-
Data: 2013-04-20 08:29:51
Temat: Re: Nowoczesne turbodoładowane diesle i zbyt niskie obroty.
Od: ZIWK <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2013-04-20 00:19, anacron pisze:
> No właśnie, pytanie do speców od silników, Co "grozi" za jeżdżenie autem
> z silnikiem diesla na zbyt niskich obrotach? Te nowoczesne (małe) wcale
> nie są nisko obrotowe i z całą pewnością przełączanie na wyższy bieg
> przy 2000 obr./min im nie służy, ale co konkretnie można uszkodzić?
>
Przede wszystkim panewki - główne, oraz stóp korbowodów.
Czopy wału korbowego są oddzielnie od panewek warstwą oleju silnikowego
- podawanego przez pompę olejową. Obroty pompy a więc i ciśnienie oraz
ilość oleju są zazwyczaj uzależnione od obrotów wału korbowego (pompa
jest zwykle napędzana od niego) - jeśli obroty są za niskie to wał
zamiast "pływać" na warstwie oleju styka się "na sucho" panewką mocno
trze o nią.
Najbardziej niebezpieczna jest sytuacja, w której przy bardzo niskich
obrotach (małe ciśnienie oleju!) kierowca jedzie "z butem w podłodze"
zamiast zmienić bieg na niższy - bo dodatkowo jeszcze wtedy występują
największe naciski korbowodów na wał i wału na blok silnika.
Wysokoobrotowość współczesnych diesli wynika też z chorego IMHO
współczesnego trendu do downsizingu - czyli żyłowania wielkich mocy z
małych pojemności - można sobie porównać duże szerokości panewek z
klasycznych silników rzędu o wydajności max 50KM na litr pojemności i
"nowoczesnych" o małych i wąskich panewkach i 100KM/l... Te silniki nie
mają szans dożyć 500 000km przebiegu :(
--
/\ Wojciech Smagowicz - Kraków /\
/\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\
Następne wpisy z tego wątku
- 20.04.13 09:20 megrims
- 20.04.13 10:24 jerzu
- 20.04.13 10:31 anacron
- 20.04.13 10:55 Robert Rędziak
- 20.04.13 10:59 tá´Ź
- 20.04.13 11:01 Robert Rędziak
- 20.04.13 12:34 Nix
- 20.04.13 13:12 Lisciasty
- 20.04.13 13:31 cef
- 20.04.13 13:30 masti
- 20.04.13 15:37 ZIWK
- 20.04.13 15:41 ZIWK
- 20.04.13 15:51 Przemeq
- 20.04.13 16:20 ZIWK
- 20.04.13 17:35 anacron
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
Najnowsze wątki
- 2024-12-16 W telefonie brak szufladki na drugą kartę SIM
- 2024-12-16 Szukam monitora HDMI ok. 4"
- 2024-12-16 Poznań => Key Account Manager <=
- 2024-12-16 Akwarium w aucie
- 2024-12-16 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2024-12-16 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2024-12-16 Gdańsk => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-16 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-12-16 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-16 Białystok => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Po
- 2024-12-16 Warszawa => Programista Microsoft Dynamics 365 Business Central <=
- 2024-12-16 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2024-12-16 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-16 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-16 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=