-
Data: 2010-12-11 04:06:00
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: "kogutek" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]> W dniu 2010-12-10 19:26, Tomasz Pyra pisze:
>
> >> Pyta kierowca rajdowy, Tomasz Pyra.
> >
> > A co? Jaki¶ kompleksik?
> >
>
> Zadnych.
> Ale moze u Ciebie?
>
> > W skrzyni k³owej nie ma synchronizatora, jest tylko specjalny zêbnik z
> > tymi "k³ami", zbudowany znacznie solidniej ni¿ w skrzyni
> > synchronizowanej, poniewa¿ musi przej±æ ogromne
obci±¿enia w czasie
> > spinania elementów obracaj±cych siê z ró¿nymi
prêdko¶ciami.
> >
> > Przerobienie skrzyni na k³ow± nie polega wiêc na ¿adnej
wymianie kó³
> > zêbatych co proponowa³e¶, a jedynie wymianie mechanizmu blokowania
kó³
> > zêbatych na wale.
> > I owszem takie zestawy s± dostêpne, zw³aszcza ¿e ten
mechanizm w k³owej
> > skrzyni to czê¶æ eksploatacyjna.
> >
> > Wymiana kó³ zêbatych to zupe³nie inna bajka zwi±zana jedynie
ze zmian±
> > prze³o¿eñ w skrzyni biegów. Wtedy wykonuje siê ko³a
zêbate o zêbach
> > prostych. Po pierwsze dlatego ¿e s± tañsze.
> > Nie wiem czy te o zêbach prostszych s± mocniejsze ni¿ sko¶ne,
ale raczej
> > na pewno nie s± s³absze.
>
> Tak, to jest prawie calkowicie poprawny opis.
> Wracajac do kol, zebatych.
> Gdzie masz te "kly"?
> Na przesuwce i na kolach oczywiscie, wiec kola musialby i tak zmienic.
> Masz racje, ze troche sie zapedzilem z tymi prostymi zebami, ale maja
> one jednak pewna zalete.
> Raz, ze latwiej takie kola wykonac, a dwa, ze nie ma przy takich kolach
> sil osiowych, co przy wbiciu biegu na chama, moze miec duze znaczenie.
> Maja tez wade, sa slabsze od kol zebatych srubowych.
> Jezeli piszesz, ze sa takie zestway, to ja bym sie skupil na takim
> zestawie, zamiast robic nie wiadomo czy legalne przerobki.
> Zmiana przelozen to juz inna sprawa i nie ma ona nic wspolnego z
> rodzajem uzebienia kola.
>
> --
> Karolek
Chyba nie wiesz o czym piszesz. Latwiej wykonać kola o zebach skosnych. Sa duzo
mocniejsze, przy okazji ciszej pracuja. Jak cos jest mocniejsze to moze byc
mniejsze. Czyli mniej materialu do zdjecia w zasie obrobki. O tym żeby zrobić
kolo zebate do samochodowej skrzyni biegow na frezarce uniwersalnej mozna
zapomniec. Kola rebate robi sie na specjalnych frezarkach do kol zebatych. Trwa
to moment. Inaczej byc nie moze bo jak by w fabrykach kol zebatych do samochodow
byly frezarki uniwersalne to polowa ludzi na Ziemi robila by tylko kola zebate
do samochodow. Jak sa przesuwki to kola są zawsze zazebione i przesuwkami lazcy
sie je z walkiem glownym. Sily osowe jakie powstaja w czasie pracy pary kol o
zebach skosnych oddzialywuja jedynie na lozyska i obudowe. A nie na przesuwke.
Chcesz sobie zrobc nie synchronizowana klowa skzrynie begow to wyjmij
synchronizatory ze zwyklej skrzyni. Synchronizator nie wydluza czasu potrzebnego
do wlaczenia biegu. On tylko robi ze latwiej go wrzucic. Z synchronizatorem jak
za szybko wrzucac bieg to najwyzej nie zdazy wyhamowac kola. Ale na pewno jak
jest pełnosprawny spowoduje zmniejszenie predkosci kola wzgledem przesuwki. I
latwiej bedzie sie dawalo na sile wbic bieg. Naucz si e wrzucac biegi z
podwojnym wyspzregleniem i miedzygazem a spzreglo Ci bedzie niepotrzebne do
niczego z wyjatkiem ruszania. Nie synchronizowanych skrzyn biegow nie robili na
dlugo przed wojna. Procedura zmiany biegu byla skomplikowana. W Londynie w
jednym z muzeow widzialem wspolczesny samochod wyscigowy. Obok niego byly
poprzecinane mechanizmy zeby bylo widac co jest w srodku. Skrzynia tez byla.
Roznila sie od takiej ze zwyklego samochodu tym ze czesc kol zebatych miala
uzebienie daszkowe. To byla najzwyklejsza klowa synchronizowana skrzynia biegow.
Z tym że preselekcyjna. Najpierw sie w takiej wrzuca bieg bez sprzegla a potem
wciska sprzeglo i sam rozlacza sie ten co byl z zalacza ten wrzucony. Wajchy do
zmiany biegow nie byli. Takie cus jak do spryskiwacza bylo przy kierownicy.
Odepchniete od siebie zmiana biegu w gore, przyciagniete zmiana biegu w dol.
Pykniete dwa razy do siebie to dwa biegi do dolu itd. Niedawno gdzies czytalem
ze do jakiejs wyscigowki formuly 1 zrobili skrzynie w ktorej zmiana biegu
polegala na zazebianiu kol zebatych. Tak jak wsteczny w zwyklych samochodach.
Tam maszyna biegi zmieniala a nie czlowiek. Wyzsze pierdolenstwo tam bylo bo
maszyna sprawdzala w jakim polozeniu wzgledem siebie sa zeby i je zazebiala
tylko wtedy jak jedno moglo wejsc w drugie. Amen. Po co wymyslasz jak nie wiesz?
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 11.12.10 08:46 Czarek Daniluk
- 11.12.10 16:39 Karolek
- 11.12.10 17:01 kogutek
- 11.12.10 18:13 MarcinJM
- 11.12.10 20:06 Karolek
- 11.12.10 20:16 Karolek
- 18.12.10 08:53 Adam Płaszczyca
- 18.12.10 08:56 Adam Płaszczyca
- 18.12.10 08:58 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg