eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPoszkodowany i OC - dochodzenie roszczeń na drodze cywilnej (nieco inne podejście) › Re: Poszkodowany i OC - dochodzenie roszczeń na drodze cywilnej (nieco inne podejście)
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 9 Aug 2013 14:18:18 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Poszkodowany i OC - dochodzenie roszczeń na drodze cywilnej (nieco inne
    podejście)

    On Fri, 9 Aug 2013, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

    > No i to właśnie nie jest oczywiste ponieważ to twoja piła i jeśli nikt nie
    > jest winny to z samego faktu posiadania możesz odpowiadać.

    Tylko wtedy, jeśli powodem szkody był stan piły, i to w momencie
    w którym dawałeś ją do dysponowania.
    Co do zasady, w innych przypadkach nie możesz.
    Podaj przepis z którego wywodzisz taką implikację :)

    > Jest też tak, że
    > tę odpowiedzialność właściciela w przypadku używania samochodu uchylają różne
    > przepisy, ale nie jest oczywiste, że tej odpowiedzialności w ogóle nie ma.

    Na odwrót - odpowiedzialność właściciela samochodu "podnosi" przepis
    art.436, w przypadku "niemaszyn" (przykładowej piły, ale ręcznej) jest
    ona w ogóle sprowadzona do nieistotnie małej (chyba trzeba by było umyślnie
    założyć pułapkę w pile ręcznej), z tym ważnym zastrzeżeniem, że dla
    przypadku pojazdu przenosi ją (odpowiedzialność) na aktualnego posiadacza.

    Jasnym jest, że każdemu gdzieś w tle nasuwają się wnioski wynikające
    np. z wypadków przy nieruchomości - tyle, że nieruchomości mają swoją
    "działkę" (432, 433KC), zaś odpowiedzialność wynika ze stanu
    nieruchomości.
    Odpowiadałoby to przejechaniu pieszego wskutek urwania się kierownicy.

    pzdr, Gotfryd