  • 1. Data: 2010-07-14 12:47:43
    Temat: Lustrzanka, rozdzielczość matrycy a "duże" odbitki
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Witam,
    Pytanie laika w temacie dużych formatów odbitek:

    Przy wymaganym formacie zdjęcia - np. dla formatu 3:2 i dłuższego boku 80cm
    (do około 1m) - co będzie lepszym rozwiązaniem:
    - lustrzanka z pełną klatką i "napakowaną matrycą" np, Sony A850 i 23MPx
    - lustrzanka z pełną klatką i "nienapakowaną" matrycą np, Nikon 3D i 12MPx

    Do w/w opcji przewidziany "ostry" obiektyw 24-70mm/F2.8 w danym systemie
    (Sony lub Nikon).
    Pomijam kwestię ceny w/w zestawów.

    Jak w praktyce (do druku) jest wymagana "rzeczywista" (nieinterpolowana)
    rozdzielczość zdjęcia i ile można na jego bazie interpolować np. w PS ?
    Np. dla formatu 70:47cm rozdzielczość zdjęcia (JPG) 140dpi - interpolowana w
    PS do 200dpi.
    Czy dla dużych formatów i dobrej jakości odbitki (druku) wymogiem minimalnym
    jest również 200dpi - czy ta granica schodzi w dół ?
    Dochodzi tutaj pewnie kwestia odległości oglądania takiej odbitki
    (wydruku) - ale nie znam zależności w tej kwesti.

    Pzdr, Sławek

  • 2. Data: 2010-07-14 13:17:44
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    slawmir wrote:

> [...]
    > Dochodzi tutaj pewnie kwestia odległości oglądania takiej odbitki
    > (wydruku) - ale nie znam zależności w tej kwesti.

    Ale to jest kluczowa sprawa, bo np. billboardy mają piksele wielkości pięści,
    natomiast ciężko powiesić takie zdjęcie na ścianie.

  • 3. Data: 2010-07-14 13:46:48
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    > Ale to jest kluczowa sprawa, bo np. billboardy mają piksele wielkości
    > pięści, natomiast ciężko powiesić takie zdjęcie na ścianie.

    Dobrze - więc bardziej ten punkt sprecyzuję: odbitka (wydruk) wielkości 90cm
    x 60cm umieszczony (będący jednym z elementów) tablicy reklamowej na stoisku
    reklamowym (na targach). Odległość oglądania - "dowolna" na jaką podejdzie
    uczestnik targów - "może ją nawet dotknąć nosem".
    Jaki wypracować kompromis w tej kwesti - wiem, że dla konkretnych formatów
    są zalecane "odległości oglądania" i dla nich przygotowuję się odpowiednie
    DPI.

  • 4. Data: 2010-07-14 16:03:52
    Od: "Kriss" <k...@a...pl>

> [...]
    > są zalecane "odległości oglądania" i dla nich przygotowuję się odpowiednie

    Nie ma kompromisów. Po prostu dobre jakościowo zdjęcie wstawia się w
    grafikę. W skali wydruku 1:1 rozdzielczość spada-wychodzi to czasem 60ppi
    lub mniej. Nie ma problemu. Nie ma potrzeby interpolować. Dobrze taki
    projekt przygotować w pdfie (kolory CMYK), bez resamplowanej bitmapy, bez
    kompresji, a napisy i wszelkie grafiki wektorowe mamy jako czysta gładka
    linia - wektor.
    Taki plik można drukować swobodnie, a jak drukarni marudzi, to szybko w PS
    rasamplujemy pdfa to Tifa skala 1:1 60-80 ppi - zależnie od wielkości.
    http://www.graphic.pl/przygotowanie.html - na przykład

    Krzysztof Wysocki
    ArtsDesign - projektowanie graficzne
    www.artsDesign.pl

    Zapraszam do odwiedzenia:
    www.artsdesign.pl/fotografia/fotografia.htm - fotografia
    www.flickr.com/photos/37618550@N02/ - fotografia
    www.plfoto.com/167249/autor.html - fotografia

  • 5. Data: 2010-07-14 16:09:38
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > Taki plik można drukować swobodnie, a jak drukarni marudzi, to szybko w PS
    > rasamplujemy pdfa to Tifa skala 1:1 60-80 ppi - zależnie od wielkości.

    60-80ppi...

    Wez chlopie nie ppierdol bo jeszcze ktos to wezmie za madra rade.

    Przy takich wartosciach przy ogladaniu z bliska beda mydliny.

  • 6. Data: 2010-07-14 16:35:41
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    slawmir pisze:
> [...]
    > - lustrzanka z pełną klatką i "nienapakowaną" matrycą np, Nikon 3D i 12MPx

    Więcej pikseli jest lepiej, rzecz chyba dość oczywista :)
    Tylko chodzi o prawdziwe piksele, a te zależą od budowy matrycy,
    obiektywu, warunków powstania zdjęcia i obróbki.
    Tak na marginesie granica ''napakowania'' (czyli chwili, gdzie zaczną
    się obiektywne kłopoty) dla ff to co najmniej 100Mpx.

> [...]
    > Dochodzi tutaj pewnie kwestia odległości oglądania takiej odbitki
    > (wydruku) - ale nie znam zależności w tej kwesti.

    No właśnie i jeszcze temat zdjęcia, jego odporność na interpolację i tak
    dalej. Można mniej więcej określić warunki, ale... mniej więcej.
    Dodać należy, że w większości wypadków da się zrobić panoramę z co
    najmniej dwóch ujęć, dwa - trzy ujęcia powiększają rozdzielczość znacząco.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 7. Data: 2010-07-14 17:05:20
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Janko Muzykant wrote:

> [...]
    > Tak na marginesie granica ''napakowania'' (czyli chwili, gdzie zaczną
    > się obiektywne kłopoty) dla ff to co najmniej 100Mpx.

    Jak to ma być tylko jakiś stand na targach to zawsze można dodać po interpolacji
    delikatne ziarno, to ładnie udaje detale.

  • 8. Data: 2010-07-14 17:12:08
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Jak to ma być tylko jakiś stand na targach to zawsze można dodać po
    > interpolacji delikatne ziarno, to ładnie udaje detale.

    Dokładnie i z powodzeniem stosuję :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /publikując swe dane prowokujesz wszystkich do wszystkiego - Polaku,
    kryj się!/

  • 9. Data: 2010-07-14 17:13:04
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Janko Muzykant napisał(a):

    > Więcej pikseli jest lepiej, rzecz chyba dość oczywista :)

    Za dużo pikseli jest jak jeżdżenie Hummerem po mieście :-)
    Można, ale kosztowne: archiwizacja, czas obróbki (czytaj: dużo pali,
    problemy z parkowaniem). A dupa mieści się w kompakcie.

    --
    Mirek

  • 10. Data: 2010-07-14 17:16:26
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    John Smith pisze:

    > Za dużo pikseli jest jak jeżdżenie Hummerem po mieście :-)
    > Można, ale kosztowne: archiwizacja, czas obróbki (czytaj: dużo pali,
    > problemy z parkowaniem). A dupa mieści się w kompakcie.

    Ale my tu o 80 cm...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /nie każdy cieć to cieć, nie każdy prezydent to prezydent.../