-
Data: 2018-10-03 15:40:34
Temat: Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
Od: ks <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2018.10.03 o 14:04, J.F. pisze:
> Użytkownik "ks" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:pp26da$ahv$...@n...news.atman.pl...
>> Ale jeszcze jedna rzecz o której nikt nie wspominal: swoboda w zmianie obrotów
>> samego silnika. Weźmy np 600km ferrari i 600km diesla. Diesel z jest mocny,
>> ale ciężki 'w środku', bo ma wyższy moment obrotowy i działają większe siły i
>> musi być mocniej zbudowany, w rezultacie cykl od 800 do 3000 i spowrotem do
>> 800 obrotów zajmuje ze 3sekuny. Może uciągnąć wagon, ale nawet bez obciążenia
>> nie rozpędzisz się nim szybko i nie zmienisz szybko biegu.
>
> Nie wydaje mi sie, aby moj diesel na jalowym biegu potrzebowal 3s do osiagniecia
> 3000 rpm.
> Po puszczeniu nogi z gazu czasu nie licze - diesel ciezki, ale tez sprezanie
> wysokie ... ale nawet jesli sie nie zatrzyma, to po puszczeniu sprzegla auto
> dostanie "kopa".
pisałem w sumie o 600km, czyli 2xmocniejszym, żeby efekt był bardziej
oczywisty.Na Twoim 300km pewnie nie jest to 3s tylko dużo szybciej i nie od 800
tylko od 100 do 4000. A to nie chodzi o to żeby sam spadł z obrotów i się
zatrzymał, tylko żeby wykorzystać pełen zakres obrotów, gdzi emasz moc. Jak za
szybko wrzucisz bieg, zanim obroty spadna, to ci się silnik przyhamuje, a jak
bedzie 'zamach' mocniejszy niż reszta, to może sprzeglo slizgnie, albo nawet koła
>
>> Leciutki silnik ferrari rozkręca się 'na luzie' od 2000 do 7000 do 2000 w 1-2
>> sekundy, bo ruchome części ważą 1/5 tego co w diselu.
>
> leciutki ... ale 7000^2 to 5.4 raza wiecej niz 3000^2 :-)
>
a czemu ^2?
>> Możesz wykorzystać pełny zakres obrotów i moc silnika z dwóch biegów w 3-4
>> sekundy.
>
> Bardziej bym sie obawial turbodziury w moim dieslu, ale chyba mniejsza niz w
> turbobenzynie :-)
> No i drugie rozpedzanie nie byloby od 800 rpm ...
>
>> No i biorąc pod uwagę niska masę samochodu i ogólnie dużą moc masz
>> przyspieszenie do 100km/h w 3,5s. Diesel ledwo w tym czasie osiągnie z 50 km/h
>> i zaczniesz zmieniać bieg. Fakt, że do tego disela możesz doczepić wagon węgla
>> i przyspieszenie się znacząco nie zmieni, ale we wyścigu z f nie ma szans
>> pomimo takiej samej mocy (analogicznie jak się nie wysikasz przed startem, to
>> w f czas na setkę będziesz miał gorszy :). Można by do disela dodać skrzynię
>> automat np. 8 biegowy, żeby zrównoważyć krótkość zakresu obrotów, ale i tak
>> disela (takiego mocnego, dużego disela) ograniczy znacząco bezwładność.
>
> No i sie dodaje, ale taka skrzynia pewnie wiecej wazy.
>
a diabli wiedzą, np 4 biegowy automat amerykański 4l60e waży 80kg bez
konwertera, wg wiki starszy steptronic 5 biegowy zf5hp waży 95kg w bmw (albo
145kg w audi), zf8hp waży 87kg i potrafi przenieść 1,5 raza więcej momentu...
> Ferrari trudno bedzie porownac, ale takie powiedzmy audi A7 ... no nie, ma tylko
> TDI w ofercie.
> Audi juz nie robi benzyn ?
>
> No to siegnijmy do starszego BMW.
> 320i 184KM 7.2s, 7.3 ze Sport-Automatic Steptronic.
> 320d 190KM 7.4s, 7.3 ze Sport-Automatic Steptronic.
>
> Ciekawe - ktos nie umie biegow zmieniac, czy przelozenia w manualu zle dobrane ?
>
> 330i 252KM 5.8s, automat
> 330d 258KM 5.6s, automat
>
> 330i xDrive 5.8s
> 330d xDrive 5.3s
>
> Błedy sekretarki ? Tak czy inaczej - to juz nie sa duze roznice, choc w sporcie
> moga okazac sie istotne ..
>
> J.
>
Wszytkie powyższe, to dla mnie przykłady dobrze wykorzystanego potencjału
silnika i skrzyni. Moc taka sama to i osiągi podobne. Inaczej zestopniowane
przekładnie (albo dyfer), inne krzywe momentu, na kołach moc podobna. Skrzynie
np te od bmw maja 8 przełożeń, więc można dobrze z momentu korzystać. Ale sądze,
że gdyby zobaczyć cały wykres prędkości od czasu, to by się wykresy dla disela i
benzyny przecinały w paru miejscach, więc zależnie od założonej końcowej
prędkości była by różnica na korzyść jednego lub drugiego.
pozdrawiam Krzysiek
Następne wpisy z tego wątku
- 03.10.18 15:49 s...@g...com
- 03.10.18 16:01 J.F.
- 04.10.18 09:48 ks
- 04.10.18 10:12 WS
- 04.10.18 11:02 ks
- 04.10.18 11:06 ks
- 04.10.18 11:40 J.F.
- 04.10.18 12:45 J.F.
- 04.10.18 12:46 robot
- 04.10.18 13:28 LordBluzg(R)
- 04.10.18 13:53 J.F.
- 04.10.18 20:16 Marek S
- 04.10.18 20:29 Marek S
- 04.10.18 21:15 Tomasz Pyra
- 05.10.18 00:16 LordBluzg(R)
Najnowsze wątki z tej grupy
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
Najnowsze wątki
- 2024-12-31 Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- 2024-12-31 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2024-12-31 Warszawa => Starszy Konsultant AWS <=
- 2024-12-31 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-31 Odpowiedzialność w spółce z oo
- 2024-12-31 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-31 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2024-12-31 Warszawa => Specjalista ds. bezpieczeństwa informacji i ciągłości
- 2024-12-31 8%
- 2024-12-31 Błonie => Administrator systemów <=
- 2024-12-31 Błonie => IT System Administrator <=
- 2024-12-31 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2024-12-31 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2024-12-31 Warszawa => Helpdesk - I linia wsparcia <=
- 2024-12-31 kabelek - kynar ?