    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Magister Inżynier elektronik
    Date: Thu, 18 Apr 2013 21:19:25 +0200
    <516fa30c$0$1268$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <516fa922$0$1252$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <516fb8ff$0$1218$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkojnl$103$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <kkp5aa$pdl$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>

    > Hello Dariusz,
    > Po raz kolejny - nie lamp wszystkich - świadomość, że rozgrzany
    > materiał może emitować elektrony i że w ten sposób w próżni może
    > popłynąć prąd.

    Zjawisko jak zjawisko. Równie dobrze mogę powiedzieć, że podstawą jest
    wiedza, że metal może wyemitować elektrony pod wpływem jeszcze innych
    pobudzeń, albo że podstawą są zjawiska zachodzące w półprzewodniku.
    Tylko co z tego? Sam większości z nich nawet nie pamiętam. Pamiętam, że
    założenia do rozwiązania równań ciągłości w zasadzie powodują, że nie ma
    sensu się nimi bawić na poziomie analitycznym, chociaż się to robiło. A
    przy rozwiązaniach numerycznych sam siedziałem (nie to, żeby było się
    czym chwalić, ale beta typowego tranzystora wyszła mi na poziomie 10000
    przy symulacji dwuwymiarowej, na trójwymiarową brakowało i mocy, i
    pamięci). I tak obliczanie jednego punktu trwało ok 40 minut. Ale i tak
    miało to sens, bo pozwalało prześledzić pewne zjawiska.
    Pamiętam też jak przez mgłę parę tematów z fizyki ciała stałego, a
    bardziej to, że kazano mi się tego uczyć, a nie miałem na to
    najmniejszej ochoty. Ale ktoś uznał, że to są podstawy. Co ciekawe,
    teraz nie ma tego w programie. Zabrakło czasu na ważniejsze,
    przydatniejsze tematy. Ot, mają chociażby więcej zajęć z linii długich -
    myśmy technikę mikrofalową mieli głównie pod kątem anten i falowodów.
    Oczywiście teraz jest VHDL itp.

    > Ale ja od Ciebie nie żądam wiedzy o działaniu starej centrali

    Ty nie, ale oni tak. Może nie do końca, ale nieznajomość centrali była
    przez nich uznana za "nie ma pojęcia o elektronice".

    > telefonicznej, bo to jest wiedza SPECJALISTYCZNA. Ja żądam znajomości
    > na wyrywki PODSTAW i to niekoniecznie z wzorami (choć prawa Ohma nie
    > odpuszczę).

    Ale dla nich wiedza o lampach była wiedzą specjalistyczną, a centrala
    podstawą. Ja nie widzę tu tak naprawdę prawie żadnej różnicy w podejściu
    (ale gdybym miał jednej ze stron przyznać racje, to raczej Tobie niż im,
    chociaż raczej jestem świadom subiektywności takiej oceny). Wiedza o
    termoemisji kiedyś miała duże znaczenie, teraz wg mnie jest na poziomie
    wiedzy o fotoemisji. Jest takie zjawisko - i tak mało kto w ogóle o nim
    wie.

    > [...]
    >
    > Jako elektroników - tak.

    Bo?
    Bo uznałeś coś za podstawy? Równie dobrze można uznać coś zupełnie
    innego, o czym nie wiesz. Bawiłeś się kiedyś transformatą Laplace? A
    może chociaż Fouriera? Toż to takie same podstawy, może nawet
    ważniejsze, bo ponadczasowe (przynajmniej w odniesieniu do powszechnego
    użycia lamp).

    Pozdrawiam

    DD