    Date: Fri, 26 Jun 2015 16:39:40 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Piec gazowy + UPS.

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > na czujnik moze byc podane inne, lokalne napiecie.
    > I tak powino byc ... no ale wtedy cena rosnie.
    >
    > Ale jak nie dziala, to co oni proponuja ?
    > Obrocic wtyczki sie nie da, kable w gniazdu zamienic, czy w piecu ?

    Instalator lub wezwany serwisant zamienia położenie fazy.

    > Ale to chyba jakies angielskie, bo u nas nigdy nie bylo normy co w
    > ktorej dziurce,
    > w Niemczech chyba nawet nie moglo byc (wtyczki symetryczne), w calej
    > kontynentalnej Europie chyba nie bylo ... a jak w USA ?

    > Sugerowane chyba tylko w srodowisku elektrykow ... nawet jak montuja
    > podwojne gniazdka.
    > Ale o co chodzi, przeciez nawet wtedy "faza w lewej dziurce" jak
    > najbardziej jest :-)
    >
    > J.

    Nie ma na to normy w Polsce ale w każdym podręczniku dla elektryków jest
    tego typu ilustracja: http://obrazki.elektroda.net/76_1242307873.jpg W
    podwójnych, górne przestaje być zgodne z zaleceniem ale tak się podłącza.
    Mimo że u Niemców gniazdka są symetryczne, to chyba u nich ten wymóg
    obowiązuje i podłącza się jak tu:
    http://forum.karawaning.pl/uploads/monthly_01_2013/p
    ost-8228-0-34483600-1359362904.jpg
    Sytuację zapewne ratuje montowanie wtyczki kątowej, utrudniającej
    nieprawidłowe włożenie do gniazdka.
    Lepsze byłby już takie gniazda:
    http://www.xdpedia.com/upload/images/czemu_sie_tak_c
    iesze_2013-09-22_12-22-11_middle.jpg

    Co ciekawe, w pralce automatycznej Amica, po prześledzeniu połączeń aż
    do płytki sterowanika, okazało się że nadrukowane na niej "N" i "L" będą
    faktycznie "N" i "L", tylko gdy wtyczka trafi do właściwie okablowanego
    gniazdka. Niby triaki są symetryczne ale z jakiś powodów producent to
    zaznaczył.
    Spotkałem sie też z teorią, że są urządzenia z filtrami o
    niesymetrycznej konstrukcji, czyli elementy są tylko między "L" i "PE".
    Przy odwrotnym podłączeniu praktycznie nie będzie filtrowania. Takiego
    rozwiązania na własne oczy nie widziałem.