  • Data: 2018-10-02 22:35:16
    Temat: Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 2 Oct 2018 21:32:10 +0200, Marek S napisał(a):

    > Trafiony - 570
    >
    > Dla mnie relacja KM/Nm to czarna magia. Czytałem parę dyskusji na ten
    > temat w efekcie czego rozumem jeszcze mniej niż przed przeczytaniem.

    To raczej nie były dyskusje, a najwyżej ci którzy nie spali na fizyce, coś
    usiłowali wytłumaczyć tym którzy na lekcjach spali.

    Zeby była dyskusja musi być jakaś wymiana argumentów, a jeśli chodzi o to
    zagadnienie to nie ma tu nad czym dyskutować.

    > Gdzieś napisali obrazowo, że KM to przyspieszenie a Nm to siła uciągu.

    To musiało być na tej samej stronie gdzie było o płaskiej ziemii i
    szczepionkach służących do depopulacji planety ;)

    > Jakim cudem zatem masę 1800kg
    > rozpędzam do setki poniżej 7s? Nie mam pojęcia.

    No to żeby pojęcie jakieś się pojawiło myśl wyłącznie o mocy silnika.
    Moc przy obrotach z którymi akurat jedziesz.
    Wymiar mocy bardzo ładnie z grubsza determinuje zarówno przyspieszenie
    (jako stosunek mocy do masy) i prędkość maksymalną (jako pierwiastek
    stosunku mocy do oporu aerodynamicznego).

    Z momentu obrotowego oczywiście wszystko też można wyliczyć i dojść do
    identycznych wyników, ale jest to po prostu bardziej skomplikowane i z
    dokładnością potrzebną do takich rozważań - po prostu nie ma co sobie tym
    głowy zaprzątać, bo nagle musisz znać rozmiar opony, przełożenie główne,
    numer biegu, przełożenie tego biegu itd.

    Dlatego np. wiadomo że samochód który ma 100KM i 1000kg, przyspiesza do
    setki w około 10s. Raczej nigdy nie będzie takiego co przyspieszy w 6s, ani
    takiego co będzie przyspieszał w 14s (no chyba że zepsuty).

    Natomiast te sławne "niuty" takie proste w liczeniu już nie są, bo nawet w
    obrębie jednego modelu, bardzo podobnej masie Golf 3 2.8VR6 ma 235Nm i 7.6s
    do 100km/h, a 1.9TDI też ma 235Nm i 11.0s.
    W dodatku rowerzysta ma "niutów" jeszcze więcej - mniej-wiecej tyle samo co
    bolid F1 ;)