  • 171. Data: 2013-04-18 19:28:00
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-18 14:26, Piotr Gałka pisze:

    > Według mnie źródłem Waszego sporu są dwie odległe od siebie wizje pracy
    > inżyniera elektronika.
    > Z jednej strony inżynier elektronik (raczej inżynier niż technik), który
    > w małym warsztaciku w warunkach prawie chałupniczych zaprojektuje jakiś
    > wzmacniacz (może lampowy) i sprzeda go w kilkunastu/kilkudziesięciu
    > egzemplarzach.
    > Z drugiej strony inżynier elektronik opracowujący jakiś wprółczesny
    > układ scalony (szybki cyfrowy, albo radiowy na GHz).
    >
    > Inżynier na studiach uczony powinien być raczej do tego drugiego
    > wariantu, ale jest jak jest.

    To też nie do końca. Inżynier elektronik jest takim samym człowiekiem,
    jak inżynier mechanik. Nie ma żadnego powodu, aby wymagać od niego pasji
    do zawodu i wiedzy omnibusa. To, że większość z udzielających się na tej
    grupie to pasjonaci nie oznacza, że wszyscy tacy są. I to trzeba
    zrozumieć, a nie wymagać nie wiadomo czego. Sami deprecjonujemy zawód
    chcąc "znać się na wszystkim".

    Ja jakoś tak parę lat po rozpoczęciu pracy odkryłem wyrażenie "nie
    wiem". Jak to pan nie wie? Ano nie wiem, bo i dlaczego miałbym to
    wiedzieć? Mogę się tego dowiedzieć, ale to wymaga czasu i zaangażowania,
    a w tym czasie powinienem się jednak zajmować innymi sprawami.
    Od tego czasu praca stała się przyjemniejsza. Nie to, żebym się obijał.
    Po prostu miałem więcej czasu na pracę, a nie na odpowiadanie na
    przeróżne pytania, często nie mające nic wspólnego z pracą.
    Teraz już w ogóle nie wyobrażam sobie jak mogłem funkcjonować bez tego
    wyrażenia.

    > A w 3-mieście jestem cały czas :-)

    Wiem, pewnie dlatego tak trudno się zmówić ;)
    Coś z tym trzeba będzie zrobić.

    Pozdrawiam

    DD

  • 172. Data: 2013-04-18 19:33:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > O takim boomie sie mowilo. Ale prawde powiedziawszy to mnie zawsze
    > zastanawialo - mozliwe to zeby gdzies pracowal program, do ktorego od 20
    > lat nikt nie zagladal ? Od 10 lat ?

    W urządzeniach jak najbardziej.
    P.G.

  • 173. Data: 2013-04-18 20:05:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >W urządzeniach jak najbardziej.

    Ale Cobol to w bankach.
    Jakie urzadzenia - bankomaty ?

    J.

  • 174. Data: 2013-04-18 20:14:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości

    >Uczciwy mechanik zbada sprawę i naprawi to, co jest zwalone (objawy
    >już są). Jeśli np. tłucze pompa oleju, to dopóki się nie stłucze, to
    >auto pojeździ. Ale jak pierdnie, to olej papa, smarowania brak, tłoki
    >się poklinują, korbowody pourywają i poprzebijają blok... Wolę
    >zmienić pompę za 200, niż blok silnika za 2000.

    No tak, tylko ze tluc sie moze 50 tys km, a za 40 tys auto zezlomujesz
    :-)

    Tak czy inaczej - mowisz o dlagnozie - tlucze pompa oleju.
    A skad mechanik ma to wiedziec ? Cos tlucze.
    Moze pompa, moze panewka, moze zawor ...

    >Już wolałbym wydać i upewnić się, że jednak nic nie grozi, niż
    >przyjechać za tydzień na lawecie, bo jednak cośbyło i mi strzeliło z
    >korby. Taniej.

    Generalnie tak. Chyba ze ktos np w dalekie trasy nie jezdzi.

    >Mogę zaryzykować, ale nie zawsze mnie na to stać. W najgorszym razie
    >300 za szukanie i 200 za pompę, razem 500. Wciąż mniej niż 2000 za
    >blok silnika, kije, tłoki i takie tam z boku.

    No tak, tylko ze ja sugeruje ze po wydaniu wydaniu 200 za pompe i 300
    za wymiane okaze sie dalej cos tlucze.

