    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 4 Feb 2019 00:28:37 -0800 (PST)
    <f...@g...com>
    <5c51f84d$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <6...@4...net>
    <3...@g...com>
    <72it1mlj5gu2$.n8lq6x96tysp.dlg@40tude.net>
    <8...@g...com>
    <4568341505$20190202163832@squadack.com>
    <6...@g...com>
    <1xppbg3esj1zk.1e73609lyqwhp$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    From: Tomalo <r...@g...com>

    > Jak wyciagniesz z auta naladowany akumulator, to przeladowanie zaczyna
    > sie po pol godzinie, moze calej.
    > RoMan zniszczyl akumulator w 14*24h, a co bedzie jak bedziesz
    > przeladowywal po 14h, 24 razy ?

    A kto i po co miałby ładować naładowany akumulator? To po pierwsze. Natomiast po
    drugie, po co ktoś miałby to robić 14h po 24 razy?
    Jakieś niestworzone historie wypisujesz. Moim zdaniem, zasada jest taka, że
    akumulator należy doładować jak jest rozładowany. Nikt przy zdrowych zmysłach nie
    będzie ładował przez 14 godzin naładowanej baterii.

    > RoMan mial wlasnie "normalny prostownik". Spadlo jak widac do 2A.

    Widocznie akumulator był zepsuty! W sprawnym akumulatorze, na klasycznym prostowniku,
    napięcie spada do kilkuset mA! Każdy może sobie to sprawdzić. Jest to objaw
    sprawności akumulatora. Jak akumulator ciągle pobiera za duży prąd, to są dwie opcje.
    Uszkodzony (zużyty w znacznej części) akumulator, albo wadliwy prostownik.

    > Gdyby tak bylo, to by producenci zalecali 15V w samochodzie.
    Producenci akumulatorów przecież zalecają. Dałem odpowiednie linki.
    Pewnie mówisz teraz o producentach samochodów. Otóż oni nie mogą zalecać aby napięcie
    na akumulatorze stale wynosiło 15 V, gdyż wtedy w krótkim czasie "wygotowałbyś" całą
    wodę z elektrolitu. 14,4 V jest wartością graniczną, kiedy elektrolit b. słabo gazuje
    i na bieżąco rekombinuje się w akumulatorze przez co nie trzeba uzupełniać wody (przy
    odpowiednio szczelnej konstrukcji akumulatora).
    Wyższe napięcie jest możliwe ale przez pewien okres czasu. Tak jest w samochodach z
    systemem start-stop. Gdzie są klasyczne akumulator, ale przez to że są często
    rozładowywane przez ciągłe starty silnika więc kontroler dopuszcza okresowo wyższe
    napięcie ładowania. Zapraszam do lektury w specjalistycznych opracowaniach. Tam to
    jest dogłębnie wyjaśnione. Wystarczy użyć google.com

    > A jaki "normalny prostownik" masz na mysli ?

    Klasyczny, czyli odpowiednio dobrane trafo + prostownik.
    Taki prostownik ma odpowiednią charakterystykę malejącą prądu w funkcji wzrastającego
    napięcia. Nie ładuje przez cały okres stałym prądem Q 1/10. Natomiast nowe ładowarki
    impulsowe mają inne rozwiązania, ale też powinny mieć zabezpieczenie w postaci timera
    albo detekcji poziomu naładowania na podstawie wzrostu napięcia i spadku prądu. Takie
    rozwiązanie ma np. ładowarka Kulon-912.
    http://balsat.ru/kulon_912.php

    > Przez 14h nie. a przez 240 ?

    Nie wiem. Sam sobie odpowiedz co będzie jak zechcesz ładować akumulator przez 240h.
    Nigdy nie słyszałem aby ktokolwiek coś takiego robił.
    Pytanie nonsensowne. Odpowiedź na nie, chyba zna jedynie jego autor.:)

    TIMER i do niego podłącz prostownik po nastawieniu na 15-16 h. To zabezpieczy
    akumulator przed przeładowaniem.

    > Czyli jednak dlugie przeladowywanie jest szkodliwe :-P

    Każde przeładowanie jest szkodliwe, czy długie czy krótkie. Przeładowanie zużywa
    przedwcześnie baterię.
    Należy ładować tylko do uzyskania prawidłowego naładowania i nic więcej. Niemniej
    jednak, ładowanie długotrwale b. niskim prądem jest proporcjonalnie mniej szkodliwe
    ale też zużywa baterię.
    W samochodzie, bateria jest stale ładowana niewielkim prądem. Zakładając że wsadzisz
    do samochodu baterię naładowaną w 100% włączysz silnik i przez dobę będziesz jechał,
    wtedy też będzie akumulator stale ładowany aż całą dobę albo dłużej - zależy jak
    długo będziesz jechał. Jednak prąd na poziomie kilkuset mA dla dużej baterii nie
    powoduje szybkiego jej zużycia. Niemniej jednak nie można powiedzieć że jest
    całkowicie obojętny. Po prostu wpisuje się w naturalny proces zużycia akumulatora.
    Natomiast dużo szybciej zużyje się akumulator permanentnie niedoładowywany albo
    przechowywany w stanie częściowego naładowania. Wielokrotnie szybciej się zużyje.