,
    patch-panele, szpule do zabezpieczenia zapasu kabla itp.
    4. Jaki konkretny standard światłowodowego Ethernetu polecacie do
    realizacji tego projektu?