    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <e...@g...com>
    <c...@g...com>
    <d...@g...com>
    <12k2ofxur31nc$.23llonsrywop.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    Subject: Re: Linia wysokiego napięcia jak pijany zając
    Date: Wed, 4 May 2016 13:08:05 +0200

    dyskusyjnych:b1c2cd5e-f882-4180-bc5a-8a2891be6d6d@go
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 4 maja 2016 03:26:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    >Bełkot o "przeinwestowaniu Zachodu" to jest oficjalna retoryka rządu.

    Ja watpie w to, ze rzad liczyl na to, ze bedziemy miec tani prad. To
    zbyt dalekie myslenie, jak na rzad :-)

    Oficjalna retoryka ? Gdzie to znalazles ?

    Rzadowi sie nie chcialo doplacac do odnawialnych zrodel, zreszta nie
    bardzo mial z czego.

    > Która zresztą nijak się ma do rzeczywistych poczynań, więc trudno tu
    > mówić o jakiejś wielkiej wizji. We wschodnich Niemczech są trzy
    > ogromne elektrownie (gotowe, na chodzie, z własnym źródłem paliwa)
    > do kupienia w pakiecie za miliard PLN, a PGE (czyli rząd) planuje
    > zacząć budowę jednej u siebie (inwestycja na ileś tam lat, zanim
    > zacznie zarabiać) za 30 miliardów.
    >Oczywiście żaden bank nie pożyczy im na to ani grosza, więc zgadnij
    >kto za to zapłaci.

    Pytanie, czy sie zwroci. Bo jesli zdazy na siebie zarobic ... to moze
    i dobrze, ze nam kaze zainwestowac :-)

    >Bardzo mnie to podbudowało. Od razu poczułem się lepiej.

    Efekt taki, ze potem w energetyke dlugo nie trzeba bylo inwestowac, a
    i tych certyfikatow weglowych duzo nam przyslugiwalo.
    A teraz sie zmienia - m.in. stare elektrownie dobiegaja konca
    technologicznego zywota.

    A sam wiesz, ze ekologoczne zrodla wymagaja rezerwowej elektrowni ...
    i co, na rosyjski gaz stawiac ?

    >Teraz, kiedy działa LitPol Link i NordBalt, a w perspektywie jest
    >Ostrowiec i być może Kaliningrad- na pewno nie ma.

    A jak tam czytam, ze dzieki LitPol polski prad sprzedaje sie na
    Litwie.
    No to trzeba go produkowac. Najlepiej z taniego, rosyjskiego wegla :-)

    >Skutkiem głupich prób zaklinania rzeczywistości przez PIS (PO też się
    >przyłożyło) jest utrata wiarygodności jako poważnego partnera u
    >najbliższych sąsiadów (krajów bałtyckich) na przykładzie Ignaliny 2
    >(plus dalsze skutki np Możejki).

    A co bylo pierwsze ?
    Bo za numery z Mozejkami, to g* powinnismy Litwinom dawac. Sprzedawac.

    >Możesz marudzić że technologie drogie, ale jak udajesz że nie widzisz
    >wpływu takiego marudzenia na rzeczywistość, to nie masz nic do
    >powiedzenia.

    Zaraz - marudze przeciez w okreslonym celu.
    Jesli sa tansze technologie ... to zle, ze idziemy w tansze ?

    >Nie rozumiesz jak działa gospodarka.
    >Najpierw trzeba poprzeć, dopiero potem jest sukces.

    No to popierajmy z glowa. Najpierw poprzyjmy pare projektow badawczo
    rozwojowych opracowania konstrukcji takich generatorow, potem
    poprzyjmy wdrozenie ich w eksploatacje.
    A nie popierajmy budowania elektrowni na obcej technologii.

    >Wszystko z importu (choć wieże nie) bo rynek nie ma dużego wsparcia
    >(kolejny rząd ma w dupie OZE).
    >Jak by był program rządowy, czyli stały strumień pieniądza,
    >przewidywalny w jakiejś tam perspektywie, to przemysłowi by się
    >opłacało zająć się własnymi produktami. A tak- rozwijamy przemysł
    >duński, niemiecki, chiński...

    No to po ch* doplacac jeszcze do stawiania takich elektrowni ?

    Nawiasem mowiac - istnieje mozliwosc uzyskania unijnej dotacji na
    opracowanie takich generatorow, no ale jeszcze trzeba miec odpowiednio
    mocna firme,

    >A, perowskity jeszcze są. Chcesz się założyć jak skończy ten projekt?

    No coz, nauke opanowal marketing.
    Aby dostac grant, trzeba dobrze sprzedac wlasny temat.
    Gazety tez szukaja sensacji i pisza w tym tonie, bo sie lepiej
    sprzedaje.

    W efekcie - nie wiem jaki w tym potencjal lezy i nie wiem jakie my
    mamy atuty.
    Mozliwe, ze by i tak niewiele z tego wyszlo.

    Ale na pewno takie badania trwaja wiele lat - i to raczej 20 niz 5.
    Myslisz, ze rodzimych inwestorow na to stac ?
    No, taki Tauron moglby.

    Zalozysz sie, jak sie skonczy ITER ?

    J.