  • 31. Data: 2010-07-15 07:59:34
    Temat: Re: Lustrzanka, rozdzielczość matrycy a "duże" odbitki
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mariusz [mr.] pisze:
    > Nb.: Teoretycznie można sobie wyobrazić matrycę o fotokomórkach tak
    > małych, że aż jednofotonowych (ponad poziom szumu). Brak fotonu - czerń,
    > jeden foton - biel, dwa fotony - przepał. ;-)
    > I tu już nie sprawdzi się twoja metoda interpolacji w dół (słuszna
    > szczególnie w przypadku "nadmuchanych" kompaktów i scen o małej
    > dynamice) - przepał interpolowany w dół wciąż pozostaje przepałem, a
    > dynamika wcale nam nie wyskakuje jak diabeł z pudełka... ;-)

    Ależ proszę, służę przykładem sprzed lat, dla uproszczenia mono, ale
    złożenie trzech pikseli rgb da rezultaty podobne w kolorze:
    Oryginał:
    http://grejt.grejt.pl/temp/1_bit/1bit_1.jpg
    Oryginał powiększony ileś tam razy i przekonwertowany na dwa poziomy
    (przepał i czerń :)
    http://grejt.grejt.pl/temp/1_bit/1bit_2.png
    Resajz tegoż z interpolacją do wymiarów początkowych:
    http://grejt.grejt.pl/temp/1_bit/1bit_3.jpg

    Tak na marginesie, tak działają drukarki :)

    Matryca ''fotonowa'' byłaby chyba najciekawszym rozwiązaniem do
    zbierania obrazu, podobnie jak jednobitowe przetworniki a/d w dźwięku.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 32. Data: 2010-07-15 08:01:08
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Thu, 15 Jul 2010 02:06:52 +0200, Mariusz [mr.] napisał(a):

    > Rosnąca liczba pikseli to spadająca ilość fotonów-elektronów
    > przypadających na jeden piksel = spadająca "rozdzielczość świetlna"
    > piksela - do przesady rosnąca kwantyzacja sygnału, rosnąca podatność na
    > szum termiczny (a wraz z rosnącym skomplikowaniem układu dodatkowo
    > jeszcze rosnący szum elektroniczny zniekształcający wyniki).

    Nie bierzesz w ogóle pod uwagę innych udoskonaleń w konstrukcji matryc
    (Back-Side Illuminated, czy choćby Gapless Microlenses), które wpływają na
    lepsze wykorzystanie padającego światła.

    "A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
    Alvy Singer

  • 33. Data: 2010-07-15 08:09:53
    Temat: Re: Lustrzanka, rozdzielczoĹ?Ä? matrycy a "duĹźe" odbitki
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Andrzej Libiszewski" <a...@g...usunto.pl> wrote:

    > Nie bierzesz w ogóle pod uwagę innych udoskonaleń w konstrukcji matryc

    Biorę... :) Przecież pisałem o trzymaniu się danej technologii... :))

    > (Back-Side Illuminated, czy choćby Gapless Microlenses), które
    > wpływają na lepsze wykorzystanie padającego światła.

    Wciąż na to liczę, jednak powoli będzie nam trzeba przyzwyczaić się
    do stagnacji w tym obszarze - wg DxO poprawa, nawet po uwzględnieniu
    narastającego zagęszczania pikseli jest ledwo mierzalna, a ostatnie
    "wynalazki" okazały się niestety bardziej marketingowymi trickami.

    Przez ostatnie kilka lat trochę za to się chyba poprawiła softwarowa
    obróbka sygnału - widzę to porównując sample z kompaktów na max.
    czułościach - tu widać pewną poprawę (przy uwzględnieniu gęstości
    pikseli, bo czasem ta poprawa to jednak jest pogorszenie... :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 34. Data: 2010-07-15 08:21:22
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Thu, 15 Jul 2010 10:09:53 +0200, Mariusz [mr.] napisał(a):

> [...]
    > narastającego zagęszczania pikseli jest ledwo mierzalna, a ostatnie
    > "wynalazki" okazały się niestety bardziej marketingowymi trickami.

    Jakaś tam poprawa jednak jest, matryca 15Mpix z 500D punktuje niżej niż
    18Mpix z 550D. Z BSI na dużych sensorach chyba jeszcze nikt nie
    eksperymentował, a to też pewnie sporo zmieni - w kompaktach wyraźnie widać
    różnicę.

> [...]
    > czułościach - tu widać pewną poprawę (przy uwzględnieniu gęstości
    > pikseli, bo czasem ta poprawa to jednak jest pogorszenie... :))

    Coraz więcej mocy obliczeniowej jest dostępne, to i obrobić sygnał łatwiej.
    Programowa korekcja wad obiektywów nie wzięła się znikąd.

    "Nie zawsze wola ministrów wyznacza bieg historii i niekoniecznie
    pontyfikat kapłanów porusza rękoma Boga."

  • 35. Data: 2010-07-15 08:35:43
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > (przepał i czerń :)
    > http://grejt.grejt.pl/temp/1_bit/1bit_2.png
    > Resajz tegoż z interpolacją do wymiarów początkowych:

    Eee, to jest dobry trik do zagadania klienta... ;-) Można sobie
    poszukać w sieci podobnych trików np. matematycznych, gdzie 2x2=5, itp.
    sztuczki wychodzą (niedawno nawet analizowałem taką o obniżaniu ceny w
    hotelu - z pięć minut mi zajęło, gdzie jest myk w całej sztuczce... ;-)

    Tu: nie można zapominać, że wyniki brane są z "matrycy
    małopikselowej". Gdyby zdjęcie "bit_2" zrobić taką gęstą matrycą, to nie
    tylko możliwa do zarejestrowania dynamika by spadła, ale i wzrosły
    szumy. W połączeniu z kolorem te niejednorodności pomiędzy sąsiednimi
    pikselami produkują nam tak miły szum RGB obniżający zarazem kontrast,
    który w wyniku tego trzeba "ciągnąć". Rosną też wymagania co do samego
    szkła, choć po interpolacji w dół akurat ten problem zanika. Mogą się za
    to pewnie prędzej pojawić problemy z falową naturą światła - jakieś
    interferencje, itp. zjawiska.

    Ale jest już taki upał, że chyba zrobię sobie wolne od tak poważnych
    tematów... ;-)

    > Matryca ''fotonowa'' byłaby chyba najciekawszym rozwiązaniem do
    > zbierania obrazu, podobnie jak jednobitowe przetworniki a/d w dźwięku.

    Gdyby sprawność była odpowiednio wysoka, to w ogóle - marzenie... :))
    Albo ogromne detektory do wykrywania skrajnie słabych sygnałów
    (brak przepału, bo tak mało fotonów), albo małe matryce za to z
    piekielnie krótkimi czasami.

    [mr.]

  • 36. Data: 2010-07-15 08:41:14
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Thu, 15 Jul 2010 10:35:43 +0200, Mariusz [mr.] napisał(a):

> [...]
    > Albo ogromne detektory do wykrywania skrajnie słabych sygnałów
    > (brak przepału, bo tak mało fotonów), albo małe matryce za to z

    Tylko gdzie ten ciekły azot do chłodzenia detektora wcisnąć? ;)

  • 37. Data: 2010-07-15 08:46:15
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Jakaś tam poprawa jednak jest, matryca 15Mpix z 500D punktuje niżej
    > niż 18Mpix z 550D.

    Bo zepsuć matrycę zawsze można. ;-) Ja patrzę po szczytach -
    maksymalnych osiągnięciach w danej gęstości matrycy - i tu już (eheu!)
    poprawa jest czysto symboliczna (na pewno niewarta wyrzucania starego
    aparatu do śmieci).

    > Z BSI na dużych sensorach chyba jeszcze nikt nie
    > eksperymentował, a to też pewnie sporo zmieni - w kompaktach wyraźnie
    > widać różnicę.

    No właśnie, im większy piksel, tym mniej widoczna różnica. I dlatego
    też nikt nie eksperymentował. A nawet w tym pierwszym Sony z BSI wyniki
    były mocno przereklamowane (osobiście rozgryzałem sample)).

    > Coraz więcej mocy obliczeniowej jest dostępne, to i obrobić sygnał
    > łatwiej. Programowa korekcja wad obiektywów nie wzięła się znikąd.

    Tak, to chyba najbardziej prawdopodobna przyczyna. Plus krzywa
    doświadczenia - firmy coraz więcej wiedzą o możliwościach softwarowej
    poprawy obrazu (i stąd też coraz częściej raw-y nie spełniają definicji
    rawa - nie są surowym zapisem danych z matrycy).

    [mr.]

  • 38. Data: 2010-07-15 09:04:34
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    > Przy wymaganym formacie zdjęcia - np. dla formatu 3:2 i dłuższego boku
    > 80cm (do około 1m) - co będzie lepszym rozwiązaniem:
    > - lustrzanka z pełną klatką i "napakowaną matrycą" np, Sony A850 i 23MPx
    > - lustrzanka z pełną klatką i "nienapakowaną" matrycą np, Nikon 3D i 12MPx
    >
    > Do w/w opcji przewidziany "ostry" obiektyw 24-70mm/F2.8 w danym systemie
    > (Sony lub Nikon).
    > Pomijam kwestię ceny w/w zestawów.

    Dziękuję za Wasze uwagi i praktyczne informacje w temacie.
    Mnie jeszcze interesuje inna kwestia - skoro dla "dużych" formatów odbitek
    (wydruków) "napakowana" matryca lustrzanki FF często się przydaje - a nie
    zawsze idzie to w parze z jakością zdjęcia (niskie szumy np. wygeneruje
    tutaj Nikon z FF i 12MPx :
    - można z wykorzystaniem statywu "bawić się" w składanie kilku zdjęć
    budujących właśiwy kadr (ten sposób osobiście mnie się podoba; więcej pracy
    przy obróbce - ale efekty mogą być ciekawe)
    - wykorzystać - tak robią to profesjonaliści z potencjałem finansowym
    (raczej nie w Polsce) - użyć cyfrowego średniego-formatu
    - cofnąć się w czasie i wykorzystać technikę kliszy filmowej - zalecany
    również średni-format i np. nieśmiertelny Pentax średnio-formatowy);
    następnie wysokiej klasy skaner do filmów i dostajemy wysoką dobrej jakości
    "odbitkę cyfrową" na poziomie 30Mpx i więcej (w odniesieniu do matrycy
    cyfrowej).
    No właśnie jakie roździelczości można osiągnąć skanując klatkę filmu dla FF
    i średniego formatu ?
    Czy klisza filmowa w odniesieniu do współczesnych matryc FF - nie będzie
    miała mniejszego zakresu tonalnego ?

    Pzdr, Sławek

  • 39. Data: 2010-07-15 09:11:54
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Klienci przeważnie się mylą, ale grunt że płacą za to że się mylą ;)
    > (w szczególności konsultanci poszliby z torbami, jakby to oni się
    > mylili a nie klienci, i można sobie to odczytać na parę sposobów :))

    :)

  • 40. Data: 2010-07-15 09:29:49
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "slawmir" <s...@w...pl> wrote:

    Oczywiście wszyscy tu zakładamy, że naprawdę macie konkretne powody
    żeby bić rekordy reprodukcji obrazu... :)) Bo jeśli jest to tylko
    sztuka dla sztuki, a wszystko na koniec i tak pójdzie do drukarni
    znajomego pana Mietka... ;-)

> [...]
    > budujących właśiwy kadr (ten sposób osobiście mnie się podoba; więcej
    > pracy przy obróbce - ale efekty mogą być ciekawe)

    Kombinowanie. Bardzo teoretyczne, duże ograniczenia co do kadru
    (ruch - choćby gałęzie na średnim wietrze!), a potem ponadstandardowa
    obróbka nad złożeniem, ew. poprawa geometrii.
    Lepsze efekty może przynieść idealne kadrowanie pojedynczych kadrów
    (bez potrzeby późniejszego obcinania).

    > - wykorzystać - tak robią to profesjonaliści z potencjałem finansowym
    > (raczej nie w Polsce) - użyć cyfrowego średniego-formatu

    Wąska nisza i w związku z tym b. drogo. W Polsce też robią (jeszcze drożej).

> [...]
    > dostajemy wysoką dobrej jakości "odbitkę cyfrową" na poziomie 30Mpx i
    > więcej (w odniesieniu do matrycy cyfrowej).

    Szkło też musi być zacne.

    > No właśnie jakie roździelczości można osiągnąć skanując klatkę filmu
    > dla FF i średniego formatu ?

    Ty się nie pytaj o rozdzielczości, ty się może zapytaj o wierność kolorów?

    > Czy klisza filmowa w odniesieniu do współczesnych matryc FF - nie
    > będzie miała mniejszego zakresu tonalnego ?

    Chyba jeszcze nie jest tak dobrze, żeby miała. Ale i tak trzebaby
    zrobić bracketing - to nie cyfra, żeby sobie od razu podejrzeć
    histogram. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]