    Subject: Re: Silnik magnetyczny nareszcie działa ;)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: JaNus <bez@adresu>
    Date: Fri, 1 Jan 2016 15:01:20 +0100

    W dniu 2015-12-31 o 23:51, Nifhelm pisze:

    > Witam.
    > Trochę to nie w temacie grupy, ale takie kombinowane panele istnieją.
    > Zwane są hybrydowymi. A moim skromnym zdaniem, jedynym uzasadnieniem ich
    > zastosowania jest oszczędność miejsca.

    No ale taką oszczędność miejsca trzeba przeliczyć na waty (czy też
    odwrotnie), i na tej podstawie określić opłacalność.

    > Natomiast jeśli chodzi o nadążność paneli, to zysk energetyczny oscyluje
    > w okolicach 30%, co w związku z większymi kosztami instalacji powoduje,
    > że system jest przeważnie nieopłacalny.
    > Nifhelm.

    Wydawało mi się, że wzrost kosztów nie powinien być zbyt duży, ale
    tylko wtedy, gdy obracające się ("nadążne") panele nie będą ograniczone
    np. przez układ dachu, no bo gdy ten jest mocno nachylony, to stwarza
    tym tyle przeszkód, że nie warto.

    W przypadku gdy panele ustawiałoby się na ziemi - takich utrudnień nie
    ma. A wtedy opłacalność konstrukcji "nadążnej" bardzo by zależało od
    sumarycznej powierzchni paneli. Wszak prócz kosztów "niepodzielnych"
    (np. ceny ogniw "za metr^2") są też "współdzielone", np układu
    sterującego. Bo temu elementowi jest obojętne, czy obsługuje 5-cio
    metrowy panelik, czy też wielką "farmę", o powierzchni liczonej w
    kilometrach kwadratowych. Podobnie (acz nie identycznie) maleje (w
    przeliczeniu na jeden m^2) koszt silników, a w niewielkim już stopniu:
    ramy, i całej w ogóle konstrukcji nośnej, tudzież montażu.

    A poza tym: dzięki za info!

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!