  • 1. Data: 2011-12-08 19:40:54
    Temat: Mini instalacja solarna
    Od: "suma" <s...@o...pl>

    Witam,
    myslę nad pewnym rozwiązaniem. Mam w zbiorniku ciepłej wody użytkowej CWU
    wejście z gwintem 1/2" na samym dole gdzie przykręcony jest "kranik" w celu
    spuszczenia wody w razie awarii. Wątpię czy w ciągu najbliższych 10 lat
    użyje w ogóle tego kranika :) Wpadłem więc na pomysł, aby w miejsce kranika
    wkręcić grzałkę elektryczną. Grzałka byłaby zasilana przez kolektor
    słoneczny (jakiś do 500zł). Dzięki temu woda byłaby cały czas podgrzewana (w
    dzień) przez energię pozyskaną ze słońca (odkryta ameryka). No i teraz
    pytanie czy to wszystko ma sens i jak wyliczyć zapotrzebowanie mocy do
    ogrzania 95 litrów wody do temperatury 40-60*C (z 15*C).

  • 2. Data: 2011-12-08 19:54:38
    Temat: Re: Mini instalacja solarna
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    suma wrote:

> [...]
    > No i teraz pytanie czy to wszystko ma sens i jak wyliczyć zapotrzebowanie
    > mocy do ogrzania 95 litrów wody do temperatury 40-60*C (z 15*C).

    Kalkulator w łapę i liczyć. Dla informacji 1 cal to jakieś 4.2J. Sprawność
    samego kotła jakieś 80% (przy niskonapięciowych grzałkach, bo pewnie za
    cienkie przewody dasz). Jak dobrze jest zbiornik izolowany, nie wiem. Musisz
    sam sprawdzić.

    Waldek

  • 3. Data: 2011-12-08 20:51:23
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "suma" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ameryka). No i teraz pytanie czy to wszystko ma sens i jak wyliczyć
    > zapotrzebowanie mocy do ogrzania 95 litrów wody do temperatury 40-60*C

    No generalnie to jest najgłupszy pomysł na ogrzewanie wody. Średnie roczne
    nasłonecznienie to ok 1 KWh/m^2 powierczhni. Dobre panele elektryczne mają
    sprawność ok 16%. Ale są drogie.

    Czyli masz straty: konwersja światła na energie elektryczną a po tem z
    powrotem na ciepło.
    Patrząc od drugiej strony - - za 600 zł kupisz panel solarny o mocy
    maksymalnej cos około 70W.

    Lepsze byłyby kolektory słoneczne takie z rurkami.
    MaW

  • 4. Data: 2011-12-08 20:54:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    suma zapytała:

    > czy to wszystko ma sens

    Żadnego.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2011-12-08 21:00:24
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 08.12.2011 20:40, suma wrote:

    > Grzałka byłaby zasilana przez kolektor
    > słoneczny (jakiś do 500zł).

    Kolektor czy ogniwa fotowoltaiczne?
    Bo jeśli ogniwa... to za 500zł będzie jakieś 50W... no może w porywach
    100 jak sam ją zrobisz - to raczej do podgrzania kubka kawy.
    Jeśli kolektor słoneczny... za 500zł to... nie ma takich, ale jak sam za
    to zrobisz 1,5-2m^2 to gra warta świeczki... tylko wtedy nie grzałka
    elektryczna a wężownica (np. z rurki miedzianej - też do zrobienia).

    Mirek.

  • 6. Data: 2011-12-08 21:02:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello MaW,

    [...]

    > Lepsze byłyby kolektory słoneczne takie z rurkami.

    Jasne. Szczególnie zimą...

    Jak na razie, to najefektywniejsze są pompy cieplne. I tylko one
    zapewniają zwrot kosztów inwestycji w sensownym czasie. Ale są
    skomplikowane :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-12-08 21:06:01
    Od: "suma" <s...@o...pl>

    Użytkownik "MaW" <n...@a...bbb> napisał w wiadomości
> [...]
    > maksymalnej cos około 70W.
    >
    > Lepsze byłyby kolektory słoneczne takie z rurkami.

    Jak "przekonwertuję" energię słoneczną na elektryczną to już potem nic nie
    tracę. Sprawność grzałek to ok. 99%.

    Jak "przekonwertuję" energię wprost do rur to mam straty ciepła zanim
    doprowadzę je do grzałki na wodę.

  • 8. Data: 2011-12-08 21:10:19
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Jak "przekonwertuję" energię słoneczną na elektryczną to już potem nic nie
    > tracę. Sprawność grzałek to ok. 99%.
    >
    > Jak "przekonwertuję" energię wprost do rur to mam straty ciepła zanim
    > doprowadzę je do grzałki na wodę.

    Jeśli chcesz co zrobić z sensem to posłuchaj się rady i zainwestuj w tą
    pompę ciepła.
    Ogniwa słoneczne są dobre tylko jeśli jedynym celem jest zgarnięcie
    jakieś dotacji.

    Paweł

  • 9. Data: 2011-12-08 21:20:16
    Od: "suma" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pompę ciepła.
    > Ogniwa słoneczne są dobre tylko jeśli jedynym celem jest zgarnięcie jakieś

    Dobre to jest tylko dla banków, bo ogniwa do instalacji solarnych mają swoją
    cenę dzieki popytowi, który jest sztuczny przez dotacje - która zaś jest
    drogą przepływu kredytowego i tak naprawdę pompuje kasę bankowi.

  • 10. Data: 2011-12-08 21:51:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł napisał:

    > Ogniwa słoneczne są dobre tylko jeśli jedynym celem jest zgarnięcie
    > jakieś dotacji.

    Dobre są tam, gdzie nie dotarła elektryfikacja (ani władza radziecka),
    a zapotrzebowanie na energię jest niewielkie. Wtedy może opłacać się
    bardziej, niż ciągnięcie druta.

    Jarek

    --
    Komunizm -- to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.