eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodynie chcem ale muszem zapytać
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 19

  • 1. Data: 2024-12-05 21:22:27
    Temat: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    o klimę manualną (jest w samochodzie to już nie będe jej demontował)

    1. Czy klima umie grzać? Szybko rozmraża szybę więc umie.
    Jak to robi? Sprężarka kręci się w przeciwną stronę? ;)

    Obroty jałowe 650 rpm spadają, auto się zmula,
    komputer podnosi na 800rpm więc zabiera moc z silnika.

    Elementu grzejnego ani kabli jak palec nie zauważyłem.
    Patrzyłem bo wiem, że są wersje auta z tym elementem.

    2. Przekręcam pokrętło nawiewu, diodka AC zapala się sama.
    Chyba jest to powiązane z temp na dworze?
    Na zegarach zauważałem wtedy 1'C, 2'C.

    Jaka jest temp progowa załączenia AC?

    3. kiedy zacznie śmierdziec zepsuje się coś
    jak nie będe w ogóle uzywał klimy?


    --
    Piter

    # Nie Zawsze Gratem
    strefa wolna od LPG DSG EGR DPF FSI TDI i klimy


  • 2. Data: 2024-12-05 22:12:37
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 05 Dec 2024 20:22:27 GMT, PiteR

    > 1. Czy klima umie grzać?

    W spaliniaku nie umie.
    Silnik wystarczająco dużo marnuje paliwa na ciepło.

    > Szybko rozmraża szybę więc umie.

    To nie klima. Ta co najwyżej umie odparować.

    > Jak to robi? Sprężarka kręci się w przeciwną stronę? ;)

    Jak, skoro jest na pasku? :P Jest zawór do odwrócenia obiegu.
    Ale nie w spaliniakach, a nawet nie we wszystkich elektrykach.
    Dopiero najnowsze chłodzą i grzeją klimą.

    > Obroty jałowe 650 rpm spadają, auto się zmula,
    > komputer podnosi na 800rpm więc zabiera moc z silnika.

    Ale nadal do "chłodzenia". A szybsze grzanie może
    wynikać właśnie z tego większego obciążenia silnika.
    Ostatanio jak wsiadłem w nocy do zamarzniętego pierdla
    żony, to właśnie manualną klimę załączyłem żeby szybciej
    "odskrobać" szyby. :> W PHEV to bym sobie z apki odpalił
    wcześniej ogrzewanie i wsiadł do rozmrożonego i ciepłego
    samochodu, a tak musiałem przymarzać do ławki. ;P

    > Elementu grzejnego ani kabli jak palec nie zauważyłem.
    > Patrzyłem bo wiem, że są wersje auta z tym elementem.

    Nie musi być kabli jak palec.
    Tam nie potrzeba niewiadomo jakich mocy.

    > 2. Przekręcam pokrętło nawiewu,

    Ale jak przekręcasz... na minimum?

    > diodka AC zapala się sama.
    > Chyba jest to powiązane z temp na dworze?
    > Na zegarach zauważałem wtedy 1'C, 2'C.

    Ale czego to temperatura, na zewnątrz?

    > Jaka jest temp progowa załączenia AC?

    Nie ma.

    > 3. kiedy zacznie śmierdziec

    Co znaczy kiedy zacznie śmierdzieć?

    > zepsuje się coś jak nie będe w ogóle uzywał klimy?

    Co to za samochód? Co do zasady to powinno się co jakiś czas
    załączać klimę, nawet w zimie, żeby przesmarować kompresor.

    --
    Pozdor
    Myjk


  • 3. Data: 2024-12-05 22:23:29
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.12.2024 o 21:22, PiteR pisze:
    > o klimę manualną (jest w samochodzie to już nie będe jej demontował)
    >
    > 1. Czy klima umie grzać? Szybko rozmraża szybę więc umie.
    > Jak to robi? Sprężarka kręci się w przeciwną stronę? ;)

    Nie - jest to teoretycznie możliwe, ale bez sensu skoro masz cieplo
    odpadowe z silnika.

    > Obroty jałowe 650 rpm spadają, auto się zmula,
    > komputer podnosi na 800rpm więc zabiera moc z silnika.

    Bo to "odmrażanie" to w isotcie osuszanie szyby - klima robi za
    chłodnicę osuszając powietrze, następnie nagrzewnica ogrzewa je ciepłem
    z silnika i w ten sposób na szybę dmuchasz suchym powietrzem, co
    powoduje odparowanie "mgły" z szyby.

