eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyO co chodzi ze sportowymi silnikami?Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
  • Data: 2018-10-03 15:40:34
    Temat: Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
    Od: ks <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2018.10.03 o 14:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ks"  napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:pp26da$ahv$...@n...news.atman.pl...
    >> Ale jeszcze jedna rzecz o której nikt nie wspominal: swoboda w zmianie obrotów
    >> samego silnika. Weźmy np 600km ferrari i 600km diesla. Diesel z jest mocny,
    >> ale ciężki 'w środku', bo ma wyższy moment obrotowy i działają większe siły i
    >> musi być mocniej zbudowany, w rezultacie cykl od 800 do 3000 i spowrotem do
    >> 800 obrotów zajmuje ze 3sekuny. Może uciągnąć wagon, ale nawet bez obciążenia
    >> nie rozpędzisz się nim szybko i nie zmienisz szybko biegu.
    >
    > Nie wydaje mi sie, aby moj diesel na jalowym biegu potrzebowal 3s do osiagniecia
    > 3000 rpm.
    > Po puszczeniu nogi z gazu czasu nie licze - diesel ciezki, ale tez sprezanie
    > wysokie ... ale nawet jesli sie nie zatrzyma, to po puszczeniu sprzegla auto
    > dostanie "kopa".
    pisałem w sumie o 600km, czyli 2xmocniejszym, żeby efekt był bardziej
    oczywisty.Na Twoim 300km pewnie nie jest to 3s tylko dużo szybciej i nie od 800
    tylko od 100 do 4000. A to nie chodzi o to żeby sam spadł z obrotów i się
    zatrzymał, tylko żeby wykorzystać pełen zakres obrotów, gdzi emasz moc. Jak za
    szybko wrzucisz bieg, zanim obroty spadna, to ci się silnik przyhamuje, a jak
    bedzie 'zamach' mocniejszy niż reszta, to może sprzeglo slizgnie, albo nawet koła

    >
    >> Leciutki silnik ferrari rozkręca się 'na luzie' od 2000 do 7000 do 2000 w 1-2
    >> sekundy, bo ruchome części ważą 1/5 tego co w diselu.
    >
    > leciutki ... ale 7000^2   to 5.4 raza wiecej niz 3000^2 :-)
    >
    a czemu ^2?

    >> Możesz wykorzystać pełny zakres obrotów i moc silnika z dwóch biegów w 3-4
    >> sekundy.
    >
    > Bardziej bym sie obawial turbodziury w moim dieslu, ale chyba mniejsza niz w
    > turbobenzynie :-)
    > No i drugie rozpedzanie nie byloby od 800 rpm ...
    >
    >> No i biorąc pod uwagę niska masę samochodu i ogólnie dużą moc masz
    >> przyspieszenie do 100km/h w 3,5s. Diesel ledwo w tym czasie osiągnie z 50 km/h
    >> i zaczniesz zmieniać bieg. Fakt, że do tego disela możesz doczepić wagon węgla
    >> i przyspieszenie się znacząco nie zmieni, ale we wyścigu z f nie ma szans
    >> pomimo takiej samej mocy (analogicznie jak się nie wysikasz przed startem, to
    >> w f czas na setkę będziesz miał gorszy :). Można by do disela dodać skrzynię
    >> automat np. 8 biegowy, żeby zrównoważyć krótkość zakresu obrotów, ale i tak
    >> disela (takiego mocnego, dużego disela) ograniczy znacząco bezwładność.
    >
    > No i sie dodaje, ale taka skrzynia pewnie wiecej wazy.
    >
    a diabli wiedzą, np 4 biegowy automat amerykański 4l60e waży 80kg bez
    konwertera, wg wiki starszy steptronic 5 biegowy zf5hp waży 95kg w bmw (albo
    145kg w audi), zf8hp waży 87kg i potrafi przenieść 1,5 raza więcej momentu...

    > Ferrari trudno bedzie porownac, ale takie powiedzmy audi A7 ... no nie, ma tylko
    > TDI w ofercie.
    > Audi juz nie robi benzyn ?
    >
    > No to siegnijmy do starszego BMW.
    > 320i 184KM 7.2s, 7.3 ze Sport-Automatic Steptronic.
    > 320d 190KM 7.4s, 7.3 ze Sport-Automatic Steptronic.
    >
    > Ciekawe - ktos nie umie biegow zmieniac, czy przelozenia w manualu zle dobrane ?
    >
    > 330i 252KM 5.8s, automat
    > 330d 258KM 5.6s, automat
    >
    > 330i xDrive 5.8s
    > 330d xDrive 5.3s
    >
    > Błedy sekretarki ? Tak czy inaczej - to juz nie sa duze roznice, choc w sporcie
    > moga okazac sie istotne ..
    >
    > J.
    >
    Wszytkie powyższe, to dla mnie przykłady dobrze wykorzystanego potencjału
    silnika i skrzyni. Moc taka sama to i osiągi podobne. Inaczej zestopniowane
    przekładnie (albo dyfer), inne krzywe momentu, na kołach moc podobna. Skrzynie
    np te od bmw maja 8 przełożeń, więc można dobrze z momentu korzystać. Ale sądze,
    że gdyby zobaczyć cały wykres prędkości od czasu, to by się wykresy dla disela i
    benzyny przecinały w paru miejscach, więc zależnie od założonej końcowej
    prędkości była by różnica na korzyść jednego lub drugiego.
    pozdrawiam Krzysiek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: