  • 1. Data: 2010-07-13 16:13:23
    Temat: RAW - dwa pytania
    Od: "andrzej dulek" <x...@g...com>

    Narobiłem trochę landszaftów w Chorwacji i w trakcie pobytu zmieniłem
    strategię, zacząłem niedoświetlać -2/3 EV. Dało to mniejsze przepalenia,
    które są w dużej mierze naprawialne a cienie dają się przeważnie wyprowadzić
    do "widocznych".
    Dobra to strategia?
    Gdy ogólna jasność zdjęcia subiektywnie jest do korekty na + lub - to robić
    to suwakiem ekspozycji czy jasności bo ja jakoś nie widzę różnicy w
    działaniu.

  • 2. Data: 2010-07-13 16:33:54
    Temat: Re: RAW - dwa pytania
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Tue, 13 Jul 2010 18:13:23 +0200, andrzej dulek napisał(a):

    > Narobiłem trochę landszaftów w Chorwacji i w trakcie pobytu zmieniłem
    > strategię, zaczšłem niedoœwietlać -2/3 EV. Dało to mniejsze przepalenia,
    > które sš w dużej mierze naprawialne a cienie dajš się przeważnie wyprowadzić
    > do "widocznych".
    > Dobra to strategia?

    A sprawdza ci się? Bo jak tak, to znaczy, że jest dobra. Nie wydaje mi się,
    żeby była jakaś jedynie słuszna droga której należy się kurczowo trzymać.

    > Gdy ogólna jasnoœć zdjęcia subiektywnie jest do korekty na + lub - to robić
    > to suwakiem ekspozycji czy jasnoœci bo ja jakoœ nie widzę różnicy w
    > działaniu.

    IMHO najpierw ekspozycji. Ale tu też raczej należy zwracać uwagę na wynik,
    a potem trzymać się jakichś zasad ;)

    "Krocz naprzód, mężny światłości synu
    A te sedesy w kolorze jaśminu
    Skąpanego w bladej poświacie miesiąca
    Znajdziesz tam, kędy wiedzie strzała gorejąca!"

  • 3. Data: 2010-07-13 16:34:39
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    andrzej dulek wrote:
> [...]
    > które sš w dużej mierze naprawialne a cienie dajš się przeważnie wyprowadzić

    Tak.

    > Gdy ogólna jasno?ć zdjęcia subiektywnie jest do korekty na + lub - to robić
    > to suwakiem ekspozycji czy jasno?ci bo ja jako? nie widzę różnicy w
    > działaniu.

    Suwak ekspozycji modyfi8kuje dane przed nałożeniem krzywej gamma. Suwak jasności
    po. Jak chcesz zasymulować zmianę EV w aparacie to musisz kręcić ekspozycją.

  • 4. Data: 2010-07-13 18:25:07
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Dnia 2010-07-13, o godz. 18:13:23
    "andrzej dulek" <x...@g...com> napisał(a):

    > Dało to mniejsze przepalenia, które sš w dużej mierze naprawialne a cienie dajš się
    > przeważnie wyprowadzić do "widocznych".
    > Dobra to strategia?

    Bo ja wiem? Jesli nie jestes w stanie ocenic tego na podstawie wynikow
    obrobki to porownaj sobie histogramy i zobacz w ktorym przypadku wiecej
    sie miesci w zakresie matrycy...

  • 5. Data: 2010-07-13 18:55:59
    Od: cinsan <m...@g...com>

    On Jul 13, 6:13 pm, "andrzej dulek" <x...@g...com> wrote:
    > Gdy ogólna jasność zdjęcia subiektywnie jest do korekty na + lub - to robić
    > to suwakiem ekspozycji czy jasności bo ja jakoś nie widzę różnicy w
    > działaniu.

