    From: Jan45 <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zadupizm a nowoczesne samochody.
    Date: Mon, 09 Jul 2012 21:48:28 +0200
    <jrvh5j$o3a$1@news.task.gda.pl> <js1brh$6gt$1@inews.gazeta.pl>
    <js1ple$j8k$1@news.task.gda.pl> <7827446848$20120622150430@squadack.com>
    <js1qmb$lte$1@news.task.gda.pl> <1460718084$20120622164318@squadack.com>
    <js2687$is3$1@news.task.gda.pl> <8836435492$20120622190538@squadack.com>
    <4fe5a030$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
    <js6kl4$h16$1@news.task.gda.pl>
    <4ff1a0e7$0$1297$65785112@news.neostrada.pl>
    <jsuto3$sk4$1@news.task.gda.pl>
    <4ff35635$0$1311$65785112@news.neostrada.pl>
    <jt0sr2$r8s$1@news.task.gda.pl> <8...@b...softax.pl>

    W dniu 2012-07-09 14:37, Sebastian Kaliszewski pisze:
    > Jan45 wrote:
    (...)

    > Znowu twoja wyssana z palca teoria...

    To empiria, to coś, co widać zawsze i wszędzie, i to
    jak na dłoni. Nie ma potrzeby teoretyzowania, bo to
    jest czysta praktyka.

    > Nie, nie utrzymujecie odstępu dobrego DLA WAS. Odstęp dobry dla was to
    > (dla prędkości podróżnych od ok 60 do ok 150km/h) z bardzo dobrym
    > przybliżeniem odległość w metrach od zderzaka poprzednika nie mniejsza
    > niż połowa wasza prędkości w kilometrach na godzinę.
    >
    > Jak jedziesz 70km/h to masz być 35m za poprzednikiem. A nie 15m.

    No i tu właśnie pojawia się kwestia, czyli pytanie,
    kto właściwie teoretyzuje, a kto obserwuje i wyciąga
    wnioski. Odstępy bezpieczne określone rachunkiem to
    fikcja w przypadku tłoku, czyli wśród przymuszonych
    do jazdy gęsiego. Jeśli chcemy dojechać bezpiecznie,
    musimy reagować na sąsiadów, i to możliwie szybko.
    Utrzymywanie odstępu dużego dałoby nam komfort, ale
    jest niewykonalne w takiej sytuacji, jaką sobie wymarzyli
    popędliwcy. Gdyby wszyscy się dostosowali do rachunku
    tu przedstawionego, byłoby jak w niebie. Ja nigdy nie
    jadę z dużą prędkością, jeśli nie mogę zachować dużego
    odstępu. Skąd te ww. 15 metrów? Nie rozumiem tego.
    Kiedyś uczono nawet jeszcze większego odstępu
    bezpiecznego, równego w metrach prędkości w kilometrach
    na godzinę. To dopiero byłby komfort!

    Ale rozumiem popędliwca, który sobie wyobraża,
    że będzie korzystał z dużego odstępu po to tylko,
    żeby go możliwie szybko wypełnić, i to swoim
    samochodem. Czyli po to, żeby zmusić mnie do zmniejszenia
    prędkości. Oczywiście - w celu utworzenia nowego odstępu
    bezpiecznego, który stał się akurat niebezpieczny,
    bo mi wjechał przed maskę popędliwiec.

    Rozumieć to jednak nie zawsze oznacza wybaczyć
    Zwłaszcza wtedy, gdy popędliwców jest dużo, tyle,
    że utworzą nową kolumnę, ale jadącą z prędkością
    większą. I drugie "zwłaszcza wtedy", kiedy jadą
    z prędkością niedopuszczalną, większą od maksymalnej.

    To tak jak z właścicielami domów jednorodzinnych,
    którzy podrzucali nam do śmietników osiedlowych
    swoje odpadki. Kiedy było ich kilku, nikt na to
    nie zwracał uwagi. Ale kiedy wiedzeni owczym pędem
    zaczęli przyjeżdżać tłumnie, śmietniki nasze zapełniały
    się tak szybko, że pod wieczór musieliśmy brnąć
    w odpadkach, żeby wyrzucić swoje śmieci. No i zamknęliśmy
    śmietniki na kłódki. Nie było innego wyjścia.

    Podsumuję: Kiedy ktoś chce jechać szybko, znacznie
    szybciej niż inni, ustępuję mu miejsca, i każdy
    inny też tak zrobi. O ile będzie to wyjątek. A nuż
    to ktoś jadący do szpitala? Albo ktoś mający rozstrój
    żołądka? Nie będę mu robił trudności w dotarciu
    do wychodka. Ale jeśli znajdzie zbyt wielu naśladowców,
    zaprotestuję, i to czynnie. I jeśli będzie nas,
    czyli protestujących, wielu, popędliwcy będą musieli
    zwerbować policję, żeby nam przeszkodziła. Inaczej
    się to nie uda.

    > Nie, on jest obiektywnie za mały.

    Nie, nie zgadzam się, to opinia subiektywna.
    Powtórzę:

    > Macie zachować bezpieczny odstęp.

    I zachowujemy takowy.
    > Bezpieczny to jest obiektywnie
    > bezpieczny a nie jaki się wam wydaje.

    Ależ Guciu, przyznaj się wreszcie, że to tylko
    Twoja opinia. Skąd to uogólnienie? To już naprawdę
    hipokryzja. Przecież to nie jadący z zachowaniem
    zasad stwarzają sytuacje niebezpieczne, a popędliwcy.
    To oni zmniejszają odstępy pomiędzy samochodami!!!

    A teraz przeczytaj uważnie to, co poniżej piszę:

    Niezależnie od tego, jaki odstęp pomiędzy dwoma
    samochodami uznalibyśmy za bezpieczny, wjechanie weń
    samochodu trzeciego zmienia ten odstęp na NIEBEZPIECZNY!
    I to zmienia gwałtownie!
    Nawet wtedy, gdy uznałbyś, że to musi być 90 metrów
    przy prędkości 90 km/godz. Kiedy pomiędzy te dwa jadące
    z zachowaniem ww. odstępu bezpiecznego wjedzie
    trzeci samochód, np. długi na 5 metrów, utworzy
    dwa nowe odstępy, każdy po 42,5 metra. Czyli przeszło
    dwa razy mniejsze od założonego dopuszczalnego.
    To logiczne. W odróżnieniu od Twojego wywodu.

    > Co jest argumentem za wyprzedzeniem kolumny :)

    No nareszcie, żarty są mile widziane. Bo już myślałem,
    że to serio.
    (...)
> [...]
    > bezpiecznych wg czyjegoś widzimisię). Kolumna jadąca z prędkością 70km/h
    > z odstępami właściwymi dla komumny 40km/h jest tworem niezbezpiecznym i
    > w paru mijescach na świecie prawnie zakazanym. Jak odstępy będą właściwe
    > (czyli dla 70km/h te 35m) to
    > a) drobne zaburzenia ruchu będą się dużo słabiej propagować wzdłuż kolumny
    > b) wyprzedzający będą mniej przeszkadzać chcącym pozostać w kolumnie
    > c) chcący pozostać w kolumnie będą mniej przeszkadzać wyprzedzającym
    > d) jak komuś zając pod koła wyskoczy to nie zagarażuje w nim 3 kolejnych

    Taki dowcipny wywód, a na koniec taki bełkot... A fe!

    Jan