    > 3. kiedy zacznie śmierdziec zepsuje się coś
    > jak nie będe w ogóle uzywał klimy?

    Szybko;)


    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 4. Data: 2024-12-05 22:26:30
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.12.2024 o 22:12, Myjk pisze:

    >> Chyba jest to powiązane z temp na dworze?
    >> Na zegarach zauważałem wtedy 1'C, 2'C.
    >
    > Ale czego to temperatura, na zewnątrz?

    To podchwytliwe pytanie?

    >> Jaka jest temp progowa załączenia AC?
    >
    > Nie ma.

    Raczej jest - jak będzie parę poniżej zera to raczej się nie włączy, a
    przynajmniej nie od razu. Chyba grozi uszkodzeniem.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 5. Data: 2024-12-06 02:48:03
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-12-05, Shrek <...@w...pl> wrote:
    > W dniu 05.12.2024 o 21:22, PiteR pisze:
    >> o klimę manualną (jest w samochodzie to już nie będe jej demontował)
    >>
    >> 1. Czy klima umie grzać? Szybko rozmraża szybę więc umie.
    >> Jak to robi? Sprężarka kręci się w przeciwną stronę? ;)
    >
    > Nie - jest to teoretycznie możliwe, ale bez sensu skoro masz cieplo
    > odpadowe z silnika.

    Praktycznie też jak najbardziej możliwe bo ten gaz jest później
    kompresowany i wydziela się wtedy ciepło, które trzeba odebrać.
    Implementacyjnie w spaliniaku chyba faktycznie bez sensu, ale w jakimś
    elektryku? Czy tam peltierem chłodzą? Ale peltier też wydziela ciepło...

    --
    Marcin


  • 6. Data: 2024-12-06 06:33:48
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 06.12.2024 o 02:48, Marcin Debowski pisze:

    >> Nie - jest to teoretycznie możliwe, ale bez sensu skoro masz cieplo
    >> odpadowe z silnika.
    >
    > Praktycznie też jak najbardziej możliwe bo ten gaz jest później
    > kompresowany i wydziela się wtedy ciepło, które trzeba odebrać.

    Ale to musialbyś zamieniać miejscami parownik ze skraplaczem. Dodatkowy
    zawór odwracający kierunek i po problemie - nawet moja klima domowa
    sprzed dekady potrafi grzać. Tylko po co w spalince?


    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 7. Data: 2024-12-06 08:48:11
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 06 Dec 2024 01:48:03 GMT, Marcin Debowski

    > Praktycznie też jak najbardziej możliwe bo ten gaz jest później
    > kompresowany i wydziela się wtedy ciepło, które trzeba odebrać.

    Jest możliwe, tylko trzeba układ klimy trochę skomplikować.
    Ale nie w tak druciarski sposób jak sugerujesz. ;)

    > Implementacyjnie w spaliniaku chyba faktycznie bez sensu, ale w jakimś
    > elektryku? Czy tam peltierem chłodzą? Ale peltier też wydziela ciepło...

    Oczwiście że chłodzą "normalną klimą", tylko z oczywistych względów
    kompresor jest elektryczny (i z falownikiem). Absurdem jest natomiast,
    że ktoś w ogóle wpadł na pomysł by w elektryku, gdzie przecież energię
    się powinno oszczędzać na wszelkie możliwe sposby, ktoś wpadł na pomysł
    grzania oporowego (COP=1), nawet tak ogarnięta w temacie Tesla dopiero
    w TM3 i TMY zaczęła grzać "klimą" (COP=2+). TMS i TMX miały do 2020
    grzałkę oporową, teraz na Europę już też chyba mają "pompę ciepła".

    --
    Pozdor
    Myjk


  • 8. Data: 2024-12-06 09:29:56
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.12.2024 08:48, Myjk wrote:
    > Absurdem jest natomiast,
    > że ktoś w ogóle wpadł na pomysł by w elektryku, gdzie przecież energię
    > się powinno oszczędzać na wszelkie możliwe sposby, ktoś wpadł na pomysł
    > grzania oporowego (COP=1), nawet tak ogarnięta w temacie Tesla dopiero
    > w TM3 i TMY zaczęła grzać "klimą" (COP=2+). TMS i TMX miały do 2020
    > grzałkę oporową, teraz na Europę już też chyba mają "pompę ciepła".

    To nie absurd tylko pewnie prosta kalkulacja. Jak przestaniecie
    powtarzać, że "wystarczy tylko odwrócić obieg i mamy PC z lodówki", to
    może zauważycie że zrobić coś, a z robić coś dobrze to dwie różne rzeczy.

    Gdy kiedyś czytałem o czynnikach R134a i R1234yf, to pamiętam że one
    słabo (w porównaniu do PC przewidzianych do domów) nadawały się do
    grzania COP ~2.0 już w okolicy 0C. Nie wiem czy w elektrykach z funkcją
    grzania poprzez klimatyzację czynnik jest inny. Ale jeżeli tak, to
    możliwe że ciśnienia też, a wtedy układ może wymagać zmiany itp.

    Parownik który efektywnie oddaje ciepło, niekoniecznie równie efektywnie
    musi to ciepło odbierać z otoczenia - nie konstruuje wymienników, ale
    znam się na tyle żeby nie stwierdzać w ciemno że takie zależności są
    przemienne.

    Dodatkowo trzeba zaimplementować jakieś rozwiązanie do odszraniania. Jak
    chłodzimy, to temperatura czynnika + ciśnienie i załączamy/rozłączamy -
    brzmi prosto. Przy grzaniu gdzie parownik może się zatkać, to dochodzi
    pozycja zaworu 4D, temperatura otoczenia, jakiś algorytm bo użytkownik
    na przemian może sobie zmieniać grzanie/chłodzenie, cykle mogą być po 5
    min...mnie to nie wydaje się trywialne.

    A jeżeli tym elektrykiem pojedziesz sobie do np. Skandynawii to i tak
    pewnie jakąś grzałkę wspomagającą trzeba dorzucić.

    Patrząc z tej perspektywy, gdy na początku produkcję (i sprzedaż) trzeba
    dopiero zacząć i rozkręcić to obniżanie ceny i wymagań konstrukcyjnych
    brzmi jak najbardziej rozsądnie. Przecież Tesla przed samochodami nie
    produkowała klimatyzatorów.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


  • 9. Data: 2024-12-06 10:15:29
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-12-2024 o 08:48, Myjk pisze:
    > Fri, 06 Dec 2024 01:48:03 GMT, Marcin Debowski
    >
    >> Praktycznie też jak najbardziej możliwe bo ten gaz jest później
    >> kompresowany i wydziela się wtedy ciepło, które trzeba odebrać.
    >
    > Jest możliwe, tylko trzeba układ klimy trochę skomplikować.
    > Ale nie w tak druciarski sposób jak sugerujesz. ;)
    >
    >> Implementacyjnie w spaliniaku chyba faktycznie bez sensu, ale w jakimś
    >> elektryku? Czy tam peltierem chłodzą? Ale peltier też wydziela ciepło...
    >
    > Oczwiście że chłodzą "normalną klimą", tylko z oczywistych względów
    > kompresor jest elektryczny (i z falownikiem). Absurdem jest natomiast,
    > że ktoś w ogóle wpadł na pomysł by w elektryku, gdzie przecież energię
    > się powinno oszczędzać na wszelkie możliwe sposby, ktoś wpadł na pomysł
    > grzania oporowego (COP=1),

    Nie jest.
    W mrozy wydajność PC tej wielkości jest zbyt niska.

    > nawet tak ogarnięta w temacie Tesla dopiero
    > w TM3 i TMY zaczęła grzać "klimą" (COP=2+).

    I cienko im idzie, auta są długo zimne.
    A w Zoe to już w ogóle tragedia.
    Buczy wiatrakami, ale nie grzeje za bardzo.

    Dopiero jak mrozy robią się konkretne, to zaczyna być dobrze i ciepło,
    bo auto włącza grzałki.


  • 10. Data: 2024-12-06 10:18:14
    Temat: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 6 Dec 2024 09:29:56 +0100, Mateusz Bogusz

    > To nie absurd tylko pewnie prosta kalkulacja.

    I tą "kalkulacją" wszystkim strzelili w stopę, bo dali
    elektrohejterom bat na BEV. Teraz taki hejter czy
    to celowo czy ze swojej ignorancji nadal powtarza,
    że ogrzewanie zabiera 50% energii z baterii, mimo
    że jest "pompa ciepła" i bierze w porywach 15%.

    > Jak przestaniecie
    > powtarzać, że "wystarczy tylko odwrócić obieg i mamy PC z lodówki", to
    > może zauważycie że zrobić coś, a z robić coś dobrze to dwie różne rzeczy.

    Ale taki jest fakt, że aby klima zaczęła grzać to wystarczy
    to zrobić. Że są inne dodatkowe wymagania to już inna kwestia.

    > Gdy kiedyś czytałem o czynnikach R134a i R1234yf, to pamiętam że one
    > słabo (w porównaniu do PC przewidzianych do domów) nadawały się do
    > grzania COP ~2.0 już w okolicy 0C.

    COP wynika głównie z relatywnie małego wymiennika,
    a to oczywiście z powodu małej ilości dostępnego miejsca.

    > Nie wiem czy w elektrykach z funkcją
    > grzania poprzez klimatyzację czynnik jest inny.

    ZTCW Tesla w PC używa R134a/R1234yf.

    > Ale jeżeli tak, to możliwe że ciśnienia też, a wtedy
    > układ może wymagać zmiany itp.

    Ja głównie widzę problem z miejscem na większy wymiennik,
    bo większy wymiennik to więcej uzyskanej energii z powietrza,
    i rzadsze wspomniane defrosty.

    > Parownik który efektywnie oddaje ciepło, niekoniecznie równie efektywnie
    > musi to ciepło odbierać z otoczenia - nie konstruuje wymienników, ale
    > znam się na tyle żeby nie stwierdzać w ciemno że takie zależności są
    > przemienne.

    Oczywiście że są zależne, ale też nie nierozwiązywalne.

    > Dodatkowo trzeba zaimplementować jakieś rozwiązanie do odszraniania.

    Które jest powszechnie znane od dawna. Wystarczy użyć i nie trzeba
    od początku wymyślać koła jak sugerujesz. Inna sprawa że faktycznie
    defrost klasyczny, używając energii z kabiny byłby dosyć karkołomny,
    więc zakładam że defrost robi się po prostu oporowo, tudzież do
    niego nie dopuszcza (np. wykorzystując ciepło z baterii?).
    Ale nadal grzanie oporowe dla samego odszraniania to znaczny
    zysk energetyczny, skoro taka pompa ciepła wyciągnie COP3
    (a tyle wyciąga wg statystyk).

    > Jak
    > chłodzimy, to temperatura czynnika + ciśnienie i załączamy/rozłączamy -
    > brzmi prosto. Przy grzaniu gdzie parownik może się zatkać, to dochodzi
    > pozycja zaworu 4D, temperatura otoczenia,

    Ale jest opracowane i działa od dawna.

    > jakiś algorytm bo użytkownik na przemian może sobie zmieniać
    > grzanie/chłodzenie, cykle mogą być po 5 min...mnie to nie wydaje się
    > trywialne.

    A po co użytkownik ma zmieniać na chłodzenie skoro przed chwilą
    musiał grzać? Brak logiki. Zresztą tak sobie teraz myślę, że
    chłodzenie i grzanie pompą ciepła to są jednak dwa niezależne
    systemy. Co też wynika z faktu, że można u niektórych producentów
    mieć grzanie pompą ciepła jako dodatkową opcję. Np. Nissan Leaf.

    > A jeżeli tym elektrykiem pojedziesz sobie do np. Skandynawii to
    > i tak pewnie jakąś grzałkę wspomagającą trzeba dorzucić.

    W takich warunkach to powinno być w standardzie "webasto"
    na biopaliwo. Zresztą jest, ludzie montują sobie tam
    dodatkowo od lat takie rozwiązanie (także do spaliniaków).
    Obok oczywiście ogrzewania kabiny (a kiedyś silnika
    spalinowego) z druta przed jazdą.

    > Patrząc z tej perspektywy, gdy na początku produkcję (i sprzedaż) trzeba
    > dopiero zacząć i rozkręcić to obniżanie ceny i wymagań konstrukcyjnych
    > brzmi jak najbardziej rozsądnie. Przecież Tesla przed samochodami nie
    > produkowała klimatyzatorów.

    Tak samo jak nie robią tego inne koncerny, tylko zlecają
    produkcję komponentów wyspecjalizowanym firmom. "Jedyne"
    co muszą zrobić, to wygospodarować odpowiednie miejsce.

    --
    Pozdor
    Myjk

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: