    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Date: Tue, 15 Dec 2009 18:41:22 +0100
    <hfojnr$h2n$1@inews.gazeta.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hfpb7b$6qp$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hfvo5n$h3l$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hg18bu$f3r$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hg2ege$hnb$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <5...@4...com>
    <hg2ve0$8g3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <d...@4...com>
    <hg3ftj$2lk$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg5ife$7n6$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg67h9$kii$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg6gfa$q39$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Chyba zaczynam rozumieć Pańskie pomysły. Od amatora trzeba wymagać
    > takich rzeczy, o których zawodowców nawet się nie pyta. Ale dlaczego
    > właściwie amatorzy maja być gorzej traktowani?

    Bo profesjonalne radio to instytucja zatrudniająca wielu ludzi. Wysiłek
    się rozkłada. Co prawda jest on nieporównywalnie większy w przypadku
    nadawania na cały kraj z wielu nadajników o mocy kilku kW niż w sytuacji
    jednego amatora z 1W stacją. Niemniej amatorska stacja radiofoniczna (w
    tej chwili piracka) to niejednokrotnie instytucja jednoosobowa. Ten sam
    człowiek robi za spikera, realizatora dźwięku, montażystę, swego rodzaju
    dziennikarza i speca od sprzętu nadawczego. Dziwisz się dlaczego moim
    zdaniem w przypadku zalegalizowania tego typu działalności właśnie taki
    materiał powinien znaleźć się na egzaminie?
    Zresztą jeśli Cię to uszczęśliwi zawsze można wprowadzić zmiany
    regulaminie mojego wyimaginowanego egzaminu wprowadzając różne klasy
    licencji. Wtedy kilka osób mogłoby się podzielić obowiązkami.

    > Czyli CB też juz bez egzaminów nie będzie można kupić?

    CB-Radio to generalnie sprzęt w dużej mierze odporny na idiotów. Sztywno
    narzucone kanały i limit mocy nadawania, brak możliwości budowania
    własnego sprzętu - w CB przecież oficjalnie też są ograniczenia
    narzucane przez homologację. I tak wielu użytkowników Unidena 502 nie
    wiedząc o tym łamie je. ;)

    > Odwrotnie. Oni się na to skarżą na swojej stonie, a nie mogę im kłamstwa
    > zarzucić. Jak jeszcze nie było przepisów, duże radia nadawały ciupasem
    > bez koncesji, a ścigano głównie ich. No ale taki los partyzanta.

    Bo co do dużych rozgłośni było więcej niż pewne, że gdy przepiusy będą
    gotowe przyjdą z dużymi pieniędzmi i podaniem o przyznanie koncesji. ;)