    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 13 Apr 2017 00:24:04 -0700 (PDT)
    <9...@g...com>
    <oclop4$76b$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Latająca butla
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 13 kwietnia 2017 02:39:49 UTC+9 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Pokazane startupy nie są urzadzeniami w których chodzi o ładny wygląd
    > tylko o fizykę. Więc tam jest niezbedna wiedza *przed* zaprojektowaniem
    > obudowy i gamy kolorów.
    >
    > To że są inzynierowie od projektoweania klapek do baterii to wiemy. Ale
    > w tych wszystkich podanych startupach chodzi o coś znacznie większe
    > umiejęnosci niż obsługa programu do liczenia skurczu tworzywa.

    To prawda, ale ani nie są to firmy które stają przed wyzwaniami typu Project Apollo,
    ani nie są one jedyną nadzieją świata na jakąś przyszłość. Jeśli dzisiaj wszystkie
    startupy na świecie zniknęłyby, to jutro i tak wstałby dzień. Mnogość startupów to
    naturalna konsekwencja organizacji w korporacjach, nic więcej.

    > zniszczenia
    >
    > Startupy technologiczne zazwyczaj nie mają *jakichkolwiek* inzynierów, a
    > jesli już mają do sie okazuje że kończących akademie sztuk pięknych i
    > parzenia kawy. Są wyjątki, ale zwabieni łatwą kasą tumanistyczne
    > kombinatorki i zwykli oszuści zalewają indiegogo masą chłamu.

    Ja zajmuję się jednym takim startupem technologicznym, który korporacja kupiła parę
    lat temu i wysłała tam kilku doświadczonych inżynierów żeby doprowadzić to do poziomu
    innych swoich oddziałów. Muszę powiedzieć że główny problem to nauczenie tych ludzi
    myślenia nietechnicznego. Że oprócz "damy radę" trzeba jeszcze (a czasem głównie)
    myśleć o "sprawdźmy czy zarobimy na tym kasę", "odpuścimy bo inaczej spuchniemy", "za
    duże ryzyko", "za ciężko pracujemy" itd. W tym są najsłabsi.

    > Nie obserwuje w tej chwili dramatrycznego upadku politechnik w okolicy.
    > Są i produkują. Można mieć kiepskie zdanie o jakości towaru który
    > produkują. Ale produkuja inzynierów zdolnych zakładać startupy i
    > wiedzieć że mają one sens. Korpo mają spory wpływ na politykę ale
    > jeszcze nie aż tak duży.

    > Na szczęscie tak *jeszcze* nie jest.

    Jest od dawna, tyle że jeszcze nie w Polsce, a w krajach gdzie za studiowanie się
    płaci. Jak uczelnia jest biznesem, to patrzy gdzie są pieniądze. W kapitalizmie
    produkt jest wartością drugorzędną. Najważniejszy jest zysk. To samo się dzieje np. z
    teatrami, które muszą wyżyć z biletów. Nie znam obecnie polskich politechnik z
    bliska, ale to co słyszę od znajomych i z forów, to idą w tym samym kierunku. Ale nie
    spieram się czy to proces nagły, szybki, czy powolny.