    >Śmiejesz się z grypy, a to nie pestka. To poważna choroba, mogąca
    >skutkować śmiertelnymi powikłaniami. Zresztą, nie ma na nią
    >lekarstwa. I nie musi dawać wysokiej temperatury. Przechodziłem
    >conajmniej raz nie dociągając nawet 38. Zaniedbana grypa może bardzo
    >poważnie poskutkować.

    No to calkowicie powierdzasz sprawnosc systemu :-)
    Skoro nie ma na nia lekarstwa, to po co ci lekarz ?
    Dobrze rejestratorka radzi - lezec w cieple, pic herbate z sokiem i
    nie zawracac d* poki sie nie pogorszy :-)

    >To ma być źle?

    Dobrze. Ale niewydajnie. Nieoplacalnie :-)

    J.

  • 175. Data: 2013-04-18 20:15:02
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-18 13:07, Anerys pisze:

> [...]
    > tranzystorów, odświeżania nie wymaga, komórka dynamiczna, to dwa CMOSy,
    > które po każdym odczycie muszą być odświeżane, ale ludzie znakomicie
    > sobie z tym poradzili. Flash, to też OIDP tranzystory. Elementem
    > wykonawczym w prockach - są tranzystory, inna sprawa, czy sąz otwartym
    > kolektorem, co umożliwia odcięcie jednego procka i użycie innego na tych
    > samych liniach adresowych i danych, taki numer z powodzeniem zastosowano
    > w komputerze Commodore 128 - na tych samych liniach siedzi 8500
    > (odpowiednik 6502), oraz Z80. Tylko odpowiednim pinem sterujemy odcięcie

    Otóż muszę Cię zmartwić. Podstawowym elementem pamięci jest akurat
    element pamiętający. Nie musi to być ani tranzystor, ani lampa. Może to
    być np przekaźnik. Może też być kawałek ferrytu. Pewnie parę innych
    rozwiązań też by się znalazło. I co Ty na to? Chcesz dalej?

    > Podpisuję się pod tym stwierdzeniem. Potrafić powinien, praktykować nie
    > musi. Ale jak mu pomocnik gdzieś ubędzie, zostanie sam, a tu trzeba
    > zaszczypać 2 kable (i jeszcze żył nie pomylić)... i zostanie jak pizda
    > bez fiuta (albo odwrotnie), sam, bezradny...

    Naprawdę wierzysz w to, co piszesz? A jeżeli w ogóle z tymi tematami nie
    będzie miał nic wspólnego, bo jego zajęciem będzie projektowanie nawet
    nie aplikacji, tylko systemu składającego się z wielu aplikacji?
    Mam wrażenie, że nie wiesz czym się powinien zajmować inżynier
    informatyk. To, że przyzwyczailiśmy się do tego, że wszystkim, wcale nie
    usprawiedliwia niewiedzy na ten temat. I co na to odpowiesz?

    To Ciebie wcale nie upoważnia do uogólnień.

    > Otóż to. Aby np. rozszczepiać atom, należy najpierw na wylot poznać jego
    > budowę. Niby można "modelować", jak piszesz, ale ja zapytam wtedy wprost
    > - czy to będzie wtedy bezpieczne?

    To ja jeszcze raz zapytam: czy wiesz, jak działa tranzystor? Bo jeżeli
    nie, to nie powinieneś go używać. Może to być niebezpieczne. Nie
    wystarczy wiedzieć, że jest elementem wzmacniającym. Trzeba wiedzieć,
    jak to jest, że małe zmiany prądu bazy powodują duże zmiany prądu
    kolektora. I dlaczego tranzystory germanowe były dużo gorsze od
    krzemowych pomimo większej ruchliwości nośników. Dobrze byłoby też
    wiedzieć dlaczego w miarę współczesne tranzystory wzmacniają znacznie
    lepiej przy pracy w zakresie normalnym niż inwersyjnym, a przy
    germanowych takiego zjawiska nie było. I dlaczego nie zawsze tak jest? I
    co Ty na to? Toż to są podstawy - takie same, jak w lampach, a przecież
    znajomość tranzystorów bipolarnych jest znacznie ważniejsza niż lamp.
    Chcesz wymagać znajomości czegoś, co wiesz, twierdząc, że to podstawy, a
    nie masz pojęcia (jak mocno jestem o tym przekonany, chociaż mogę się
    mylić) o tym samym w przypadku czegoś znacznie bardziej przydatnego? Nie
    uważasz, że to trochę nieuczciwe?
    Co pozwala Ci uznać co jest podstawą, a co nią nie jest?
    Jeszcze raz powtórzę: wartość edukacyjna lamp jako elementów
    wzmacniających o łatwym wytłumaczeniu zasady działania przestała mieć
    znaczenie wraz z pojawieniem się tranzystorów polowych. Reszta - to
    tylko szczegóły. Zmieni się element z lampy na tranzystor germanowy, ten
    na krzemowy, ten z kolei na FETa. Nie ma tak naprawdę znaczenia czego
    ktoś użyje do nauki. Bo podstawy to nie działanie lamp czy tranzystorów
    takich czy innych. Chodzi o umiejętność ich zastosowania niezależnie od
    tego, co to będzie. Czaisz różnicę?

> [...]
    > inżynier projektuje/konstruuje silnik, byłli tylko wsparciem dla niego,
    > a nie wyręką "nie muszę za dobrze znać silnika, bo mi program wszystko
    > policzy". Tyle, że program to jest tylko głupi, bezdennie głupi tłumok,
    > bez krzty myślenia. Operuje sztywnymi algorytmami, nie jest w stanie
    > uwzględnić wszystkiego. A taki inżynier, mający wiedzę większą, niż jego
    > komputer - i przede wszystkim myślący, wychwyci, że np. użyte korbowody
    > mają za niską czestotliwość rezonansową i strzelą, jak się zbliżyć do
    > górnej granicy obrotów. Bardziej z myślenia, niż, z oczywiście też

    I to wszystko najlepiej świeży absolwent?
    No i w ogóle gratuluję wyobraźni na temat projektowania.
    Ja bym jednak zaczął od spraw zasadniczych: pytania jak się realizuje
    pewne sprawy w takim czy innym temacie i czy można znanych rozwiązań
    użyć do przewidywanego zastosowania, czy może trzeba szukać czegoś
    innego? I tyczy się to zarówno rozwiązań, jak i możliwych do użycia
    materiałów.
    A proces projektowania to niestety, ale wygląda jednak nieco inaczej,
    niż sobie wyobrażasz. To ciągłe szukanie kompromisów i robienie
    wszystkiego w kółko, aż wyjdzie rozwiązanie akceptowalne przez
    zainteresowanych. Ten przygotuje to, ten tamto, ale nie da się użyć
    jednego i drugiego, bo np się nie zmieści. I robi się pierwsza
    przymiarkę, zmienia, potem kolejne itd. I wychodzi, że pierwsze
    założenia to w ogóle były do niczego. I że zakładane wcześniej parametry
    są nieosiągalne w tej cenie i trzeba całość zweryfikować.
    No chyba, że chodzi ci o jakiś trywialny projekt, ale to wtedy trudno
    nazwać projektem. Ot, rzemiosło. Takie coś można dać świeżemu
    absolwentowi - niech się pouczy, chociaż potem to i tak trzeba sprawdzić.

    > Inżynier architekt może nie potrafić, bo to nie jego rola. Inżynier
    > elektronik który tego nie potrafi... pozostawiam to bez omówienia...

    Ja też nie skomentuję. Wprawdzie mam pewne spostrzeżenia, ale publicznie
    na pewno ich nie napiszę.

    Pozdrawiam

    DD

  • 176. Data: 2013-04-18 20:56:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości
    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w

    >Mój brat jest z wykształcenia technikiem elektroradiologiem i przez
    >parę lat pracował w zawodzie. Więc spoko, pewnie by dał radę.

    Albo g* a nie dalby rade, bo niemieckie przepisy maja w d* lata
    praktyki a wymagaja _wyzszego_ wyksztalcenia.
    Choc nie wykluczam ze potrzebne wyklsztalcenie daje sie tam szybko
    uzupelnic - w rok czy dwa :-)

    Ktos kiedys pisal o studiach w USA wlasnie na jakims takim kierunku -
    fizyka medyczna czy cos takiego.
    Bylo tam troche techniki, i sporo fizjologii, anatomii itp.

    Bo bez medycznego wyksztalcenia to nie wolno mu strzykawki dotknac,
    wiec jak ma np zrobic zdjecie z kontrastem ... a jak pacjenta odratuje
    jak ten bedzie mial alergie na kontrast ?

    J.

  • 177. Data: 2013-04-18 21:19:25
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Hello Dariusz,
    > Po raz kolejny - nie lamp wszystkich - świadomość, że rozgrzany
    > materiał może emitować elektrony i że w ten sposób w próżni może
    > popłynąć prąd.

    Zjawisko jak zjawisko. Równie dobrze mogę powiedzieć, że podstawą jest
    wiedza, że metal może wyemitować elektrony pod wpływem jeszcze innych
    pobudzeń, albo że podstawą są zjawiska zachodzące w półprzewodniku.
    Tylko co z tego? Sam większości z nich nawet nie pamiętam. Pamiętam, że
    założenia do rozwiązania równań ciągłości w zasadzie powodują, że nie ma
    sensu się nimi bawić na poziomie analitycznym, chociaż się to robiło. A
    przy rozwiązaniach numerycznych sam siedziałem (nie to, żeby było się
    czym chwalić, ale beta typowego tranzystora wyszła mi na poziomie 10000
    przy symulacji dwuwymiarowej, na trójwymiarową brakowało i mocy, i
    pamięci). I tak obliczanie jednego punktu trwało ok 40 minut. Ale i tak
    miało to sens, bo pozwalało prześledzić pewne zjawiska.
    Pamiętam też jak przez mgłę parę tematów z fizyki ciała stałego, a
    bardziej to, że kazano mi się tego uczyć, a nie miałem na to
    najmniejszej ochoty. Ale ktoś uznał, że to są podstawy. Co ciekawe,
    teraz nie ma tego w programie. Zabrakło czasu na ważniejsze,
    przydatniejsze tematy. Ot, mają chociażby więcej zajęć z linii długich -
    myśmy technikę mikrofalową mieli głównie pod kątem anten i falowodów.
    Oczywiście teraz jest VHDL itp.

    > Ale ja od Ciebie nie żądam wiedzy o działaniu starej centrali

    Ty nie, ale oni tak. Może nie do końca, ale nieznajomość centrali była
    przez nich uznana za "nie ma pojęcia o elektronice".

    > telefonicznej, bo to jest wiedza SPECJALISTYCZNA. Ja żądam znajomości
    > na wyrywki PODSTAW i to niekoniecznie z wzorami (choć prawa Ohma nie
    > odpuszczę).

    Ale dla nich wiedza o lampach była wiedzą specjalistyczną, a centrala
    podstawą. Ja nie widzę tu tak naprawdę prawie żadnej różnicy w podejściu
    (ale gdybym miał jednej ze stron przyznać racje, to raczej Tobie niż im,
    chociaż raczej jestem świadom subiektywności takiej oceny). Wiedza o
    termoemisji kiedyś miała duże znaczenie, teraz wg mnie jest na poziomie
    wiedzy o fotoemisji. Jest takie zjawisko - i tak mało kto w ogóle o nim
    wie.

    > [...]
    >
    > Jako elektroników - tak.

    Bo?
    Bo uznałeś coś za podstawy? Równie dobrze można uznać coś zupełnie
    innego, o czym nie wiesz. Bawiłeś się kiedyś transformatą Laplace? A
    może chociaż Fouriera? Toż to takie same podstawy, może nawet
    ważniejsze, bo ponadczasowe (przynajmniej w odniesieniu do powszechnego
    użycia lamp).

    Pozdrawiam

    DD

  • 178. Data: 2013-04-18 21:20:21
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > No tak, tylko ze tluc sie moze 50 tys km, a za 40 tys auto zezlomujesz :-)

    Wolę spokojnie przejechać 40kkm, niż niespokojnie 50...

    > Tak czy inaczej - mowisz o dlagnozie - tlucze pompa oleju.
    > A skad mechanik ma to wiedziec ? Cos tlucze.
    > Moze pompa, moze panewka, moze zawor ...

    To od czego on jest, od kasowania pieniędzy?

    > Generalnie tak. Chyba ze ktos np w dalekie trasy nie jezdzi.

    Wystarczy, że z dala od domu, gdzieś w mieście strzeli. I już kłopot.
    Przerabiane.

    > No tak, tylko ze ja sugeruje ze po wydaniu wydaniu 200 za pompe i 300 za
    > wymiane okaze sie dalej cos tlucze.

