eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSpawarka DIY - przewijanie trafo (MOT), warstwy, ograniczenie prądu, pytania... › Re: Spawarka DIY - przewijanie trafo (MOT), warstwy, ograniczenie prądu, pytania...
    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Spawarka DIY - przewijanie trafo (MOT), warstwy, ograniczenie prądu,
    pytania...
    Date: Tue, 19 Nov 2013 10:28:59 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Prad jalowy bez zmian. Rdzen niewykorzystany tylko w tym sensie ze
    > jest powiedzmy 5V a nie 6V. Albo po uzyciu cienszego kabla - ze jest
    > 100A, a mogloby byc 120.

    Tzn. transformator bez uzwojenia wtórnego (samo pierwotne) będzie pobierał
    mały prąd (taki jak z niepodłączonym uzwojeniem wtórnym), czy maksymalny?
    Kojarzy mi się z jakichś dawnych eksperymentów, że maksymalny... ale może
    wtedy miałem otwarty rdzeń, bardzo dawno to było.

    > Bez znaczenia - liczy sie kierunek obrotow, a nie wyzej/nizej.

    Ok, rozumiem - czyli linie pola magnetycznego lecą prostopadle do tego, co
    sobie wyobrażałem. Najciekawsze, że to było w technikum... wiele, wiele lat
    temu :)

    > Izolacja sie spali.

    Na razie skręciłem to kostką, tylko nie za mocno (to bardzo miękkie),
    wsadziłem w rurkę termokurczliwą i się trzyma.

    > AL, ciekawe :-)

    Czemu? :)

    > Ale chinszczyzna, drut z aluminium, rdzen choc z blach ?

    Tzn. drut z aluminium jest tam z oszczędności, a nie dlatego, że tak jest
    z jakiegoś powodu lepiej?

    Rdzeń z blach.

    > mikrofalowki to tak 500-1000W

    No tak... pytanie ile może dać transformator. W sumie pytam po to, żeby
    dobrać ograniczenie prądowe. Nie boję się ich chwilowo przeciążyć.

    > Tamten bocznik magnetyczny mozna by zostawic. Po to chyba byl.

    Już go wyrzuciłem i to posklejałem, zresztą z nim nie ma opcji, żebym nawinął
    nawet pięć zwojów :) To wchodzi bardzo ciasno i żeby skleić, musiałem wsadzić
    w imadło.

    > Nie wiesz ? Wiecej niz miernik potrafi zniesc :-)

    W mierniku wyparowało łączenie gniazda, już naprawione :) ale chodziło o prąd
    na pierwotnym.

    > Mozna, a nawet nalezy.
    > Uwazaj tylko zebys wtorne w dobrej kolejnosci polazyl.

    Wtórne są połączone szeregowo (nie ciąłem tego przewodu), podpiąłem pierwotne
    tak, żeby się dodawały.

    Jeszcze garść pomiarów (pierwotne szeregowo przez te halogeny 3x 400W),
    w sieci było wtedy 228V:

    - trafo 1 (14 zwojów) jałowo: Ipri = 3.1A, Upri = 200V, Usec = 10.9V
    - trafo 2 (15 zwojów) jałowo: Ipri = 2.4A, Upri = 209V, Usec = 13.6V
    - trafo 1 zwarciowo: Upri = 190V
    - trafo 2 zwarciowo: Upri = 171V

    Po podpięciu obu transformatorów (pierwotne równolegle, wtórne szeregowo):

    - trafo 1 i 2 jałowo: Upri = 180V, Usec = 21.6V
    - trafo 1 i 2 zwarciowo: Upri = 38V

    Zastanawia mnie ten większy prąd jałowy trafa 1... jedyna różnica między
    nimi to to, że trafo 1 ma 14 zwojów (nie weszło już 15) i nie było sklejane
    w imadle, a jedynie przytrzymane ciężarem własnym, drugiego trafa i ciężkiego
    subwoofera (i tak zostawione, aż klej wysechł).

    Dzięki za odpowiedź!

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/