    Popatrz na post z 7 lipca tutaj: http://lightroomkillertips.com/

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 6. Data: 2010-07-13 22:51:43
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    Użytkownik "andrzej dulek" <x...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > Narobiłem trochę landszaftów w Chorwacji i w trakcie pobytu zmieniłem strategię,
    > zaczšłem niedoowietlać -2/3 EV. Dało to mniejsze przepalenia, które sš w dużej
    > mierze naprawialne a cienie dajš się przeważnie wyprowadzić do "widocznych".
    > Dobra to strategia?
    > Gdy ogólna jasnooć zdjęcia subiektywnie jest do korekty na + lub - to robić to
    > suwakiem ekspozycji czy jasnooci bo ja jakoo nie widzę różnicy w działaniu.

    dobra pod warunkiem, że masz aparat z bardzo dobra matrycą nie jakiegoś
    cropa tylko cos pokroju D700, 5DMKII. Osobiście jednak szedłbym na granicy
    przepału w RAW... mimo wszystko. Potem możesz więcej z takim RAWem
    na etapie obróbki postępując świadomie :)

    Roger

    --
    Marcin 'Roger' Pojałowski
    fotografia ślubna: http://www.slubna.net

  • 7. Data: 2010-07-14 08:45:11
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Wed, 14 Jul 2010 00:51:43 +0200, Roger from Cracow napisał(a):

> [...]
    > przepału w RAW... mimo wszystko. Potem możesz więcej z takim RAWem
    > na etapie obróbki postępując świadomie :)

    A ja się zastanawiam dlaczego uznajesz, że na crop nie ma dość dobrych
    matryc do takiego naświetlania?

    "Dar jest błogosławieństwem ofiarodawcy"

  • 8. Data: 2010-07-14 08:58:06
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Dobra to strategia?

    Pomijając inne wypowiedzi uważam że na tyle dobra, na ile
    odpowiadają Ci jej wyniki ;-). Ja np. prawie zawsze
    niedoświetlam 1/3-2/3 EV ponieważ tak bardziej mi się
    podoba. To rzecz gustu a nie "obiektywnych" danych ze
    słupków histogramu, krzywych gamma itp. pierdół... Tego typu
    pytania wskazują, że chcesz osiągnąć fotografię "idealną
    książkowo", a nie taką, jaka będzie się TOBIE podobała ;-)
    Ale pewnie się mylę, co jest rzeczą ludzką ;-)))

  • 9. Data: 2010-07-14 09:27:54
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    Użytkownik "Andrzej Libiszewski" <a...@g...usunto.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:1nylfurpfbdft$.1e8pyd6b6n1r6.dlg@40tude
    .net...

    > A ja się zastanawiam dlaczego uznajesz, że na crop nie ma dość dobrych
    > matryc do takiego naświetlania?

    po moich doświadczeniach, które mogą być już nieaktualne. Na pewno
    50D oraz 550D się do tego nie nadają. Szumy się strasznie namnażają
    po ciągnięciu zdjęcia za uszy w cieniach. Po prostu na co dzień pracuje
    na sprzęcie klasy 5D teraz 5D II i tam matryce pozwalają na robienie
    prawie cudów. Robie zdjęcia usługowo zatem mam bardzo krytyczne
    podejście do tych aspektów.

    Roger

  • 10. Data: 2010-07-14 09:36:18
    Od: "Krzysztof W." <k...@a...pl>

> [...]
    > Gdy ogólna jasnoœć zdjęcia subiektywnie jest do korekty na + lub - to
    > robić to suwakiem ekspozycji czy jasnoœci bo ja jakoœ nie widzę różnicy w

    Dorzucę swoje "2 grosze"

    Prawie zawsze do landszaftów mam polar, dlatego musze dodać EV +0,33 do 1
    Małe przepalenia są lepsze niż "puste mocne cienie" Z pustych cieni wyjdzie
    Ci tylko ziarno. A lekkie miejscowe przepalenia łatwo skorygować w RAWie np
    w ACR - PS CS, lub LR

    Po za tym,do takich korekt na światłach, półświatłach i cieniach najlepiej
    się nadają krzywe.

    Krzysztof Wysocki
    ArtsDesign - projektowanie graficzne
    www.artsDesign.pl