    To co za mechanior, że nie potrafi ustalić co tłucze? Pizda, nie mechanior.
    Oczywiście, rozumiem, że może się zdarzyć, że naprawdę nie będzie w stanie,
    ale to musiałby być jakiś bardzo nietypowy samochód. Zwykle dane auto ma
    swoje "predyspozycje", mechanik z wiedzą i doświadczeniem większym, niż
    przeczytanie książki "naprawiam swój samochód" powinien wiedzieć o tym i w
    pierwszej kolejności uderzyć tam, gdzie te usterki najczęściej występują.

    > No to calkowicie powierdzasz sprawnosc systemu :-)
    > Skoro nie ma na nia lekarstwa, to po co ci lekarz ?

    Przykro mi, ale kontynuacja tej części wątku nie jest możliwa. nadal
    lekceważysz tę chorobę. Ale jak dostaniesz pogrypowego zapalenia serca i
    trzeba będzie robić przeszczep, to inaczej pogadasz. Poczytaj sobie o
    powikłaniach pogrypowych.

  • 179. Data: 2013-04-18 21:34:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello J.F,

    >Niekoniecznie ale warto. I na przykład coś takiego:
    >http://www.youtube.com/watch?v=yjMZ5qtyCUc

    Ty sie ucz jak sie przetwornice robi:

    http://web.archive.org/web/20080208171302/http://www
    .abb.com/cawp/gad02181/c1256d71001e0037c12568320047c
    4b8.aspx
    http://web.archive.org/web/20080208171231/http://www
    .abb.com/cawp/GAD02181/613AE4D80F2A48F4C1256DD3002A6
    D77.aspx

    :-)

    J.

    P.S. pare lat temu z okazji smierci jakiegos guru od elektroniki
    analogowej przewinela sie fotka jego stanowiska pracy. Chyba w AD.

    Ktos zapamietal link ? Taki jeden wielki burdel :-)

  • 180. Data: 2013-04-18 21:47:08
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > przekaźnik. Może też być kawałek ferrytu. Pewnie parę innych rozwiązań też
    > by się znalazło. I co Ty na to? Chcesz dalej?

    Chcesz mi o kubitach powiedzieć? Wal śmiało.

    > Mam wrażenie, że nie wiesz czym się powinien zajmować inżynier informatyk.
    > To, że przyzwyczailiśmy się do tego, że wszystkim, wcale nie
    > usprawiedliwia niewiedzy na ten temat. I co na to odpowiesz?

    Skoro chce walić bez podstaw, czyli nawet nie ustawi sobie z którego dysku
    odpalić, bo nie umie, to ja takiemu nie zaufam. Już nawet nie chcę, żeby mi
    umia wykazać znaczenie każdej śrubki. Ale do licha, naprawdę niech umie
    chociaż ustawić start systemu i ewentualnie zainstalować dzieciakowi
    "Łindołsa". Już dobra, niech nie dobiera kart graficznych. Ale odpalić
    powinien umieć sam.

    > To ja jeszcze raz zapytam: czy wiesz, jak działa tranzystor? Bo jeżeli

    Wiem, nie wiem, nie jestem zawodowcem. Mnie przystoi nie wiedzieć tego, czy
    owego, moge sobie doczytać, jeśli coś robię i gdzieś utknę, nie kombinuję,
    tylko czytam. Literatura jest nie po to, by ładnie na półce wyglądała, etc.,
    tylko, żeby jej używać. Gdybym był zawodowcem, była by to "lektura
    obowiazkowa".

    > Chcesz wymagać znajomości czegoś, co wiesz, twierdząc, że to podstawy, a

    Załóżmy, że nie wiem. Zwracam się z czymś, od kogo bym oczekiwał, że będzie
    mądrzejszy ode mnie. Skąd mogę wiedzieć, czy to co mówi, jest prawdziwe, czy
    to tylko dukanie osoby, która nie wiedząc, nadrabia miną i wymijającymi
    odpowiedziami? Czy wręcz, nie wprowadza mnie w błąd... Niestety, trafiłem na
    takich ancymonów, więc jestem niejako z natury, nieufny. I zdobyć moje
    zaufanie nie jest łatwo.

    > Ja też nie skomentuję. Wprawdzie mam pewne spostrzeżenia, ale publicznie
    > na pewno ich nie napiszę.

    Wiem jakie. Już padło to stwierdzenie. Nie obraziłem się.