    From: "Grzegorz" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Oszczędniejsza lodówka
    Date: Sun, 3 Nov 2013 20:21:16 +0100

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:l55jmn$icv$1@news.dialog.net.pl...
    > On 2013-11-03 13:15:12 +0100, "Grzegorz" <n...@g...pl> said:

    > Wiesz że gdzieś dzwoni, ale nie wiesz dokładnie gdzie ;)
    > Lodówki domowe obecnie najczęściej robione są na R-600a, izobutan.
    > Doskonale pracować może na oleju mineralnym.
    > Drugi w kolejności stosowany w lodówkach to R-134a, ten potrzebuje
    POE.

    Jest wielkie ryzyko w takim mentorskim tonie się wyrażać o kimkolwiek
    bo nigdy nie wiadomo jakiei referencje stoją za dyskutantem.
    Ja tak się do Ciebie nie zwracam.
    Staram się dociec przyczyny "dlaczego nie" skoro karty katalogowe
    tych gazów na to nie wskazują by w okolicy zera st. C coś się takiego
    działo
    co nie ma miejsca w 25 st.

    > Zamiennik jak najbardziej można. Tylko nie można byle którego. A
    > dropin-ów jest trochę. Tylko zwykle dla małego urządzenia się nie
    > opłaca.

    > Pytanie z czego to ciśnienie wytwarza. Z gazu dostępnego po stronie
    > niskiego ciśnienia. Ma swoją pojemność skokową (domowe lodówki mają
    > sprężarki tłokowe), w której mieści się określona masa gazu obecna
    przy
    > określonym ciśnieniu. To zasób dosyć ograniczony.

    Jeśli to zjawisko występuje, w co szczerze wątpię (bo na ten temat nic
    nie
    słyszałem) to przecież instalację napełnia się do określonego ciśnienia,
    nieprawdaż?
    W 25 st. jest dobrze a w 0 st. to już nie?
    Radiatory są chłodzone w przeróżny sposób. Nawet mokrą szmatą czy
    wodą z kranu. Oznaczałoby to zapść o której piszesz bo np. R143
    za sprężarką może mieć ponad 80 st.

    > W obiegu zamkniętym znajduje się określona ilość masy. Zmniejszysz
    > podawanie cieczy przez kapilarę, zmniejszysz dostępną ilość masy gazu
    > na ssaniu sprężarki. Z pustego i Salomon nie naleje.

    R600 izobutan ma temp. wrzenia -11,7 st. C. jak więc za pomocą tego
    czynnika
    można wytworzyć temp -25 tak jak w mojej i lodówce i wielu innych?
    Odpowiedź znajduje się w twoim akapicie powyżej.

    > Nie będzie. Przecież masz tam przemianę fazową gaz/ciecz, odbywającą
    > się przy określonych T i P. Uzyskasz przyrost masy fazy ciekłej.
    > Czekającej "w kolejce" do kapilary.

    O ile?
    Rachunek poproszę bo wg mnie coś takiego jest nieprawdą.
    g.