eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPotrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglemRe: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
    sgate.onet.pl!niusy.onet.pl
    From: "kogutek" <k...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
    Date: Sat, 11 Dec 2010 04:06:00 +0100
    Organization: Onet.pl
    Lines: 79
    Sender: n...@n...onet.pl
    Message-ID: <0...@n...onet.pl>
    References: <idu0kr$lnh$1@news.mm.pl>
    NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: newsgate.onet.pl 1292036760 5169 213.180.130.18 (11 Dec 2010 03:06:00 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 11 Dec 2010 03:06:00 +0000 (UTC)
    Content-Disposition: inline
    X-Mailer: http://niusy.onet.pl
    X-Forwarded-For: 46.113.43.109, 10.174.28.61
    X-User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.12)
    Gecko/20101026 AskTbVD/3.8.0.12304 Firefox/3.6.12
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2333890
    [ ukryj nagłówki ]

    > W dniu 2010-12-10 19:26, Tomasz Pyra pisze:
    >
    > >> Pyta kierowca rajdowy, Tomasz Pyra.
    > >
    > > A co? Jaki&#182; kompleksik?
    > >
    >
    > Zadnych.
    > Ale moze u Ciebie?
    >
    > > W skrzyni k&#179;owej nie ma synchronizatora, jest tylko specjalny z&#234;bnik z
    > > tymi "k&#179;ami", zbudowany znacznie solidniej ni&#191; w skrzyni
    > > synchronizowanej, poniewa&#191; musi przej&#177;&#230; ogromne
    obci&#177;&#191;enia w czasie
    > > spinania elementów obracaj&#177;cych si&#234; z ró&#191;nymi
    pr&#234;dko&#182;ciami.
    > >
    > > Przerobienie skrzyni na k&#179;ow&#177; nie polega wi&#234;c na &#191;adnej
    wymianie kó&#179;
    > > z&#234;batych co proponowa&#179;e&#182;, a jedynie wymianie mechanizmu blokowania
    kó&#179;
    > > z&#234;batych na wale.
    > > I owszem takie zestawy s&#177; dost&#234;pne, zw&#179;aszcza &#191;e ten
    mechanizm w k&#179;owej
    > > skrzyni to cz&#234;&#182;&#230; eksploatacyjna.
    > >
    > > Wymiana kó&#179; z&#234;batych to zupe&#179;nie inna bajka zwi&#177;zana jedynie
    ze zmian&#177;
    > > prze&#179;o&#191;e&#241; w skrzyni biegów. Wtedy wykonuje si&#234; ko&#179;a
    z&#234;bate o z&#234;bach
    > > prostych. Po pierwsze dlatego &#191;e s&#177; ta&#241;sze.
    > > Nie wiem czy te o z&#234;bach prostszych s&#177; mocniejsze ni&#191; sko&#182;ne,
    ale raczej
    > > na pewno nie s&#177; s&#179;absze.
    >
    > Tak, to jest prawie calkowicie poprawny opis.
    > Wracajac do kol, zebatych.
    > Gdzie masz te "kly"?
    > Na przesuwce i na kolach oczywiscie, wiec kola musialby i tak zmienic.
    > Masz racje, ze troche sie zapedzilem z tymi prostymi zebami, ale maja
    > one jednak pewna zalete.
    > Raz, ze latwiej takie kola wykonac, a dwa, ze nie ma przy takich kolach
    > sil osiowych, co przy wbiciu biegu na chama, moze miec duze znaczenie.
    > Maja tez wade, sa slabsze od kol zebatych srubowych.
    > Jezeli piszesz, ze sa takie zestway, to ja bym sie skupil na takim
    > zestawie, zamiast robic nie wiadomo czy legalne przerobki.
    > Zmiana przelozen to juz inna sprawa i nie ma ona nic wspolnego z
    > rodzajem uzebienia kola.
    >
    > --
    > Karolek
    Chyba nie wiesz o czym piszesz. Latwiej wykonać kola o zebach skosnych. Sa duzo
    mocniejsze, przy okazji ciszej pracuja. Jak cos jest mocniejsze to moze byc
    mniejsze. Czyli mniej materialu do zdjecia w zasie obrobki. O tym żeby zrobić
    kolo zebate do samochodowej skrzyni biegow na frezarce uniwersalnej mozna
    zapomniec. Kola rebate robi sie na specjalnych frezarkach do kol zebatych. Trwa
    to moment. Inaczej byc nie moze bo jak by w fabrykach kol zebatych do samochodow
    byly frezarki uniwersalne to polowa ludzi na Ziemi robila by tylko kola zebate
    do samochodow. Jak sa przesuwki to kola są zawsze zazebione i przesuwkami lazcy
    sie je z walkiem glownym. Sily osowe jakie powstaja w czasie pracy pary kol o
    zebach skosnych oddzialywuja jedynie na lozyska i obudowe. A nie na przesuwke.
    Chcesz sobie zrobc nie synchronizowana klowa skzrynie begow to wyjmij
    synchronizatory ze zwyklej skrzyni. Synchronizator nie wydluza czasu potrzebnego
    do wlaczenia biegu. On tylko robi ze latwiej go wrzucic. Z synchronizatorem jak
    za szybko wrzucac bieg to najwyzej nie zdazy wyhamowac kola. Ale na pewno jak
    jest pełnosprawny spowoduje zmniejszenie predkosci kola wzgledem przesuwki. I
    latwiej bedzie sie dawalo na sile wbic bieg. Naucz si e wrzucac biegi z
    podwojnym wyspzregleniem i miedzygazem a spzreglo Ci bedzie niepotrzebne do
    niczego z wyjatkiem ruszania. Nie synchronizowanych skrzyn biegow nie robili na
    dlugo przed wojna. Procedura zmiany biegu byla skomplikowana. W Londynie w
    jednym z muzeow widzialem wspolczesny samochod wyscigowy. Obok niego byly
    poprzecinane mechanizmy zeby bylo widac co jest w srodku. Skrzynia tez byla.
    Roznila sie od takiej ze zwyklego samochodu tym ze czesc kol zebatych miala
    uzebienie daszkowe. To byla najzwyklejsza klowa synchronizowana skrzynia biegow.
    Z tym że preselekcyjna. Najpierw sie w takiej wrzuca bieg bez sprzegla a potem
    wciska sprzeglo i sam rozlacza sie ten co byl z zalacza ten wrzucony. Wajchy do
    zmiany biegow nie byli. Takie cus jak do spryskiwacza bylo przy kierownicy.
    Odepchniete od siebie zmiana biegu w gore, przyciagniete zmiana biegu w dol.
    Pykniete dwa razy do siebie to dwa biegi do dolu itd. Niedawno gdzies czytalem
    ze do jakiejs wyscigowki formuly 1 zrobili skrzynie w ktorej zmiana biegu
    polegala na zazebianiu kol zebatych. Tak jak wsteczny w zwyklych samochodach.
    Tam maszyna biegi zmieniala a nie czlowiek. Wyzsze pierdolenstwo tam bylo bo
    maszyna sprawdzala w jakim polozeniu wzgledem siebie sa zeby i je zazebiala
    tylko wtedy jak jedno moglo wejsc w drugie. Amen. Po co wymyslasz jak nie wiesz?

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: