    From: "MaW" <n...@a...bbb>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mini instalacja solarna
    Date: Thu, 8 Dec 2011 21:51:23 +0100

    Użytkownik "suma" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:jbr3s4$6gq$1@node2.news.atman.pl...
    > Witam,
    > myslę nad pewnym rozwiązaniem. Mam w zbiorniku ciepłej wody użytkowej CWU
    > wejście z gwintem 1/2" na samym dole gdzie przykręcony jest "kranik" w
    > celu spuszczenia wody w razie awarii. Wątpię czy w ciągu najbliższych
    > 10 lat użyje w ogóle tego kranika :) Wpadłem więc na pomysł, aby w
    > miejsce kranika wkręcić grzałkę elektryczną. Grzałka byłaby zasilana
    > przez kolektor słoneczny (jakiś do 500zł). Dzięki temu woda byłaby cały
    > czas podgrzewana (w dzień) przez energię pozyskaną ze słońca (odkryta
> [...]

    No generalnie to jest najgłupszy pomysł na ogrzewanie wody. Średnie roczne
    nasłonecznienie to ok 1 KWh/m^2 powierczhni. Dobre panele elektryczne mają
    sprawność ok 16%. Ale są drogie.

    Czyli masz straty: konwersja światła na energie elektryczną a po tem z
    powrotem na ciepło.
    Patrząc od drugiej strony - - za 600 zł kupisz panel solarny o mocy
    maksymalnej cos około 70W.

    Lepsze byłyby kolektory słoneczne takie z rurkami.
    MaW